Gå til innhold
  • Bli medlem

Erfaringer med, eller kvalifiserte vurderinger av Lundhags Abisku Bib Pants

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er det noen her som har erfaringer med, eller ønsker å gi en kvalifisert vurdering av Lundhags Abisku bib pants til fjellskiturer/ mindre ekspedisjoner?

Annonse
Skrevet

Hovedmateriale: Lundhags Polyester Cotton (LPC) 235 RM/OC Wax

Sammensetning: 65 % resirkulert polyester, 35 % økologisk bomull.

Egenskaper: Pustende, slitesterkt, vannavstøtende med voksbehandling.

Fordeler: God balanse mellom pusteevne og værbeskyttelse, miljøvennlig.

Ulemper: Ikke vanntett, bomull kan trekke til seg fuktighet.

Fylling og polstring: Schoeller® Keprotec

Sammensetning: 76 % polyamid, 14 % PU, 10 % Aramid – Kevlar, PU-belagt, bluesign®-godkjent.

Egenskaper: Ekstrem slitestyrke, vannavstøtende, høy motstandsdyktighet mot slitasje.

Fordeler: Meget holdbart, forbedret værbeskyttelse, miljøvennlig produksjon.

Ulemper: PU-belegg kan redusere pusteevne, litt stivt i starten.

Fôr: Lundhags Waterproof (LWP) 3L 195

Sammensetning: 86 % polyamid, 14 % polyuretan, PU-membran.

Egenskaper: Vanntett (20 000 mm vannsøyle), pustende (16 000 g/m²/24t).

Fordeler: Beskytter godt mot regn og snø, fleksibel membran.

Ulemper: Kan miste pusteevne i høy luftfuktighet, mindre holdbar enn ePTFE-membraner.

Forsterkninger: Schoeller® Keprotec

Sammensetning: Samme som fylling/polstring.

Egenskaper: Økt slitestyrke i utsatte områder.

Samlet vurdering

Slitestyrke: ★★★★★

Værbeskyttelse: ★★★★☆

Pusteevne: ★★★★☆

Komfort: ★★★★☆

Miljøvennlighet: ★★★★☆

Konklusjon: Slitesterke og værbestandige friluftsbukser med fokus på holdbarhet og miljøvennlige materialer.

Så på dem, var ikke kjent med materialvalget så kjørte de rett og slett i gjennom GPT for å finne ut mer.

Det GPTen sier gir mening med tanke på materialene. Det er en ganske typisk friluftsliv kombo med KeproTec på utsatte områder som beskytter mot slitasje, feks på innsiden av bena mellom skisko og på nedsiden av knærne.

Min egen vurdering er at de ser gode ut, jeg liker spesielt glidlåsen på siden. Det finnes materialer med bedre spesifikasjoner med tanke på hvor godt materialene puster osv, bomullskomponenten kan også skape noen milde problemer men som en samlet helhet syntes jeg dette virker greit.

Det sagt så hadde jeg kikket litt på alternativer i samme prisklasse hvis det var meg.

Skrevet
Gabs88 skrev (2 minutter siden):

Så på dem, var ikke kjent med materialvalget så kjørte de rett og slett i gjennom GPT for å finne ut mer.

Det GPTen sier gir mening med tanke på materialene. Det er en ganske typisk friluftsliv kombo med KeproTec på utsatte områder som beskytter mot slitasje, feks på innsiden av bena mellom skisko og på nedsiden av knærne.

Min egen vurdering er at de ser gode ut, jeg liker spesielt glidlåsen på siden. Det finnes materialer med bedre spesifikasjoner med tanke på hvor godt materialene puster osv, bomullskomponenten kan også skape noen milde problemer men som en samlet helhet syntes jeg dette virker greit.

Det sagt så hadde jeg kikket litt på alternativer i samme prisklasse hvis det var meg.

Takk for svar!

Hvilke alternativer foreslår du? Abisku varianten er på tilbud til 2500 NOK på OutNorth nå. 

Skrevet
6 minutes ago, vemlos said:

Takk for svar!

Hvilke alternativer foreslår du? Abisku varianten er på tilbud til 2500 NOK på OutNorth nå. 

Ikke noen spesielle, ville bare ha vurdert hva som eventuelt finnes i samme prisklasse.  Men til 2500 virker det som er trygt kjøp.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

• Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.