Gå til innhold
  • Bli medlem

Anbefalte innlegg

Skrevet

Ligger ofte ute i hengekøye på vinteren og foretrekker å ligge under åpen himmel uten tarp. I år har det blitt mye fuktighet på kveld og natt selv om det ikke har vært nedbør slik at sovepose er ganske våt og føles kaldere på morgenen. Har soveposetrekk men opplever at dette skaper enda mer kondens. Har også en uforet fjellduk og vurderer å bare legge denne over som en dyne. Vil også dette skape kondens eller vil det bli luftig nok? Er det beste kanskje å bare bruke et tynt ull eller fleecepledd? 

Annonse
Skrevet (endret)
Andso89 skrev (1 time siden):

Ligger ofte ute i hengekøye på vinteren og foretrekker å ligge under åpen himmel uten tarp. I år har det blitt mye fuktighet på kveld og natt selv om det ikke har vært nedbør slik at sovepose er ganske våt og føles kaldere på morgenen. Har soveposetrekk men opplever at dette skaper enda mer kondens. Har også en uforet fjellduk og vurderer å bare legge denne over som en dyne. Vil også dette skape kondens eller vil det bli luftig nok? Er det beste kanskje å bare bruke et tynt ull eller fleecepledd? 

Hvilket soveposetrekk bruker du? Kroppen slipper ut mye fuktighet som på et punkt i soveposen vil bli til kondens og eventuelt fryse når det kommer langt nok ut. Hvis du bruker en lett syntetpose som isolerer som trekk "skåner" du den viktigste soveposen på innsiden, men ofrer ytterposen ved at kondenslaget flyttes litt lenger ut til den istedenfor.

Fjellduk vil gjøre alt værre, siden den er helt tett. Med mindre du sover i en vanntett dampsperrepose på innsiden av soveposen i tillegg, og da har vanntetthet på begge sider av soveposen.

Endret av sneakyowl
Skrevet
sneakyowl skrev (1 time siden):

Hvilket soveposetrekk bruker du? Kroppen slipper ut mye fuktighet som på et punkt i soveposen vil bli til kondens og eventuelt fryse når det kommer langt nok ut. Hvis du bruker en lett syntetpose som isolerer som trekk "skåner" du den viktigste soveposen på innsiden, men ofrer ytterposen ved at kondenslaget flyttes litt lenger ut til den istedenfor.

Fjellduk vil gjøre alt værre, siden den er helt tett. Med mindre du sover i en vanntett dampsperrepose på innsiden av soveposen i tillegg, og da har vanntetthet på begge sider av soveposen.

Helsport. Så selv om man bare har duken lagt over seg og man ikke ligger inni den så vil det bli mye kondens? Det vil ikke komme tilstrekkelig med luft?

Skrevet

Kona pleier å ha en Jerven Hunter liggende løst over soveposen når hun sover i hengekøye i den kalde årstiden. Funker tipp topp. Jeg har gjort det selv også når jeg tenker meg om. Kjør på. 

Skrevet
Krankman skrev (37 minutter siden):

Kona pleier å ha en Jerven Hunter liggende løst over soveposen når hun sover i hengekøye i den kalde årstiden. Funker tipp topp. Jeg har gjort det selv også når jeg tenker meg om. Kjør på. 

Den er vel foret?

Skrevet (endret)

Én natt med foret duk er nøkkelordene. All kondensen havner rett i foret, men kommer ikke lenger. Gjør du dette over noen netter blir den til slutt en isblokk på vinterstid.

Prøv med uforet, og du vil se hvor vått det blir på innsiden. Disse dukene er potte tette, så det kommer hverken luft eller vann igjennom. Man holder seg varm om det kun er én natt - Men det er ikke veldig bærekraftig over flere netter IMO.

Endret av sneakyowl
  • Liker 1
Skrevet

Helt riktig det du sier sneaky, men det kommer luft inn på sidene siden den bare ligger over. Man beveger seg og luften skiftes ut, så det er noe helt annet enn å bruke duken som en bivy/grevling. 

• Liker 1
Skrevet
Krankman skrev (1 time siden):

Helt riktig det du sier sneaky, men det kommer luft inn på sidene siden den bare ligger over. Man beveger seg og luften skiftes ut, så det er noe helt annet enn å bruke duken som en bivy/grevling. 

Ja jo, litt i hvert fall. Jeg har forsøkt uforet Jervenduk liggende lett over nedre del av posen tidligere, det ble i hvert falll klissvått, men det var også i telt og ikke hengekøye, så ikke like luftig.

• Liker 1

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

• Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.