thomas christensen Skrevet søndag kl 18:12 Skrevet søndag kl 18:12 (endret) Hei, Venter spent på disse fjellskiene: Åsnes Amundsen Fram Waxless BC Ski, med fellefester for kortfeller. Bredden er 67-57-62mm, lengden på skia er 201. Hvilken bredde bør jeg velge på kortfellene? Og skal jeg gå for Mohair eller synt? Etter det jeg har fått med meg har Mohair bedre glid, men blir fortere slitt. Takker for alle innspill! Endret søndag kl 18:13 av thomas christensen Siter
+Marius Engelsen Skrevet søndag kl 18:46 Skrevet søndag kl 18:46 Mohair er overlegent. Blir kanskje fortere slitt ja, men jeg har gått mye på skare, og har enda ikke slitt ut ett par. Jeg like best å de så brede som mulig, uten at de dekker stålkanten. Da får man grep også når skiene er på kant. Kun i oppkjørt løype liker jeg smale feller, for da kan jeg kante skiene og få bedre fart når fellen løfter seg fra snøen. 1 Siter
Kristoffer Sandnes Skrevet søndag kl 18:49 Skrevet søndag kl 18:49 (endret) Mine åsnesski er 68-54-61, jeg bruker for det meste 45mm feller. 30mm kan brukes for bedre glid om ønskelig men vil gi noe dårligere feste. Mohairfeller burde man bruke på kaldt føre der det ikker er for mye is. Is og skare sliter veldig på mohair. Synt feller har noe dårligere glid spesielt på kaldere føre men syns de er veldig fine når det er litt mildere. Da kan man også oppleve vannvittig god glid på synt. De tåler is og skare langt bedre å holder flere sesonger om man ikke er uheldig å ødelegger de. Har synt og mix feller akkurat nå i både kort og langfell. Ikke fått testa mix fellene så mye men liker tanken at de skal være mer holdbare enn feller med bare mohair. Endret søndag kl 18:50 av Kristoffer Sandnes 2 Siter
+sneakyowl Skrevet i går, 07:01 Skrevet i går, 07:01 Slenger meg på mohair +1. De blir kanskje slitt noe fortere i skare enn synt, men det er knapt merkbart og du skal gå laaaangt før slitestyrken mellom de to typene har noe å si. Jeg tror mitt første 45mm par, har noe rundt 700 km på seg i mye forskjellig forhold, og de har fremdeles noen gode turer igjen i seg, selv om det har kommet til et punkt hvor jeg har kjøpt nye for å ha i bakhånd. På Falketind 62-skien jeg har brukt mest i år har jeg brukt 58mm kortfell, men tror jeg kan ha litt å hente med å bruke 45mm på disse og. 1 Siter
rokkitan Skrevet i går, 10:48 Skrevet i går, 10:48 (endret) Det spørs også på hvor bratt du skal gå og hvor tungt du skal bære/dra, og det skriver du ingen ting om. Maks fleksibilitet får man vel med et par smale mohair og et par brede i nylon, men nå har du jo også smørefritt som kanskje erstatter de smale. Jeg har 58mm mix på mine Falketind 62 og de har fungert veldig bra til nå med både bra feste og gli, så det kan hende 45mm mix er beste alternativ for deg. Jeg er glad i feller som går ca. ut til der stålkanten begynner, og ville ideelt kjøpt 58mm og trimmet ned så de er 2-3 mm innenfor stålkanten. Edit: men akkurat det er kanskje i overkant optimalisering, siden det bare blir 6mm glipe på hver side med 45mm kortfelle på Amundsen. Endret i går, 17:25 av rokkitan 1 Siter
thomas christensen Skrevet i går, 17:04 Forfatter Skrevet i går, 17:04 rokkitan skrev (6 timer siden): Det spørs også på hvor bratt du skal gå og hvor tungt du skal bære/dra, og det skriver du ingen ting om. Maks fleksibilitet får man vel med et par smale mohair og et par brede i nylon, men nå har du jo også smørefritt som kanskje erstatter de smale. Jeg har 58mm mix på mine Falketind 62 og de har fungert veldig bra til nå med både bra feste og gli, så det kan hende 45mm mix er beste alternativ for deg. Jeg er glad i feller som går ca. ut til der stålkanten begynner, og ville ideelt kjøpt 58mm og trimmet ned så de er 2-3 mm innenfor stålkanten. Bra poeng med bratthet og vekt. Det blir stort sett flatt terreng, muligens to-tre partier som er bratte, men korte. Jeg skal følge kvistede løyper, området Haugastøl, Krækkja, Kjeldebu, Tuva..Noe sånt. Fra 8. mars, så det er muligens mildt da, men det kan jo fort bli bra kaldt også. Skal gå med pulk, som kanskje vil veie 30-35 kg. Jeg har bestilt smørefrie ski, mest fordi smøring av ski er noe jeg helst vil slippe, sikkert av hedonistiske grunner, men kanskje jeg angrer hvis jeg må stake meg frem på flata fordi gliden er dårlig. Nesten så jeg lurer på om jeg bare kan droppe å ta med feller, siden det er smørefrie ski, samtidig er det kanskje behov for feller i de bratte partiene, så bottomline er det vel bra å ha med åkkesom. Siter
Kristoffer Sandnes Skrevet i går, 18:02 Skrevet i går, 18:02 Skal du trekke pulk er det etter min mening bare feller som duger i bakkene. Er snøforholdene riktig så duger ikke kortfellene å langfellene må brukes. Smørefritt fungerer fint til mange ting, men på skare og is er det relativt dårlig med feste. 1 Siter
Omnilite Skrevet 23 timer siden Skrevet 23 timer siden Hvis du bare skal ha ett sett feller, bør det være mohair. Jeg har flere par ski, Amundsen, Ingstad og Tind 76. På alle disse har jeg brukt 45mm mohair. Som fell nr 2 har jeg brukt 35mm nylon. Nylon fellen har jeg brukt på vårsnø (våt snø) og når det er skikkelig isete (skare). Jeg går aldri nede i spor, der glir det dårligere enn ved siden av hvis det er ørlite grann løst der. Ja, kanting kan være et problem med for smal fell, men ved å bruke terrenget til din fordel, lærer du hvordan du fint kommer opp bakker likevel. Bonusen er at det glir bedre. Er det isete nok, så slites mohair raskt, søsteren min slet ut et par 45mohair på Amundsen ski, når vi var på en dagstur på ca 4mil. Skal du dra pulk bør du ha feller som går helt ut til der stålkanten begynner, hvis det ikke finnes "stock" feller som gjør det, kutt av litt på bredden på noen som er for brede. Jeg bruker 60mm mohair og Ingstad til pulk. Waxless fungerer dårlig på isete føre, skjellmønsteret må helst ha litt løs snø å gripe fatt i. Nylon feller har bedre grep, men glir fryktelig dårlig, derfor har jeg gått ned til 35mm. 1 Siter
thomas christensen Skrevet 7 timer siden Forfatter Skrevet 7 timer siden Omnilite skrev (16 timer siden): Hvis du bare skal ha ett sett feller, bør det være mohair. Jeg har flere par ski, Amundsen, Ingstad og Tind 76. På alle disse har jeg brukt 45mm mohair. Som fell nr 2 har jeg brukt 35mm nylon. Nylon fellen har jeg brukt på vårsnø (våt snø) og når det er skikkelig isete (skare). Jeg går aldri nede i spor, der glir det dårligere enn ved siden av hvis det er ørlite grann løst der. Ja, kanting kan være et problem med for smal fell, men ved å bruke terrenget til din fordel, lærer du hvordan du fint kommer opp bakker likevel. Bonusen er at det glir bedre. Er det isete nok, så slites mohair raskt, søsteren min slet ut et par 45mohair på Amundsen ski, når vi var på en dagstur på ca 4mil. Skal du dra pulk bør du ha feller som går helt ut til der stålkanten begynner, hvis det ikke finnes "stock" feller som gjør det, kutt av litt på bredden på noen som er for brede. Jeg bruker 60mm mohair og Ingstad til pulk. Waxless fungerer dårlig på isete føre, skjellmønsteret må helst ha litt løs snø å gripe fatt i. Nylon feller har bedre grep, men glir fryktelig dårlig, derfor har jeg gått ned til 35mm. Takk, nyttige tips her. Hvordan kutter du bredden på fellen, bruker du saks el. tapetniv? Det er ikke fare for at de vil "flise" opp når du kutter? Siter
Omnilite Skrevet 5 timer siden Skrevet 5 timer siden (endret) thomas christensen skrev (2 timer siden): Takk, nyttige tips her. Hvordan kutter du bredden på fellen, bruker du saks el. tapetniv? Det er ikke fare for at de vil "flise" opp når du kutter? Jeg fikk med en G3 fellekniv når jeg kjøpe standardfeller til randoski. Den dras bare nedover langs stålkanten når fellen sitter på. Den tar "litt mer" enn like innenfor stålkanten, det ordnes ved å sette fellen litt lengre inn enn midt på. Kan sjekkes hvor den tar med å prøve med et ark. Den var å få kjøpt løst tidligere, du kan sjekke om de fortsatt selger den. Ellers funker tapetkniv og linjal. Jeg har svidd kanten forsiktig med stormlighter. Edit: Du må skjære medhårs, altså fra foran på fellen og bakover. Endret 4 timer siden av Omnilite Adder siste setning 1 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.