REJOHN Skrevet søndag kl 16:08 Skrevet søndag kl 16:08 En flott dag for en tur i sjøkanten. Det var snakk om både sol og lite vind for den neste dagen. Temperaturen var problemet. Selv om det var lite frost, så var det heller ikke snakk om mange grader over null. Det kunne lett bli glatt. Jeg håpet på at det ville være greit med en tur fra Gramstad, men trodde helst på en tur i sjøkanten. Så pass bra vær at det måtte bli en litt lengre tur. Fra Gramstad var det lenge siden jeg hadde tatt turen om Resasteinen, og jeg håpet at det ville være greit. På morgenen var det hvitt av rim ute i hagen, og veien utenfor kjøkkenvinduet var islagt. Jeg satset på en strandtur, selv om det sikker var fullt av folk som gikk de vanlige stiene fra Gramstad. En langtur i strandsonen betydde tidligere å gå fra Hå gamle prestegård til Varhaug gamle kirke – og retur. En tur på 18-19 kilometer. Nå ville broderen være med på tur denne dagen. Han hadde ikke planer om å gå så langt som meg, men ville gjerne være med et stykke før han snudde og tok mot bilen. Vi ble to på tur en stund denne gangen. I 2023 ble det et par turer fra Hellestø til Reve havn og tilbake. Det er en tur på godt over 20 kilometer, og den går mye på sand. Enten oppe i sanddynene eller ute på selve stranden. Der er det i hvert fall normalt lite is og glatt. Etter mange dager med dårlig vær var det tydelig at folk hadde fått med seg de gode værutsiktene for dagen. Det var mange biler på parkeringsplassen, og det var mer folk på stranden enn på en vanlig søndag. Mange ville nytte en flott dag til å gå tur. Fortsatt står jo sola lavt og det var ikke så lenge siden sola hadde kommet over horisonten, da jeg kom ut på Hellestøstranda, (som antakelig egentlig heter Skarastranden), fikk jeg sola i ansiktet. Det var en stund siden sist jeg kjente at sola varmet – så vidt. Det er jo flatt og fint både på Hellestø Stranden og på Borestranden. Denne dagen var det i tillegg bra forhold. Sanden var frosset og det var greit å gå. Jeg kom til Fuglingene uten problemer. Det er en vanlig tur å gå fra Hellestø til Fuglingene og tilbake. Denne dagen hadde jeg ikke planer om å snu der, og fortsatte bare videre mot sør. Fra Fuglingene og videre til Reve havn er også en tur jeg ofte tar. Da normalt med start fra Bore. Denne dagen ville det bli en mye lengre tur. Det ble den vanlige stoppen i båthuset på Reve havn. Det passet med en pause for å drikke. Det ble noen gjendekjeks også. Jeg synes det var en liten trekk i mot på vei sørover, men det ble også en trekk i mot da jeg snudde hjemover. Det kan ikke ha vært mye vind. Det var heller ikke store bølgene. Denne dagen var det få surfere ute i sjøen. Det er alltid letter å gå på velkjente stier, og selv om det alt hadde blir mer en en mil på beina, gikk det greit tilbake mot Bore. Mellom Fuglingene og elva gikk jeg på innsiden og det betyr vei fra Bore og til brua. På veien ut fra Sele havn, var jeg stiv i beina etter å ha gått nokså jevnt og fort både sørover og nordover. Det ble litt bedre da jeg kom inn i sanddynene mellom Lyratangen og Båtsmannsvika. Det løser litt opp å gå noe annet enn på flate veien eller stranda. Et stykke mot Hellestø kom Sigbjørn i mot. Han var på tur alen, antakelig for å trene til vi skal gå i Syden. Det passet for meg å sjekke formen med en langtur. Det blei antakelig en del slike de 14 dagene vi er på Grand Canaria. Ved bilen sjekket jeg avstanden, og også denne gangen mente appen turen er på 22 kilometer. Den hadde gått unna på litt over fire timer denne gangen. 4 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.