eehgil Skrevet lørdag kl 19:38 Skrevet lørdag kl 19:38 Hei, Mann 171cm, 70kg og korte bein. Altså ganske liten. På jakt etter ny skallbukse. Noen som har gode tips? Bruk: Topptur på randoneski, alpinkjøring i anlegg, fotturer på fjell i dårlig vær. Ønskede egenskaper: -Gode seler, evnt laget for å feste på gode seler. -Passelig solid, og passelig vid rundt sko. Til å være egnet til bruken over. -Glidelåser på siden for lufting uten netting. For god lufting når det er varmt. -God måte å justere stramhet rundt ankler, tilpassing til fjellsko eller alpinsko. -Egnet måte å justere stramhet rundt livet alt etter om man vil ha maks lufting og at buksen skal henge i selene, eller stram slik at den sitter som en vanlig bukse. Har prøvd noen: Norrønna Tamok Bib: Alt for grov og tung. Netting i lufting på siden av bein. For stram rundt livet slik at jeg ikke fikk noe lufting oppover. Norrønna Møre Salopette: Bedre, men også denne alt for stram rundt livet for meg. Norønna Trollveggen med bib, for stram rundt livet, virker undøvendig med den glidlåsen som man får mellom bib og bukse. To forskjellige Bergans bib/selebukser, samme problemet, for stram rundt livet. Arcteryx Rush Bib, egentlig den beste jeg har prøvd, men synes den var litt for grov for mitt bruk Siter
+Marius Engelsen Skrevet søndag kl 14:11 Skrevet søndag kl 14:11 Hei. Jeg er også 171. Har vert 73 kilo, nå 65 kilo. Norrøna bukser i Størrelse S har passet meg bra. Til skibruk (toppturer, randonne og slalom), bruker jeg en gammel Norrøna Lyngen med Driflex membran. Denne er ikke på noen måte vanntett lengre, men tåler fuktig snø og vind. Denne er vid, løs, myk og stille. Avtagbar bib. Til bruk i regnvær bruker jeg en Norrøna Falketind bukse. Denne bruker jeg kun på skiturer hvis jeg vet at det kommer mye regn. Skibruk tar fort nekken på vanntettheten i en skallbukse. Støvler gnager hull, stålkanter, staver, skarejern etc, skader buksen. Falketid er mye smalere i livet enn Lyngen buksen. Så min anbefaling er faktisk å bruke en gammel slitt membranbukse til skiturer (finn.no/tise), og ha en «finbukse» til bruk når du trenger en vanntett bukse. Når det gjelder glidelåsen mellom bib og liv, er den faktisk grei om du må trekke ned hele buksen uten å ta av jakke/genser. Litt vanskeligere å få på igjen da, men man kan oftest bare stramme buksen i livet og gå videre uten at biben er fast. Er du opptatt av lufting og løs passform rundt BIB, tror jeg faktisk at vikafjell (Sport Outlet) kan være et bra og billig alternativ! Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.