Gå til innhold
  • Bli medlem

Anbefalte innlegg

Skrevet

For dere som har pulk og skal på «bare» en dagstur om vinteren, hva avgjør du velger sekk eller pulk dersom volum egentlig passer i en sekk og ikke er ekstremt tungt?

Hva er å foretrekke når det er bratt opp/ned, veldig mye skare eller løssnø etc?

Jeg vurderer skaffe min første pulk, så alt av innspill er av interesse.

Annonse
Skrevet (endret)

Jeg trekker aldri pulk selv, ettersom jeg har hund som kan trekke for meg. Og allikevel foretrekker jeg å gå med sekk selv på dagstur enn å styre med pulk på en av hundene. På overnattingsturer i mye bratt terreng har jeg også ofte valgt sekk over pulk, og hatt hundene i strikk i beltet. Det gir en helt annen frihet i hvor man legger ruta.

Jeg velger pulk når volum og vekt gjør sekk klønete, f.eks. på overnattingsturer i greit terreng, lange turer uansett terreng. Eller når jeg skal ha med isborr og lignende, selv om det bare er en dagstur.

Endret av foroll
  • Liker 1
Skrevet (endret)

Jeg går de aller fleste overnattingsturer på vinteren med pulk, men nå i år planlegger jeg mer turer i mer kuppert og bratt terreng og da kommer det til å bli sekk. Du blir mye mer fleksibel med sekk og kan bevege deg mye smidigere i terrenget, men du må også pakke smartere og mindre.

Pulk er langt å foretrekke på lengre turer der vekt og volum dras opp, ofte av nødvendighet for vinterutrustning. Ferdes man i ikke så kuppert terreng er det også et lett valg med pulk. Det koster deg mindre energi å dra på pulken enn sekk om de hadde veid like mye - I hvert fall bortover.

På dagstur har pulk aldri falt meg inn.

Endret av sneakyowl
  • Liker 1
Skrevet

Jeg gikk josten på langs for noen år siden. Det er to overnattinger på breen.

observerte kanskje 200 andre mennesker denne helgen. Kun èn brukte pulk.

Pulk er fint i moderat terreng. Men i bratte fjell er det best med sekk.

På «dagsturer» går jeg ofte inn med pulk og randoski til der bakkene begynner, setter opp telt, og morgenen etterpå går jeg topptur med lett sekk, og tar med pulken og utstyret tilbake til bilen når vi kommer ned igjen.

• Liker 1
Skrevet

Det handler vel også litt om hva folk har og er vant til å bruke, alle har jo en sekk, men ikke like mange har pulk eller plass til å ha pulken. Samt at man også bør ha litt erfaring før man er komforabel med den.

• Liker 1
Skrevet (endret)

Vi besitter et utvalg både når det gjelder pulk og sekk og prioriterer stort sett 100% pulk også på dagsturer. 

Unntaket er når det er en ren skitur, noe det sjelden er da det ryker med en dels sikkerhetsutstyr som fjellduk osv om ikke været er helt stabilt. Så det blir aldri brukt 100l sekk på vinteren. Da blir det pulk. Unntaket er om alt går opp i rumpetaske eller minisekk. Skal det isfiske f.eks er det alltid pulk. Hater alle former for isborr festet på sekk.

Endret av Espen Ørud
  • Liker 2
Skrevet
Gabs88 skrev (2 timer siden):

Det handler vel også litt om hva folk har og er vant til å bruke, alle har jo en sekk, men ikke like mange har pulk eller plass til å ha pulken. Samt at man også bør ha litt erfaring før man er komforabel med den.

For å ikke snakke om bil/ikke bil og størrelse på bil som er veldig førende for om pulk er det rette, og hvor stor pulk man kan ha.

• Liker 1
Skrevet
sneakyowl skrev (18 timer siden):

For å ikke snakke om bil/ikke bil og størrelse på bil som er veldig førende for om pulk er det rette, og hvor stor pulk man kan ha.

Til dagstur så skal du klare å få egnet pulk inn i de fleste fremkomstmidler. Unntaket er kanskje de aller minste bilene når man i tillegg er 4 personer, men jeg har tykket paris-pulk inn i det utroligste av småbiler. Ved offentlige transportmidler så er en kombinasjon av sekk pulk med f.eks en paris spent på sekken helt kurant. 

• Liker 1
Skrevet
Bokhylla skrev (På 1.2.2025 den 10.39):

Takk for svar @Tessatroll.  Er det noe annet enn pakkevolum som er avgjørende for hva du velger?

Kven eg skal gå saman med spelar ei rolle. Ikkje alle har helse til å bere tung sekk med overnattings- og breutstyr.

Så spelar det ei rolle kor lenge eg skal vere/kva rute eg skal gå, og kva terreng som er dominerande. Er det berre opp og ned og bratt heile tida, så er det oftast best med sekk. Er det tale om til dømes Josten "på lengst" eller andre typar på langs turar som inneber berre 2-3 verkeleg bratte dagar/kneiker (typisk opp på breen, opp småttene og ned frå breen) så kan eg synes de et er formålstenleg med pulk. Spesielt dersom turen skal utvidast med stopp og toppturar langsmed, slik at varigheit blir litt lenger enn dei "typiske" Josten på langs turane som spenner over nokre få dagar. 

Med pulk meiner eg i samanheng med bre på fastlandsnoreg stort sett parisbrett, som enkelt kan stroppast på sekken, evt. kan tas i handa dei siste 1000 høgdemetrane ned til Fjærland /Stardalen/wherever. Det siste funkar overraskande greit. Ein stav i ei hand og pulken i den andre, bagasje i sekk. 

Har du verkeleg skral kropp? Ha ein del bagasje på brett, dra den i terrenget, og aksepter at parisbrett er litt slik forbruksvare.

• Liker 1
Skrevet

Dersom det er snakk om mykje bagasje så er det stort sett pulk, men merk at bakdelen med pulk er at det er god plass til masse utstyr, som gjer at ein tek med seg ein del ekstra. Eit anna punkt er at når du går med pulk så går det litt seinare siden du har med deg ein slede bakom, medan med sekk så kan du gå litt meir skikkeleg på ski. Du får ikkje heilt same fart og flyt med pulk.

• Liker 3

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

• Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.