Gå til innhold
  • Bli medlem

Anbefalte innlegg

Skrevet

For dere som har pulk og skal på «bare» en dagstur om vinteren, hva avgjør du velger sekk eller pulk dersom volum egentlig passer i en sekk og ikke er ekstremt tungt?

Hva er å foretrekke når det er bratt opp/ned, veldig mye skare eller løssnø etc?

Jeg vurderer skaffe min første pulk, så alt av innspill er av interesse.

Annonse
Skrevet

Jeg trekker aldri pulk selv, ettersom jeg har hund som kan trekke for meg. Og allikevel foretrekker jeg å gå med sekk selv på dagstur enn å styre med pulk på en av hundene. På overnattingsturer i mye bratt terreng har jeg også ofte valgt sekk over pulk, og hatt hundene i strikk i beltet. Det gir en helt annen frihet i hvor man legger ruta.

Jeg velger pulk når volum og vekt gjør sekk klønete, f.eks. på lange turer, eller når jeg skal ha mes isborr og lignende.

• Liker 1
Skrevet (endret)

Jeg går de aller fleste overnattingsturer på vinteren med pulk, men nå i år planlegger jeg mer turer i mer kuppert og bratt terreng og da kommer det til å bli sekk. Du blir mye mer fleksibel med sekk og kan bevege deg mye smidigere i terrenget, men du må også pakke smartere og mindre.

Pulk er langt å foretrekke på lengre turer der vekt og volum dras opp, ofte av nødvendighet for vinterutrustning. Ferdes man i ikke så kuppert terreng er det også et lett valg med pulk. Det koster deg mindre energi å dra på pulken enn sekk om de hadde veid like mye - I hvert fall bortover.

På dagstur har pulk aldri falt meg inn.

Endret av sneakyowl
  • Liker 1

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

• Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.