Bryggekar Skrevet 21 timer siden Forfatter Skrevet 21 timer siden sofasliter skrev (2 timer siden): Kan du klare deg med en lettere sovepose og høyere komforttemperatur? Du skriver at du er en frysepinn, men -8 til sommerbruk er ganske mye. Hva med å ha mer klær på seg i posen? De soveposene jeg har sett på til nå, har ikke vært lette nok til at det ikke blir like tungt til sammen med mer klær i posen. Jeg klarer meg sikkert med en 0-graders pose uten å måtte ha med meg mer klær, men spørsmålet blir da om det er verd fem tusen kroner å spare to-tre hekto. Skal se om noen vil låne meg en pose eventuelt, ellers tror jeg det er billigere å spare vekt på liggeunderlaget! Min Exped Downmat 7 er jo heller ikke verdens beste for å si det pent, så jeg har ganske høy motivasjon til å oppgradere til noe som er like varmt og lettere der. Når det gjelder badevekta så stopper den allerede på 73, så jeg tror ikke jeg bør bli tynnere før jeg skal ut på langtur. Jeg må også passe på at jeg får i meg nok mat underveis, så jeg ikke blåser bort på Langsua 😆 1 Siter
+sofasliter Skrevet 21 timer siden Skrevet 21 timer siden Bryggekar skrev (25 minutter siden): De soveposene jeg har sett på til nå, har ikke vært lette nok til at det ikke blir like tungt til sammen med mer klær i posen. Du kombinerer gjerne med de klærne som allerede er på pakkelisten din, Longs Devold tynn Ull og Ulltrøye Norheim svart, feks. Når tingene du har med dekker flere funksjoner, så er det lettere å spare både vekt og plass i sekken. Siter
Bryggekar Skrevet 21 timer siden Forfatter Skrevet 21 timer siden (endret) sofasliter skrev (14 minutter siden): Du kombinerer gjerne med de klærne som allerede er på pakkelisten din, Longs Devold tynn Ull og Ulltrøye Norheim svart, feks. Når tingene du har med dekker flere funksjoner, så er det lettere å spare både vekt og plass i sekken. De plaggene er allerede pysjen min slik jeg har planlagt nå, ja. Edit: Hvis jeg skal ha en "kaldere" sovepose, altså. Med -8-sovepose sover jeg uten pysj. Men som sagt så er det mye penger for lite vekt spart hvis jeg må kjøpe noe – og billigere å spare like mye vekt på liggeunderlaget. Endret 21 timer siden av Bryggekar Siter
+sofasliter Skrevet 20 timer siden Skrevet 20 timer siden Bryggekar skrev (52 minutter siden): De plaggene er allerede pysjen min slik jeg har planlagt nå, ja. Edit: Hvis jeg skal ha en "kaldere" sovepose, altså. Med -8-sovepose sover jeg uten pysj. Men som sagt så er det mye penger for lite vekt spart hvis jeg må kjøpe noe – og billigere å spare like mye vekt på liggeunderlaget. Hmmm, du har en sovepose som tåler -8, liggeunderlag med R 5,8 (skal være brukbart ned til -24). Du sover med langt undertøy, for å holde varmen. Du sier selv du er en frysepinn, men dette virker som det er noe feil med sovepose/liggeunderlag. Det er tråd her om Exped og kvalitet på liggeunderlag, dun som ikke fordeler seg skikkelig. Tror jeg ville sjekket både sovepose og liggeunderlag for om disse er så gode som de egentlig skal være. Hvordan har disse ligget oppbevart? Ligger de i kompresjonstrekk eller ligger de løst? Bruk lys på baksiden og lys gjennom for å se om dun er skjevfordelt i pose og underlag. Siter
Bryggekar Skrevet 18 timer siden Forfatter Skrevet 18 timer siden Som sagt så bruker jeg ikke superundertøy med den posen, men regner med å trenge det med en lettere/kaldere pose. Det er ingenting galt med noe av utstyret. Men jeg har veldig lav fettprosent og fryser i ullgenser når andre går i bikini. Det er jeg som er problemet 😊 Nettopp fordi jeg har en del å gå på isolasjonsmessig på underlaget, tenker jeg at det er mer hensiktsmessig å spare en halv kilo der enn på å bytte sovepose. Men mindre enn R4 vet jeg at blir dårlig søvn for min del hvis nattetemperaturene på snaufjellet kryper ned mot null. Siter
+ryback Skrevet 18 timer siden Pålogget Skrevet 18 timer siden (endret) Bryggekar skrev (3 timer siden): De soveposene jeg har sett på til nå, har ikke vært lette nok til at det ikke blir like tungt til sammen med mer klær i posen. Jeg klarer meg sikkert med en 0-graders pose uten å måtte ha med meg mer klær, men spørsmålet blir da om det er verd fem tusen kroner å spare to-tre hekto. Skal se om noen vil låne meg en pose eventuelt, ellers tror jeg det er billigere å spare vekt på liggeunderlaget! Min Exped Downmat 7 er jo heller ikke verdens beste for å si det pent, så jeg har ganske høy motivasjon til å oppgradere til noe som er like varmt og lettere der. Når det gjelder badevekta så stopper den allerede på 73, så jeg tror ikke jeg bør bli tynnere før jeg skal ut på langtur. Jeg må også passe på at jeg får i meg nok mat underveis, så jeg ikke blåser bort på Langsua 😆 Hvis du har ønske om å dra på vinterturer i fremtiden så kan det være en idé å kjøpe et "quilt" du kan bruke om sommeren, med ullundertøy og dunjakke med hette så kan man klare seg med ganske lette saker. Det kan brukes over soveposen om vinteren. Men det er fort et par tusen, men mindre man lager det selv. Jeg ser forøvrig at du ikke har noe dunjakke på lista di. En varm genser er jo et alternativ, men er blir en del tyngre. Et alternativ til å slanke seg eller sekken er også å trene seg opp. Dagsturer med tung sekk og generell styrketrening kan potensielt spare deg for mange tusen For en kontorrotte på 70 kilo som meg så er det ikke mye trening som skal til for å tolerere tyngre bør. Endret 18 timer siden av ryback 1 Siter
Bryggekar Skrevet 17 timer siden Forfatter Skrevet 17 timer siden ryback skrev (36 minutter siden): Jeg ser forøvrig at du ikke har noe dunjakke på lista di. En varm genser er jo et alternativ, men er blir en del tyngre. Jeg eier ingen tynn dunjakke, og har startet lista med det som ligger i boden. Skal veie alle ullgenserne mine og se om det er verd det å investere i lettere vekt og mindre pakkvolum. Mesteparten av turutstyret mitt er ganske "old school" og er kjøpt før YouTube tok av 🤭 Men jeg har en del veldig lette ullgensere som varmer godt. Tenker at jeg ikke kjøper dun hvis det er ca samme vekt. Jeg må jo også ha mat for fire døgn om gangen i sekken, så lite volum blir kanskje like viktig som lett vekt etter hvert. Det er en prosess dette her! Siter
peik Skrevet 17 timer siden Skrevet 17 timer siden (endret) Jeg har oppgradert min opppakning siden i fjor med lettere lykt, liggeunderlag, vannfilter og powerbanker og ender på basisvekt på 6,8 kg. Jeg er 1,93 m høy og veier 97 kg, noe som gjør at klær, sovepose, liggeunderlag, mat etc er tyngre enn for en person som veier 73 kg (sannsynligvis også kortere enn meg😊). Det er litt varierende hva folk regner som basisvekt. For min del regner jeg med det meste untatt shorts, t-skjorte, joggesko og cap. Det er fortsatt mer å hente med f eks mindre sekk, f eks 55 L sekk, og mindre gryte (0,7 eller 0,9 L), lettere og kaldere sovepose, kun tarp, legge igjen mobil og powerbank ... 😄 Fjorårets pakkliste: Endret 17 timer siden av peik 1 Siter
Bryggekar Skrevet 16 timer siden Forfatter Skrevet 16 timer siden peik skrev (30 minutter siden): Jeg har oppgradert min opppakning siden i fjor med lettere lykt, liggeunderlag, vannfilter og powerbanker og ender på basisvekt på 6,8 kg. Jeg er 1,93 m høy og veier 97 kg, noe som gjør at klær, sovepose, liggeunderlag, mat etc er tyngre enn for en person som veier 73 kg (sannsynligvis også kortere enn meg😊 😄 Jeg er bare 183 lang 😊 På min liste har jeg skrevet opp alt jeg har med meg pluss alt jeg har på meg, og nå er det vel ca 10 kg inkludert støvlene. Mat, vann og gass er i tillegg. Forrige tur hadde jeg lykta ute av sekken én gang på fire dager, og det var i september. Så jeg vurderer å gå uten i juni/juli ... Vannfilter er kanskje lettere enn å bære mer gass for å koke vann, men de filterne tar jo ikke virus. Så harepest er fortsatt like stor risiko. Har ikke konkludert på om jeg skal ha med filteret eller ei. Siter
+sneakyowl Skrevet 16 timer siden Skrevet 16 timer siden Bryggekar skrev (8 minutter siden): Forrige tur hadde jeg lykta ute av sekken én gang på fire dager, og det var i september. Så jeg vurderer å gå uten i juni/juli ... Samme for Norge på Langs planene her. Hodelykt eller teltlykt pakkes ikke. Vi går når det er lyst (og det er lenge på sommeren). Hvis vi i nød skulle behøve kunstig lys noe sted, f.eks. i tunneler som ikke kan unngås har vi mobiltelefon med habile lommelykter. 1 Siter
peik Skrevet 16 timer siden Skrevet 16 timer siden Ja, i Norge kan sikkert hodelykt og bjørnespray legges igjen hjemme ... 😂 1 Siter
Bryggekar Skrevet 15 timer siden Forfatter Skrevet 15 timer siden sneakyowl skrev (1 time siden): Samme for Norge på Langs planene her. Hodelykt eller teltlykt pakkes ikke. Vi går når det er lyst (og det er lenge på sommeren). Hvis vi i nød skulle behøve kunstig lys noe sted, f.eks. i tunneler som ikke kan unngås har vi mobiltelefon med habile lommelykter. Jeg tenker slik om dunjakke også egentlig. Jeg går på dagtid når det er tosifra plussgrader, og når jeg skal hvile, har jeg telt og sovepose (eller i verste fall vindsekk). 1 Siter
+sneakyowl Skrevet 14 timer siden Skrevet 14 timer siden Dunjakke er litt finurlig greie på sommeren. Jeg valgte til slutt å droppe den bombesikre ullgenseren, men til fordel for en lettere jakke i syntetfiber, ikke dun. Om det skal være det eneste isolasjonslaget utenom undertøy på en lang tur er det en fordel at det kan holde deg varm når det er vått også i det minste. 1 Siter
Swiss John Skrevet 14 timer siden Skrevet 14 timer siden 1 hour ago, peik said: Ja, i Norge kan sikkert hodelykt og bjørnespray legges igjen hjemme ... 😂 Ingen bjørn, selvfølgelig, men trollene! Hvordan forholder man seg til trollene? På Island om sommeren (24 timers lys) fant jeg et mikro LED-lys veldig nyttig for anledninger jeg ikke sov i teltet (herberger/hytter). Siden alle liker å sove med gardinene lukket på grunn av lyset, er en veldig liten lampe nyttig for å sortere ut utstyr om morgenen uten å forstyrre andre som fortsatt sover (og for å sikre at man ikke glemmer noe på sovesal). …..og når det gjelder 24 timers lys, her er et utstyr som kan hjelpe trådstarteren til å gjøre sekken litt tyngre. Disse har kopper slik at de ikke trykker på øyevippene. Jeg ville ikke dratt tilbake til Island om sommeren uten dem (19g): https://www.amazon.com/Macks-Dreamweaver-Contoured-Sleep-Mask/dp/B005L811OK Siter
Bryggekar Skrevet 14 timer siden Forfatter Skrevet 14 timer siden Swiss John skrev (14 minutter siden): Ingen bjørn, selvfølgelig, men trollene! Hvordan forholder man seg til trollene? Jeg er ikke kristen, så de kan ikke lukte meg. Siter
Bryggekar Skrevet 14 timer siden Forfatter Skrevet 14 timer siden (endret) sneakyowl skrev (23 minutter siden): Dunjakke er litt finurlig greie på sommeren. Jeg valgte til slutt å droppe den bombesikre ullgenseren, men til fordel for en lettere jakke i syntetfiber, ikke dun. Om det skal være det eneste isolasjonslaget utenom undertøy på en lang tur er det en fordel at det kan holde deg varm når det er vått også i det minste. Jeg strikker selv og har en hel garderobe full av ullgensere fra 350 til 1800 gram. En av de letteste er sikkert varm nok i tillegg til tynn ulltrøye under vindjakka. Jeg skal jo bevege på meg mesteparten av tiden. Edit: Og ull er jo nesten like varmt selv om jeg skulle bli søkkvåt. Endret 14 timer siden av Bryggekar 1 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.