Gå til innhold
  • Bli medlem

Anbefalte innlegg

Skrevet

Turplanlegging er jo en egen hobby i tillegg til å faktisk gå på turen, i alle fall for meg. Så nå sitter jeg og koser meg med å planlegge både rute, dagsetapper og pakkeliste for Jotunheimstien, som jeg planlegger å gå i sommer. Nå er datoer bestemt (jobben bestemmer!), og det er avklart at jeg går alene.

Jeg er regneark-fetisjist, og har opprettet dette: https://docs.google.com/spreadsheets/d/1csvKpVnH6QfPFUsIkjNJcP8w1QPo7OWGPMu0PDk54Dw/edit?usp=sharing

Kort fortalt så vil jeg gå hjemmefra (Oslo) til Gjendesheim, og hvis jeg har tid, tar jeg omveien via Gjendebu og Torfinnsbu og buss hjem fra Bygdin fjellhotell. Totalt 15 dager inkludert bussen hjem.

Jeg har lagt opp dagsetapper etter hva jeg tror er realistisk for meg, men jeg har mer erfaring med bikepacking enn vandring så mange dager i strekk, så jeg tar gjerne en realitetsorientering fra mer erfarne langtur-folk. Sist jeg var på snaufjellet, opplevde jeg DNTs gradering "krevende" som ganske moderat slitsomt, og jeg er både ganske lett og ganske sterk (183 cm og 75 kg, god kondis). Jeg er vant til å gå opptil en uke med 20 kg sekk, og nå er målet å komme under 10 kg + mat (må bære mat for 4 dager på det meste).

Noen av områdene langs turen er jeg ikke kjent i fra før, så kom gjerne med spesifikke tips. Har for eksempel hørt rykter om at det kan være vanskelig å finne godt vann noen steder, stemmer det? Tenker da spesielt på strekket fra jeg forlater Nordmarka og til jeg kommer opp til Liomseter, da jeg ikke har gått til fots den strekningen før.

Jeg har ikke mye penger til å kjøpe lettere utstyr med, men tar gjerne imot forslag til hva som kan ligge igjen hjemme, eller hvor jeg kan spare mest vekt for minst penger, hvis noen gidder å se på pakkelista. Og ikke minst – hvis noen syns det ser ut som jeg planlegger med for lite klær, så hyl ut!

Annonse
Skrevet (endret)

Telt med  footprint og underlag kan du lett spare 2 kilo på, men koster potensielt penger. Skumunderlag og tarp er selvsagt billigst, men ikke så superkomfortabelt. 

En enkel Trangia gryte kan spare deg nesten 200 gram og kanskje 50 gram på vindsjerming hvis du bruker en bit alu folie. Kartpakken virker veldig tung? Ellers ser det bra ut! 

Endret av Fiskepadde
  • Liker 1
Skrevet (endret)
Fiskepadde skrev (41 minutter siden):

Telt med  footprint og underlag kan du lett spare 2 kilo på, men koster potensielt penger. Skumunderlag og tarp er selvsagt billigst, men ikke så superkomfortabelt. 

En enkel Trangia gryte kan spare deg nesten 200 gram og kanskje 50 gram på vindsjerming hvis du bruker en bit alu folie. Kartpakken virker veldig tung? Ellers ser det bra ut! 

Lettere telt er dyrt, så det vet jeg ikke om jeg har råd til, men jeg skal se hva jeg får til. Det kan også hende jeg ikke trenger å ha med meg kart over de områdene jeg kjenner godt nok og/eller der det er god mobildekning. Evt. vurdere 1:100k kart ... Kan også vurdere å droppe hele gryta og koke rett i koppen. Jeg får skrive ned hvor mye vekt jeg kan spare for hvor mye penger på hver ting, og se hva som er flest gram per krone!

På en såpass lang tur uten hviledager blir søvnkvalitet viktig, så tarp og skumunderlag utgår. Jeg vil ligge mykt og varmt i ly fra vinden.

Endret av Bryggekar
Skrevet
5 minutes ago, Bryggekar said:

Lettere telt er dyrt, så det vet jeg ikke om jeg har råd til, men jeg skal se hva jeg får til. Det kan også hende jeg ikke trenger å ha med meg kart over de områdene jeg kjenner godt nok og/eller der det er god mobildekning. Evt. vurdere 1:100k kart ... Kan også vurdere å droppe hele gryta og koke rett i koppen. Jeg får skrive ned hvor mye vekt jeg kan spare for hvor mye penger på hver ting, og se hva som er flest gram per krone!

Lette telt er ikke nødvendigvis superdyrt, diverse kinatelt fra 3ful og Naturehike ligger på rundt kiloen. Jeg bruker mest tarp, og gjerne et halvt bretteskumunderlag, veier nesten «ingenting». Ps. Mer effektivt å drikke av gryta enn koke i koppen, med tanke på gass. 

• Liker 1
Skrevet
Fiskepadde skrev (2 minutter siden):

Lette telt er ikke nødvendigvis superdyrt, diverse kinatelt fra 3ful og Naturehike ligger på rundt kiloen. Jeg bruker mest tarp, og gjerne et halvt bretteskumunderlag, veier nesten «ingenting». Ps. Mer effektivt å drikke av gryta enn koke i koppen, med tanke på gass. 

Har sett på noen varianter, men de letteste variantene krever at jeg har med meg staver uansett, så da er et "superlett" tradisjonelt telt like lett i sum (siden stavene bare blir brukt som teltstang av meg). Og hva man liker å sove på er jo individuelt – min erfaring er at skumunderlag ikke er bedre enn en søppelsekk for min del, verken varme- eller komfortmessig. Hvis jeg ikke kan ha med et mykt og varmt underlag, kan jeg ikke ha så lange dagsmarsjer som jeg legger opp til.

Men alternativet er jo da å bare bo på hytter – som også koster en del penger. Så det er nok billigere å kjøpe et lettere, mer moderne liggeunderlag som veier halvparten av det jeg har, enn å ligge ti ekstra netter i hytte. Soveposen min er jo også overkill, men det er skrekkelig dyrt for en vesentlig lettere sovepose som er varm nok (siden jeg er ganske tynn, fryser jeg veldig lett). Men som sagt så har jeg ikke satt opp de regnestykkene ennå. Det får bli en egen fane i regnearket!

Skrevet

Har du sett på denne tråden? Her er det noen pakkelister. Stort sett det samme man trenger om man går to uker eller 4 måneder. Planlagte dagsetapper ser ganske realistiske ut om ikke sekken er alt for tung. Et vannfilter kan være en idé i områder med dårlige vannkilder. Jeg har brukt Katadyn 3 l som er praktisk om man ikke ligger i telt rett ved en vannkilde. Da har man vann både til å drikke, til frokost og middag på en vannledning.

https://www.fjellsport.no/merker/katadyn

• Liker 1

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

• Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.