Vea Skrevet tirsdag kl 15:12 Skrevet tirsdag kl 15:12 (endret) Jeg driver og ser på alternative drivstoffkilder til matlaging og varme om vinteren. Jeg er jo veldig glad i gass siden det blir lite søl, men det utgår med høye kneløft å kjøpe en stor boks primus winter gas til bortimot 200 kroner når du kan få en liter med alkalytbensin for under 50-lappen. På sommerstid bruker jeg mye av biltema sine gassbokser, som koster vesentlig mindre enn Primus/MSR/Coleman/osv sin tilsvarende størrelse. Disse inneholder imidlertid stort sett butan (slik som Primus Summer gas), og er rimelig ubrukelige når boksen er kald. I dag så jeg imidlertid at Biltema har en annen type gassbeholder som inneholder mer propan og isobutan enn den vanlige boksen: https://www.biltema.no/fritid/friluftsliv-og-camping/kokeapparat/gassbeholder-300-g-2000031854 På varebeskrivelsen står det at boksen inneholder 45 % propan, 26 % butan, 28 % isobutan, mens sikkerhetsbladet sier at innholdet er propan 16-26%, Isobutan 20-30% og butan 48-58%. Jeg antar at det er sikkerhetsbladet som er mest presist, blant annet fordi 45% propan hørtes mye ut på en relativt lett og myk beholder. Det som står i databladet ligner på sammensetningen i den gamle varianten av Primus Powergas (de gamle grå boksene). Gjengene på boksen er den samme som på vanlige gassbokser, selv om jeg ikke eksplisitt finner referansen til standarden på beskrivelsen. Jeg har tenkt på to alternativer for bruk av disse boksene: 1: Bruke den opp-ned som en vanlig gassboks. Må sikkert støttes opp ekstra med en provisorisk ståltråd-støtte, men ståltråden skal jo uansett være med i rep-settet. 2: Fylle innholdet over på Primus winter-gas-boks for å utnytte effekten av inner-papiret i disse boksen. Medfører jo at man må kjøpe en primus-boks i tillegg, samt at man bruker boksen på en annen måte enn den egentlig var tenkt. Hva tenker dere om denne gassen og bruk vinterstid? Kjør debatt! Endret tirsdag kl 15:12 av Vea Siter
+zimwalker Skrevet tirsdag kl 15:21 Skrevet tirsdag kl 15:21 Vea skrev (8 minutter siden): 2: Fylle innholdet over på Primus winter-gas-boks for å utnytte effekten av inner-papiret i disse boksen. Medfører jo at man må kjøpe en primus-boks i tillegg, samt at man bruker boksen på en annen måte enn den egentlig var tenkt. Ikke prøvd selv enda (har enda fulle bokser med wintergass stående), men..tja, se: .../topic/45487-hvor-mye-veier-en-gassboks-bli-total-forvirret-med-hjelp-av-fjellsportno/#findComment-549309 Siter
Omnilite Skrevet tirsdag kl 15:22 Skrevet tirsdag kl 15:22 Hvilken brenner planlegger du å bruke? Siter
Vea Skrevet tirsdag kl 16:26 Forfatter Skrevet tirsdag kl 16:26 Tok en ny titt på biltemaboksene nå, og de vanlige tur-gassboksene har kommet i ny utgave hvor det er stemplet 25%propan og 75% butan på. De gamle med rødt beskyttelseslokk oppgaven kun butan som innhold. Da er det antakelig samme innhold i de nye boksene (med svart beskyttelseslokk) som i de avlange beholderene? Siter
Vea Skrevet tirsdag kl 16:27 Forfatter Skrevet tirsdag kl 16:27 Omnilite skrev (1 time siden): Hvilken brenner planlegger du å bruke? Msr Windpro eller Optimus Polaris. Siter
+Memento mori Skrevet tirsdag kl 17:37 Skrevet tirsdag kl 17:37 Vea skrev (2 timer siden): Fylle innholdet over på Primus winter-gas-boks for å utnytte effekten av inner-papiret i disse boksen. Jeg har fylt over. Men da må du ha opplegg og vite hva du gjør! Vea skrev (1 time siden): De gamle med rødt beskyttelseslokk oppgaven kun butan som innhold. Da er det antakelig samme innhold i de nye boksene (med svart beskyttelseslokk) som i de avlange beholderene? De gamle avlange med bare butan har ikke gjenger. Men har overgang til disse slik at jeg kan fylle vanlig bokser. Vea skrev (1 time siden): 25%propan og 75% butan på. Så har jeg etterfylt med 25% propan. Vea skrev (1 time siden): Msr Windpro eller Optimus Polaris. Begge disse funker jo på opp/ned. Dette er jo skumle bokser! Siden de har gjenger, så blir det fort topp monterte brennere. Når den tipper blir det en flammekaster! Brukers den på en brenner som ikke er for opp/ned eller i starten og boksen ligger kommer det jo flytende gass med en gang…🙈 Da har du en flammekaster igjen….🤢 Så nesten så jeg håper at databladet er feil og at den faktisk ikke har gjenger! Siter
Omnilite Skrevet tirsdag kl 18:42 Skrevet tirsdag kl 18:42 Vea skrev (2 timer siden): Msr Windpro eller Optimus Polaris. Du kan... begynne med gass boksen opp/ned, hvis.. du forvarmer med rødsprit.. Da bruker du ikke kun av propan delen i boksen som du ville gjort om du forvarmer rett vei. Windpro har en liten skål under, og Polaris har filt. Det er lettere å finregulere Polaris i starten, siden den har spindel inne ved brenneren. Flammekaster er risikoen. Jeg har gjort det en gang med Omnifuel, det funket fint. Hvor mye av innholdet i boksen du får utnyttet med hvilken temperatur, har jeg ikke forsket på. 1 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.