Gå til innhold
  • Bli medlem

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei,

Har noen et tips om hvordan jeg kan bytte strikken som du strammer inn åpningen på soveposen med? Det er en Helsport Alta sovepose jeg har som jeg er veldig fornøyd med. Helsport kan sikkert fikse den, men problemet er at det kan fort ta mange uker og jeg kommer til å få bruk for den før den er klar. 

Alle innspill er topp!

Annonse
Skrevet
Bryggekar skrev (1 minutt siden):

Kan du si noe mer om hva som er galt med den og hvilken pose det er? De er ofte veldig enkle å bytte de strikkene.

Det er Alta, komfort minus fem. Jeg skal kikke ned i boden, så kan jeg være mer spesifikk. Problemet er at jeg ikke får strammet til strikken, den er ganske sliten, lite sprett og det er vel mulig at den ryker snart.

Skrevet
Bryggekar skrev (Akkurat nå):

Da er det bare å kjøpe ny strikk på nærmeste sybutikk eller selfmade.no og bytte den.

Ja, jeg skal ta en ny kikk på det. Var egentlig at jeg synes strikkesystemet så litt småfancy ut ift å fikse det selv, men skal gi det et nytt forsøk! Takk

Skrevet

Det kan hende strikken er sydd fast på et punkt ca midt på og i hver ende. I så fall trenger du en sprettekniv (sømverktøy, ikke en hvilken som helst kniv) for å pirke opp de stingene. Dra ut strikken, træ i en ny. Det er enklere med en stor, butt stoppenål. Eventuelt kan du bruke en stor sikkerhetsnål som du stikker gjennom strikken. Hvis du måtte sprette opp noen sting, syr du dem pent sammen igjen for hånd til slutt.

Hele operasjonen burde ta under en time, og du trenger ingen fancy verktøy 😊

Hvis du aldri har sydd før, blir det kanskje ikke like pent som originalen, men det kommer til å funke.

• Liker 1
Skrevet
Bryggekar skrev (1 minutt siden):

Det kan hende strikken er sydd fast på et punkt ca midt på og i hver ende. I så fall trenger du en sprettekniv (sømverktøy, ikke en hvilken som helst kniv) for å pirke opp de stingene. Dra ut strikken, træ i en ny. Det er enklere med en stor, butt stoppenål. Eventuelt kan du bruke en stor sikkerhetsnål som du stikker gjennom strikken. Hvis du måtte sprette opp noen sting, syr du dem pent sammen igjen for hånd til slutt.

Hvis du aldri har sydd før, blir det kanskje ikke like pent som originalen, men det kommer til å funke.

Ja, det var vel noe sånt jeg så for meg! Men jeg har vært en del på syer'n i det siste, har t.o.m. stoppet vanter, så da er det kanskje på tide å gå et level opp! :D Penger spart og veldig tilfredsstillende! ;)

• Liker 1
Skrevet
Bryggekar skrev (7 minutter siden):

Jeg gjorde akkurat dette på min Helsport sovepose. Måtte sprette opp litt av stoffet der hvor strikken var festet og sy denne på plass igjen siden sømmen hadde gått opp. Dette var enkelt selv for en mann med Ng i kunst og Håndtverk, så dette får du til. Brukte vel også en stor sikkerhetsnål for å tråkle strikken gjennom kanalen. Pent ble det ikke , men det har holdt i flere år nå.

• Liker 2
Skrevet

Jeg har en gammel Ajungilak Igloo sovepose hvor denne "strikken" etter hvert ble 3 meter lang og veldig lite strikk. Ettersom jeg ikke har behov for strikkfunksjonen så har jeg bare klippet vekk overskytende. Eneste positive med at det er en strikk er at det overskytende trekker seg sammen og tar mindre plass når man har strammet den inn. 

Kan hende samme taktikk funker for deg...

• Liker 1
Skrevet
Espen Ørud skrev (37 minutter siden):

Jeg har en gammel Ajungilak Igloo sovepose hvor denne "strikken" etter hvert ble 3 meter lang og veldig lite strikk. Ettersom jeg ikke har behov for strikkfunksjonen så har jeg bare klippet vekk overskytende. Eneste positive med at det er en strikk er at det overskytende trekker seg sammen og tar mindre plass når man har strammet den inn. 

Kan hende samme taktikk funker for deg...

Ja, det er for så vidt ingen dårlig ide, bare at jeg liker å virkelig snøre helt igjen, så bare nesa stikker ut, i hvert fall hvis jeg ligger under åpen himmel, i telt blir det som regel annerledes, om det ikke er veldig mange blå..

Skrevet
thomas christensen skrev (1 time siden):

Ja, det er for så vidt ingen dårlig ide, bare at jeg liker å virkelig snøre helt igjen, så bare nesa stikker ut, i hvert fall hvis jeg ligger under åpen himmel, i telt blir det som regel annerledes, om det ikke er veldig mange blå..

Jeg får ikke snurpet noe mindre igjen selv om strikken nå er mer som en tråd å regne.....

Skrevet
Espen Ørud skrev (17 timer siden):

Jeg får ikke snurpet noe mindre igjen selv om strikken nå er mer som en tråd å regne.....

Åja, jeg leste ikke den første kommentaren din ordentlig. Klippe vekk overskytende, ja, det kan funke, skal teste det, takk!

Skrevet
Lavvosolberg skrev (20 timer siden):

Jeg gjorde akkurat dette på min Helsport sovepose. Måtte sprette opp litt av stoffet der hvor strikken var festet og sy denne på plass igjen siden sømmen hadde gått opp. Dette var enkelt selv for en mann med Ng i kunst og Håndtverk, så dette får du til. Brukte vel også en stor sikkerhetsnål for å tråkle strikken gjennom kanalen. Pent ble det ikke , men det har holdt i flere år nå.

Legger ved et bilde her. Du spratt opp på den ene siden av den grønne delen, i enden?17380589238261467748488702407768.thumb.jpg.ccf0f0823565f61d0bedeb8495aaffed.jpg

Skrevet
thomas christensen skrev (46 minutter siden):

Legger ved et bilde her. Du spratt opp på den ene siden av den grønne delen, i enden?17380589238261467748488702407768.thumb.jpg.ccf0f0823565f61d0bedeb8495aaffed.jpg

Det viser seg at jeg husker feil. Det var strikken til halskragen som var røket. Og jeg giddet visst ikke å sy i det hele tatt, bare knøt strikken rundt knappefestet som var der. Men hvis jeg hadde hatt ditt problem så ville jeg gjort som du skriver, sprette opp i enden av det grønne delen og sy fast strikkeenden der. 

IMG_0672.jpeg

• Liker 1

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

• Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.