Gå til innhold
  • Bli medlem

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei. 

Her kommer nok et spørsmål om sovepose til vinterbruk. Det er jo uendelig mange tråder om dette temaet allerede men jeg har et spesifikt spørsmål så velger derfor å opprette enda en tråd :) 

Jeg driver for tiden å planlegger en Svalbard tur som skal utføres april 2026 og var egentlig klar for å bestille en Helsport Svalbard Red som jeg tenkte å bruke i en kombinasjon med teppepose av bomull som ytterpose. 

Men så ble jeg litt i tvil. Det er ikke ofte jeg går på tur der forholdene ligger til rette for bruk av en slik sovepose og det virker litt meningsløst å "kaste bort" så mye penger på noe som brukes så sjeldent. Jeg begynte derfor å tenke på om det var bedre å få til en tolags løsning med eksisterende utstyr. 

Har i dag en  Warmpace 900 med T Comfort  -7 og lurer på om det er mulig at denne i kombinasjon med en syntetisk ytterpose vil kunne gjøre jobben i -30? Er det noen som har testet en slik løsning? 

Det vil jo også være en god løsning med tanke på å trekke fukten ut fra dunposen. 

Annonse
Skrevet

Vet ikke helt med -30, men om du biffer opp posen din med f.eks. Halite Overbag Pro, så vil du få ish ~14 grader mer å gå på i følge Halite selv. Jeg har Overbag Light fra dem som er ute at sortiment nå (desverre) - Den legger på ca. 10 grader på eksisterende pose du har inni.

Det fine med to-posesystem er som du sier blant annet fuktkontroll på indre dunpose, og at du har litt mer fleksibilitet og temperaturspenn å gå på, avhengig av hvilken pose du bruker inni.

Jeg har ligget komfortabelt varm i telt med -30 utenfor med en Helsport Rago X-trem (-16 t-comfort) og Halite Overbag Light. Jeg tror du skulle klart deg med posen din om du også regner inn dunjakke og mer tøy på kroppen i soveposen når det blir ordentlig kaldt, men ville nok kanskje heller hatt litt mer å gå på i basis-soveposen.

• Liker 1
Skrevet
Tom-G skrev (2 timer siden):

Har i dag en  Warmpace 900 med T Comfort  -7 og lurer på om det er mulig at denne i kombinasjon med en syntetisk ytterpose vil kunne gjøre jobben i -30? Er det noen som har testet en slik løsning? 

Det vil jo også være en god løsning med tanke på å trekke fukten ut fra dunposen. 

To-posesystem er genialt på mange vis. Fleksibelt og gir fuktkontroll. 

Ville dog som @sneakyowler inne på vurdert ein hakket meir beefy dunpose, tilsvarande til dømes Viking1200? 

Eg har sjølv brukt Viking1200 med ein syntet utanpå på nokre lange kalde turar, og det har holdt ned til - 25. Dei nettene det vert kaldare enn det synes eg å hugse at det vert smått kaldt, men ikkje verre enn at eg sov godt på sida (med atterhald om at det er nokre år sidan så hukommelsen er litt slik som so). Min syntet var dårlegare enn Halite sin overbag, så eg vil trur den ein slik kombo med ein Halite vil halde bra. 

Kor varm pose du treng kjem sjølvsagt an på kva tid du skal gå på tur, men om du landar på April ville eg framleis betenkt meg på Viking 900...eg har vore inne på breane på Svalbard i mai/juni og hatt 20 blå over fleire dagar. Sjølv om det er forskjell mellom Mars og April på Svalbard så vil det ikkje seie at det ikkje kan bli grisekaldt i April (utan at eg har vore der i April) . 

Skrevet

Takk for tips. Måtte bare ha et lite push i riktig retning men da er det avgjort. Går for et topose system med Halite Overbag Pro og en hovedpose i dun med  T Comfort -10 til 15. 

Da får jeg er mer fleksibelt system som kan benyttes over en større temperatur rekkevidde og i tillegg bedre fuktkontroll :)   

• Liker 2
Skrevet

Mye varmetap foregår nedover mot bakken. Tror et ekstra skumlag kan ha god effekt på kalde netter. Dessuten er de ganske billige😉(Hvis du har plass da)

Skrevet

Teorien er vel at fuktigheten du genererer inni posen passerer gjennom dunposen og tas opp av det syntetiske laget ytterst. Den termiske virkningsgraden i det syntetiske stoffet påvirkes ikke like mye av fuktigheten som dun så da vil systemet totalt sett fungere bedre. I tillegg så kan du tørke det syntetiske laget i løpet av dagen hvis muligheten byr seg. Ytterposen vil  også hindre fuktighet fra teltvegger etc. å trenge inn i dunposen. 

Er ingen ekspert på feltet men det er nå min forståelse etter å ha lest på diverse forum og artikler. 

• Liker 2
Skrevet
Tom-G skrev (1 minutt siden):

Teorien er vel at fuktigheten du genererer inni posen passerer gjennom dunposen og tas opp av det syntetiske laget ytterst. Den termiske virkningsgraden i det syntetiske stoffet påvirkes ikke like mye av fuktigheten som dun så da vil systemet totalt sett fungere bedre. I tillegg så kan du tørke det syntetiske laget i løpet av dagen hvis muligheten byr seg. Ytterposen vil  også hindre fuktighet fra teltvegger etc. å trenge inn i dunposen. 

Er ingen ekspert på feltet men det er nå min forståelse etter å ha lest på diverse forum og artikler. 

Skjønner. Det er vel min erfaring fra Jotunheimen i fjor sommer som jeg har i bakhodet, det regnet masse, så jeg lå en hel dag i teltet, for det meste nede i dunposen, den ble veldig fuktig, men da hadde jeg ikke syntetisk utenpå, som jeg kan huske, hadde med en tynn dun 3-season fra RAB og en tynn syntetisk sommerpose fra Bergans. Så natta etter "regndagen" i telt, byttet jeg posene, med syntetisk innerst, det gjorde susen, fikk mye bedre varme. Det i seg selv er så klart ikke så rart, iom at dunposen allerede var blitt så våt. 

Skrevet (endret)
Tom-G skrev (20 minutter siden):

Dette stemmer godt med mine erfaringer i hvert fall. Ved å ha syntetisk pose på utsiden vil kondenseringspunktet flyttes lenger ut, så det ikke stopper i dunposen og eventuelt fryser til der inne - Noe som på sikt kan by på problemer med dårligere effekt ut av dunposen.

Et eget triks jeg gjør (ser ingen andre gjør det samme, så velger å kalle det egen "oppfinnelse"):

Med stekpannen (eller kjele) i hånda, varm den lett over brenneren (litt avstand) på morgenen og dra den over ytterposen kjapt. Dette damper ut massevis av fuktighet fra posen. Sørg for å ha litt lufting åpent i teltet, eller fyr inne i teltet så fuktigheten har noe sted å gå/fordamper videre ut. Det tar en del runder med stekepanna over brenner og pose før du har tatt hele posen, men det er uansett en uendelig raskere tørkeløsning enn å f.eks. prøve å tørke den med indirekte varme ved fyring i teltet. Kombineres gjerne med litt morgenkaffe og fyring.

På denne måten kan du ganske enkelt ha en tilnærmet tørr ytterpose hver dag på en lengre tur.

Obs: Gjøres på eget ansvar selvfølgelig. For varm stekepanne eller for treg i bevegelsen vil smelte soveposen :)

Endret av sneakyowl
  • Liker 3
Skrevet
29 minutes ago, sneakyowl said:

Et eget triks jeg gjør (ser ingen andre gjør det samme, så velger å kalle det egen "oppfinnelse"):

Det var jammen ikke dumt 😀. Den oppfinnelsen vil jeg gjerne teste på neste tur.

• Liker 1
Skrevet
sneakyowl skrev (1 time siden):

Dette stemmer godt med mine erfaringer i hvert fall. Ved å ha syntetisk pose på utsiden vil kondenseringspunktet flyttes lenger ut, så det ikke stopper i dunposen og eventuelt fryser til der inne - Noe som på sikt kan by på problemer med dårligere effekt ut av dunposen.

Med stekpannen (eller kjele) i hånda, varm den lett over brenneren (litt avstand) på morgenen og dra den over ytterposen kjapt. Dette damper ut massevis av fuktighet fra posen. Sørg for å ha litt lufting åpent i teltet, eller fyr inne i teltet så fuktigheten har noe sted å gå/fordamper videre ut. Det tar en del runder med stekepanna over brenner og pose før du har tatt hele posen, men det er uansett en uendelig raskere tørkeløsning enn å f.eks. prøve å tørke den med indirekte varme ved fyring i teltet. Kombineres gjerne med litt morgenkaffe og fyring.

På denne måten kan du ganske enkelt ha en tilnærmet tørr ytterpose hver dag på en lengre tur.

Obs: Gjøres på eget ansvar selvfølgelig. For varm stekepanne eller for treg i bevegelsen vil smelte soveposen :)

IMG_2925.mov 35.26 MB · 2 Nedlastninger

Det hender jeg fyrer opp primusen og legger den nederst i påsan et par minutter før jeg legger meg for å få en god lunk der! (Gjøres på eget ansvar, det er fare for brann! 😅

Nei, fra spøk til stekepanne; det funker helt sikkert, tror bare at jeg ikke har helt guts til å teste det.. :)

Skrevet (endret)

Når man endelig har funnet en god løsning så er det jo selvfølgelig utsolgt i alle nettbutikker. Iallefall så langt jeg kan se. Fryktet at Halite Overbag Pro ikke lengre var tilgjengelig på markedet men i følge Halite selv så får de inn flere på lager i slutten av februar. Så da er det bare å smøre seg med tålmodighet. 

Endret av Tom-G
  • Liker 1
Skrevet (endret)

Jeg kjøpte min halite overbag pro på ebay. 90 dollar pluss frakt og moms.
Jeg har brukt den med en WM Kodiak -18 (komort) pose ned til -30 og var varm og god. Da med thermarest xtherm med skumunderlag på toppen.

Endret av ryback

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

• Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.