Gå til innhold
  • Bli medlem

Anbefalte innlegg

Skrevet

Som noen av dere kanskje har sett, planlegger jeg å gå en litt lengre tur til sommeren enn jeg pleier. Oslo til Galdhøpiggen, totalt ca 400 km over forhåpentligvis maks tre uker.

Jeg har aldri brukt gåstaver, og aldri sett nytten, bortsett fra når jeg skal vade en litt kjip elv. Ellers virker det for meg bare som en ekstra ting å bære på. Men nå har jo amerikanerne på YouTube vedtatt at staver er heeeelt nødvendig.

Dere som er klokere enn meg: Burde jeg teste staver og vurdere å bruke det på en såpass lang tur, eller er det bare en dille? Jeg har jo klart meg uten siden åttitallet.

Annonse
Skrevet
Bryggekar skrev (1 minutt siden):

Burde jeg teste staver og vurdere å bruke det på en såpass lang tur...

For min egen del opplever jeg at jeg kan gå dobbelt så langt og omlag tjue prosent raskere med vandrestaver enn uten, så på lange sommervandringer med terrengjoggesko er dette helt avgjørende. Statistikk etter rundt åtte års bruk viser dette. I tillegg synes jeg staver er helt uvurderlige når det går bratt oppover eller nedover, eller ved kryssing av steinur og elver.

Hvis man ikke vil bruke staver på flat vei, må man jo enten bære dem eller feste dem på sekken. Flere Osprey sekker har egne hemper for å henge stavene på mens man går.

Jeg bruker i tillegg et telt som reises med stavene i stedet for teltstenger på slike sommervandringer, så føler ikke jeg bære på noe unødvendig vekt.

• Liker 1
Skrevet

Jeg bruker aldri staver på "vanlige" turer, men hadde med et par da jeg krysset Island i 2022. På flatt bortover gir det meg ingenting om man har et visst tempo. Da er det kun styrete å holde stavene i høy nok fart som bena. I litt mer terreng var det overraskende hvor mye lenger jeg kunne strekke dagen om jeg gikk med stavene, om så kun med én stav. Mot slutten av turen og sekken var blitt på den lettere siden gikk jeg dog helt uten staver.

Kommende Norge på Langs tur hvor vi er 2 stk. tar vi med ett par staver. Siden vi også går med hund blir det litt bytting mellom staver og leie hund, men jeg mistenker at stavene i hovedsak kun kommer frem andre halvdel av dagen der man begynner å bli litt mer sliten.

Ellers er de jo som du sier selv temmelig nyttige ved elvekryssinger. Annen multi-purpose bruk som kan gjøre det litt mer verdt å ta med seg er om du har med tarp. Da er det veldig raskt å få opp et pausely med stavene og noen teltplugger eller kvister.

• Liker 1
Skrevet
ketilring skrev (57 minutter siden):

Jeg bruker i tillegg et telt som reises med stavene i stedet for teltstenger på slike sommervandringer, så føler ikke jeg bære på noe unødvendig vekt.

Det er vel en avsporing, men har du erfaring med sånne telt på snaufjellet i dårlig sommervær? Jeg har vurdert et telt av den typen for å spare vekt, men har vært litt skeptisk til om det holder i kuling og regnvær. 

Skrevet

Jeg prøvde meg med staver for noen år siden fordi jeg hadde vondt i et kne, men de var bare i veien. 

De kan selvfølgelig være til nytte ved elvekrysinger og når man skal sette opp opp en tarp på snaufjellet, men ellers ser jeg ingen nytte og ihvertfall ikke i krevende terreng, hvor de bare er i veien, i tillegg er utstrakt bruk av staver dårlig for balansen. Staver kan ha en viss misjon dersom man skal slanke seg fordi kroppen bruker mer energi når man går med staver, men på langtur ønsker man gjerne å spare på energien.

• Liker 1
Skrevet

Jeg brukte staver aktivt i høst, 166 km på en uke og en vandretur på Svalbard. Stavene er nyttige for å holde god fart i motbakke, og nedover. På vei ser jeg ikke noe behov for staver. Går du i svært ulendt terreng, feks blokkmark så erfarer jeg at det går med mye tid å finne godt feste til stavene, da velger jeg å ikke sette de ned, men balanserer heller, unntaket er når de brukes for å bedre ta lange steg/hopp over hindringer.

Ellers så er de ogå fine ved elvekrysninger og til å sjekke dybde i bekk og myr.

Jeg anbefaler å teste. Jeg foretrekker staver med "flicloc", jeg har ett par med tvist-lock, og sistnevente siger sammen etter noe bruk med høy belastning.

• Liker 1
Skrevet

Jeg gikk «7-summits» i jotunheimen. Veldig bratt og steinete terreng, og svørt mange høydemeter på få dager.

Brukte først staver aktivt for å spare knærne. Gikk rolig og kontrollert, og alltid mest mulig vekt på stavene, særlig nedover avlastet jeg godt. Men da fikk jeg sykt vonde knær. 

Det bedret seg litt mot slutten etter jeg hadde lagt fra meg stavene noen dager. Jeg kunne gå raskere og gli mer mer «slapt i bena» nedover.

For min del gikk det altså saktere med staver, og da bremser knærne mer. Armene klarte ikke å ta av nok belastning til at staver ble en bedre løsning.

På en så lang tur ville jeg tatt med èn stav, eller spikket meg en kvist, hvis jeg fikk behov for det.

• Liker 1
Skrevet

Jeg skjønner at dette er veldig "elsk eller hat". Virker som den beste løsningen er å kjøpe et sett billige staver og prøve dem på noen mindre turer, og vurdere etterpå om en eller begge eller ingen havner på sekken når jeg legger av gårde på ferie.

• Liker 1
Skrevet

Evt kjøp veldig lette stavar som blir bittesmå samanpakka, og slik kan forsvare sin plass på sekken om så du berre brukar dei til elvekryssing (evt tek med berre 1). 

Black Diamond har nokre veldig fine som ein legg saman som ei teltstang. Ville ikkje vore utan på Island i fjor sommar. Men der var det fleire elvekryssingar og eg har eit kne som helst ikkje burde ha fleire vridingar. 

• Liker 2
Skrevet (endret)

Jeg brukte staver 1700 km på Appalachian Trail i fjor. Jeg var skeptisk, men så nytten av det. Gir mer skyv i oppoverbakkene og avlaster hofter og knær nedover. I USA bruker nesten alle staver. Jeg hadde med meg et superlett telt der stavene fungerte som stenger. Jeg brukte dem også på Jotonheimstien i fjor høst. Jeg gikk fra Gjendesheim og 80 km sørover på 3,5 dager, dvs til ca 15 km sør for Liomseter.

Turrapport Jotumheimstien:

Endret av peik
  • Liker 1
Skrevet
Bryggekar skrev (På 27.1.2025 den 12.55):

Virker som den beste løsningen er å kjøpe et sett billige staver

Nei, kjøp gode staver, gjerne brukte på finn. En del av de billige har dårlig låser, om du kjøper sammenleggbare (noe du bør).

Jeg har veldig gode erfaringer med staver, og de er med mye på tur, både som teltstenger og for bruk opp og ned. På vei er de bare i veien. Med min kropp- går jeg mye lenger/mindre belastning på hele kroppen- dog er det kneet som er mest glad. Har også unngått et beinbrudd pga bruk av staver! 

Men «hue» syns jeg er en gammel mann når jeg bruker de… Og i Norge får jeg av og til kommentarer - «du har glemt skia» midt på sommeren etc. Da bruker jeg - er skadet og ville ikke kommet på tur uten🥳

Skrevet
Memento mori skrev (30 minutter siden):

Nei, kjøp gode staver, gjerne brukte på finn. En del av de billige har dårlig låser, om du kjøper sammenleggbare (noe du bør)

🥳

Jeg har rett og slett ikke råd til å bruke tusenlapper på utstyr jeg kanskje ikke trenger, så det må i så fall bli brukt, ja. Det jeg finner på finn.no nå ser ut til å være ræl, så da kjøper jeg heller nytt ræl enn gammelt ræl i alle fall ...

Skrevet
Bryggekar skrev (3 timer siden):

Jeg har rett og slett ikke råd til å bruke tusenlapper på utstyr jeg kanskje ikke trenger, så det må i så fall bli brukt, ja.

Jeg kjøpte mine staver i 2008, og bruker de samme fortsatt ! Så kvaliteten lønner seg, men du verden hvor skeptisk jeg var😂
Du kan jo også sjekke om BUA eller andre låner ut! 

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

• Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.