Gå til innhold
  • Bli medlem

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei! 

Jeg og samboer tenker over å anskaffe oss en hund. Jeg er helt bestemt på Malamute (for en utrolig hund🤩), men samboer er forelska i tanken på å ha en Golden Retriever.. Hun tenker at vi ikke klarer å gi Malamuten det den trenger av aktivitet og trening osv.

Så mitt spørsmål til dere som har en Malamute, eller kjenner til rasen:

Hvor mye aktivitet trenger en malamute per dag? 

Hvor krevende er det å ha en malamute? 

Noen spesifike ting man må tenke på før man går til anskaffelse av en?

Tusen takk for all hjelp! 

Annonse
Skrevet

Polarhundar er flotte, men også generelt krevjande.

Ein Malamute er krevjande på fleire nivå. Kor krevjande kjem an på di erfaring med hund. Eg tenker at Malamute ikkje er nokon utprega førstegangshund. Den har ein sterk ofte ein sterk egen vilje, og er ein arbeidshund som definitivt har det best (og er triveligst) når den får trekke og kløve og bruke seg. 

Eg meiner nokså bestemt at ein først skal tenke på kva behov ein har i ein hund, kvar ein bur og kva ein kan tilby hunden og så velje rase deretter. Eg vil difor gjerne snu på spørsmåla:

Kva behov har du definert at du har i ein hund? Kvifor vil du gjerne ha ein malamute? Kva er det du tenkjer gjer den fantastisk? Passar det med ein mlamut slik du bur? 

Det er også lurt å tenke på om ein kjem til å ha dette behovet dei neste 10-12 åra. Det er nok av hundar som er til omplassering fordi livet skjedde :) eg trur ein del av dei kunne vore unngått med betre raseval. 

Kanskje starte med å få besøke/låne ulike hundar, for å gjere deg erfaringar? 

• Liker 2
Skrevet (endret)

Holder dere på med det brukshunden er avlet frem til hver dag, eller bare i helger og ferier? Det er enklere å kaste ball til en retriever i en park enn det er å la seg trekke over en vidde i noen timer hver dag. 

Endret av Fiskepadde
Skrevet
8 hours ago, Nikolaikp said:

Hei! 

Jeg og samboer tenker over å anskaffe oss en hund. Jeg er helt bestemt på Malamute (for en utrolig hund🤩), men samboer er forelska i tanken på å ha en Golden Retriever.. Hun tenker at vi ikke klarer å gi Malamuten det den trenger av aktivitet og trening osv.

Så mitt spørsmål til dere som har en Malamute, eller kjenner til rasen:

Hvor mye aktivitet trenger en malamute per dag? 

Hvor krevende er det å ha en malamute? 

Noen spesifike ting man må tenke på før man går til anskaffelse av en?

Tusen takk for all hjelp! 

Det er ikke for å virke kvass eller noe, men om dere vurderer Golden Retriever eller Malamute tror jeg dere har fått tenkt for lite gjennom deres bruksområde, behov og livsstil, og satt dere for lite inn i hva de aktuelle rasene innebærer. 

Hva en hund "klarer seg med" og hva den trives best med kan være ganske forskjellig. Skaff en hund som passer best mulig inn i livet du lever i dag. Skulle man selv bli mer aktiv kommer også hunden i bedre form. For de aller fleste av oss består livet av flest hverdager, med jobb i 8 timer, og helger og ferier som spises opp i begge ender av oppussingsprosjekt, huslige gjøremål, familie som skal besøkes og alt det der.

Trekkhunder (enten de er alaska huskyer som jeg har eller renrasede polarhunder som malamute) passer best om du bor landlig til, kan ha en hundegård så de får vært mest mulig ute, uten naboer som plages av litt uling. For tykkpelsede hunder kan det bli varmt å være inne, samtidig som de er sosiale dyr som helst vil ha selskap hele tiden. Min mening er at man helst bør ha to hunder av slike raser, slik at de har selskap i hverandre.

Du må få slitt hunden ordentlig ut flere ganger i uken. Å gå en tur på noen kilometer til fots gjør egentlig "ingenting". Trekk (sykkel eller ski), kløving, kjettingtrekk eller såklart sledetur om man har nok hunder, er alle fine aktiviteter. Dette må være ting du har lyst å drive med, så det blir lystbetont. 

• Liker 1

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

• Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.