Gå til innhold
  • Bli medlem

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei! 

Jeg er ute etter billig vintertelt som skal ligge i snøscooter som beredskap for dårlig vær.

Det er snakk om Finnmark, og man kan fort være 3-4-5-6 mil fra folk når det blåser opp.

Bør som minimum tåle 45-50 m/sek, som ikke er uvanlig her, men kan også improvisere, som å sette det opp bak scooter eller veltet slede. 

Bør helst ikke koste så mye, og selv om det er snakk om 2 personer og 2 hunder snakker vi overlevelse, ikke komfort. 

Vekt er ikke så viktig til dette bruket, men bør ikke ta for mye plass. 

Jeg har vurdert Urberg, Sydvang, osv, men usikker på hva som vil gå i stykker og ikke på fjellet i storm. 

Har noen telt jeg kunne prøvd, men usikker. Har 2 stk Big Agnes Copper spur UL, et Naturehike telt og flere Hilleberg-telt. Men ønsker ikke å ha Hilleberg-teltene liggende i scooteren hele vinteren. 

Ønsker ikke en scooterdebatt, driver med vanlig friluftsliv også, men vi isfisker mye til familie med utgangspunkt i snøscooter, hele vinteren, som de fleste andre i sjøsamebygda vi bor i. 

Annonse
Skrevet

Min første innskytelse er noe med like lange stenger, så tunneltelt, og med lite fortelt. Hilleberg og Helsport har hatt mye bra opp gjennom. Barents lager flott versjoner. Lite fortelt siden dette er til nødbruk, så komfort taper mot pris og volum. Pakket i en tykk vanntett pose, bør det kunne ligge nederst under setet eller lignende. 

South Pole 2 Polar - Barents Outdoor AS

Nammatj 2 

Med foten mot vinden bør dette holde uansett. Men billig er det ikke.....

Skrevet (endret)

Så kanskje mer for meg denne prisklassen: 

https://www.fjellsport.no/merker/urberg/urberg-3-person-tunnelt-tent-g5-kombu-green

https://www.fjellsport.no/merker/sydvang/sydvang-utoset-2-person-tent-olivine-335-5105

https://www.fjellsport.no/merker/urberg/urberg-2-person-dome-tent-g3-kombu-green

Men er usikker på om det er nok, stormene her er skremmende… 

Ellers har jeg jo både Saivvo, Soulo og Allak 3 - så kanskje jeg angrer når jeg ligger på vidda og dør i storm, om jeg ikke tar med et av dem! 😆

Endret av kamilla
Skriveleif
Skrevet
haugoy skrev (1 time siden):

Min første innskytelse er noe med like lange stenger, så tunneltelt, og med lite fortelt. Hilleberg og Helsport har hatt mye bra opp gjennom. Barents lager flott versjoner. Lite fortelt siden dette er til nødbruk, så komfort taper mot pris og volum. Pakket i en tykk vanntett pose, bør det kunne ligge nederst under setet eller lignende. 

South Pole 2 Polar - Barents Outdoor AS

Nammatj 2 

Med foten mot vinden bør dette holde uansett. Men billig er det ikke.....

Barents har jeg faktisk ikke hørt om før, må sjekke ut dem! Sånn for moro skyld! 

Skrevet (endret)

Vis meg et telt som står i 45-50 m/s vind dyrt eller billig sier jeg bare! Gravd bak en stor snømur, ja kanskje - Men den muren pulveriseres nok ganske greit også.

For ref så er Orkan styrke 32 m/s og høyere.

Endret av sneakyowl
  • Hehe 1
Skrevet (endret)

Skal du ha noe til nødbruk i orkan så hadde jeg prioritert:

1. Spade

2. Isolert fjellduk

3. Sovepose 

Og bruk dette i ly bak scooteren. 

Du klarer deg noen dager nedpakket om du har vann i tillegg...

Endret av Espen Ørud
Skrevet
Espen Ørud skrev (17 minutter siden):

Skal du ha noe til nødbruk i orkan så hadde jeg prioritert:

1. Spade

2. Isolert fjellduk

3. Sovepose 

Og bruk dette i ly bak scooteren. 

Du klarer deg noen dager nedpakket om du har vann i tillegg...

Du har nok rett… 

Kanskje jeg fortsetter som før men legger til sovepose. Eller kaster inn det gamle saivvo, i sleden. 

Skrevet

Isolert Fjellduk + romslig syntetisk sovepose og tilstrekkelig bakkeisolasjon må vel tenkes å fungere best i såpass ekstrem vind? Pakk med en god del kjemiske kroppsvarmere (store tåvarmere til å ha på blant annet ryggen) så hjelper de bra inne i en Fjellduk. Men skal du ha et billig vintertelt er Sydvang sitt røde 2 persons vinter-tunell telt mye for pengen når det er på salg til noen få tusenlapper. 

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

• Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.