Gå til innhold
  • Bli medlem

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Hej fra Danmark.

Jeg påtænker at en tur i fjeldet med en enkelt teltovernatning med pulk i forbindelse med familietur til Beitostølen/Grønolen i uge 7. (Jeg har fjelderfaring og godt udstyr).

Hvis vejret tillader det, tænker jeg at gå fra øst - enten fra Bygdin over Olefjorden eller fra Raudalen via Fleinseddin til Olefjorden og så langt det rækker op mod Tomashelleren via Remiskinnstjernet.

Er der nogen, der har konkret viden om/erfaring med farbarheden / sikkerheden på de angivne søer (vann)? - jeg er bekendt med Varsom.no.

DNT kvister først d. 24. februar - med der er også angivet en tidvis præpareret rute fra øst ind over Fleinseddin.

Er der nogen der kan hjælp med konkret viden / erfaringer med rutevalg fra det specifikke område?

Endret av Thorsten
Annonse
Skrevet

Vannene bør være sikre nå, men det er veldig mange regulerte vann i området, så hold deg borte fra isen nær demningene. 
Fra Rauddalen kan du også gå mot Slettefjell og innover dalen mellom Belgjinøse og Mathamarskarven. Veldig fint der, og du kommer opp i høyden uten å gå i skredfarlig terreng. Jeg har tatt skitrekket opp med pulk, men måtte overtale dem litt for å få lov.. Det går greit å gå i kanten av slalåmbakken også. Lettere å ta høydemeter med fast underlag.

Det er jo noen hytter inne ved Flensendin, så det er mulig det er gått opp løyper. 
Ellers er rv 51 vinterstengt ved Garli, så det blir et stykke å gå til Bygdin. En mulighet er å gå i løypene fra Garli og inn til Skjelstølen, og så over til Flensendin derfra. Det kan bli litt baksing med pulk i bjørkeskogen et stykke, men det er mulig. 

• Liker 1
Skrevet

Om du har utgangspunkt i Beitostølen ville jeg begynt fra Hensrauddalen. Som regel kjørt med scooter derfra opp til Fleinsendin. Enkleste rute er å gå slik du tenkte, via Olefjorden og opp Tverrdingla. Er som regel greie snø og isforhold fra rundt jul, og slik var det også i år.

Sjekk iskart.no for områdene med usikker is. Stort sett ikke noe problem å ta seg frem i området. Det kan være noe overvann på vannene avhengig av når det tappes etc, men stort sett mulig å gå utenom.

Om du ønsker en runde kan du ta returen over Rysntjednet og skræmetindene, og deretter ned forbi Mugnebottnen og over brua ved Fleinsendin. Denne ruta er en del brattere og litt mer utsatt, men fin om været er greit og snøforholdene er gode.

• Liker 2
Skrevet
Lompa skrev (12 timer siden):

Vannene bør være sikre nå, men det er veldig mange regulerte vann i området, så hold deg borte fra isen nær demningene. 
Fra Rauddalen kan du også gå mot Slettefjell og innover dalen mellom Belgjinøse og Mathamarskarven. Veldig fint der, og du kommer opp i høyden uten å gå i skredfarlig terreng. Jeg har tatt skitrekket opp med pulk, men måtte overtale dem litt for å få lov.. Det går greit å gå i kanten av slalåmbakken også. Lettere å ta høydemeter med fast underlag.

Det er jo noen hytter inne ved Flensendin, så det er mulig det er gått opp løyper. 
Ellers er rv 51 vinterstengt ved Garli, så det blir et stykke å gå til Bygdin. En mulighet er å gå i løypene fra Garli og inn til Skjelstølen, og så over til Flensendin derfra. Det kan bli litt baksing med pulk i bjørkeskogen et stykke, men det er mulig. 

Tak for gode råd. Tænker du dalen mellom Belgjinøse og Mathamarskarven som endedestination eller at fortsætte opover til Tomashelleren? (Jeg er i god form, men en middelmådig fjellskiløber).

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

• Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.