Gå til innhold
  • Bli medlem

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

I dag ble det ny klokke! 

SCR-20250124-mrmp.thumb.png.950d2505bafe7c6f92bbe019f5e934f0.png

Det beste av det billigste. Jeg må ha noe som tåler hardt bruk, høye temperaturer og kan brukes i alt slags vær. Jeg tålig lei sportsklokker som skal minne meg på idiotiske mål, dundre på med notifikasjoner eller fortelle meg at nå er det på tide å lade den igjen. 

Jeg bruker latterlig mye tid foran skjerm, men jeg ønsker å gå så analogt som mulig i tiden framover. 🙏🏻 

Endret av tshansen
  • Liker 8
Annonse
Skrevet
ingen87 skrev (36 minutter siden):

Ble bare litt nysgjerrig: hvorfor har en slik klokke Bluetooth? 

Har noen Casio Gshocks selv med Bluetooth. Svaret er: Absolutt ingen nyttig grunn

• Liker 2
Skrevet
tshansen skrev (2 timer siden):

I dag ble det ny klokke! 

Det beste av det billigste. Jeg må ha noe som tåler hardt bruk, høye temperaturer og kan brukes i alt slags vær. Jeg tålig lei sportsklokker som skal minne meg på idiotiske mål, dundre på med notifikasjoner eller fortelle meg at nå er det på tide å lade den igjen. 

Jeg bruker latterlig mye tid foran skjerm, men jeg ønsker å gå så analogt som mulig i tiden framover. 🙏🏻 

Jeg har også en G-shock klokke med 3 års batteritid.

• Liker 1
Skrevet
ingen87 skrev (1 time siden):

Ble bare litt nysgjerrig: hvorfor har en slik klokke Bluetooth? 

Dette er vel Casio sitt forsøk på å gi muligheter for å utnytte bedre funksjonene i klokken via app på telefon, lettere å sette alarmer, stille tid og eventuelle tidssoner. Men i praksis, veldig liten nytte. Men det kommer i flere av klokkene deres. For min del er Solcellene viktigst. 

• Takk 1
Skrevet
TomasF skrev (11 timer siden):

Jeg har også en G-shock klokke med 3 års batteritid.

Da har du blitt lurt for G-Shock skal ha minimum 10 års batteritid. 
Kanskje klokken din er en vanlig Casio, ikke G-Shock?

«The foundation of the G-Shock philosophy is the 10-bar water resistance, 10-year battery life, plus the capacity to withstand a 10-meter free-fall.»

Skrevet
GrendelRaptor8 skrev (15 minutter siden):

Da har du blitt lurt for G-Shock skal ha minimum 10 års batteritid. 
Kanskje klokken din er en vanlig Casio, ikke G-Shock?

«The foundation of the G-Shock philosophy is the 10-bar water resistance, 10-year battery life, plus the capacity to withstand a 10-meter free-fall.»

Det var sånn det startet, men G-shock har utviklet seg til en mengde modeller, med vidt forskjellige funksjoner og bruksområder. Du får fortsatt kjøpt enkle G-shock med 10 år batteritid, men du kan også kjøpe G-shock med en håndfull sensorer og bluetooth. Du får ikke i pose og sekk. Og du blir ikke lurt så lenge Casio oppgir riktig batteritid for hver modell. Og anslagene er ganske konservative, jeg er godt inne i mitt 3. år på en G-shock som er oppgitt til å ha 2 år batteritid.

• Liker 1
Skrevet

@ingen87 en annen grunn til at flere og flere modeller får bluetooth er nok fordi fremtiden til radiosenderne som Casio og andre klokkeprodusenter har brukt til automatisk tids-synkronisering er ganske usikker. Senderen i USA er vel allerede besluttet lagt ned. Nå som alle har mobiltelefoner med riktig klokke og bluetooth, har dette derfor blitt ett veldig relevant og brukervennlig alternativ for automatisk tids-synkronisering.

• Takk 2
Skrevet (endret)
tshansen skrev (18 timer siden):

I dag ble det ny klokke! 

Lurt valg. Og den ser bra ut 👍

Jeg skjønner ikke hvorfor folk vil mishandle seg selv med en klokke som har notifikasjoner, er det ikke nok med telefonen? Sistnevnte er lettere å legge bort i det minste.

Jeg har hatt denne Casioklokken i mange år. Den veier ingenting, noe som jeg synes er viktig for løping. Veldig lav profil, så den går under alt utenom fridykkerdrakten. Den tåler alt, har lys, klokkealarm, stoppeklokke, tidtaker med pausetid for intervalløkter og alt som trengs. Solcelle og «uendelig» batteritid.

På skitur henger den ofte på skulderstroppen på sekken. På kajakktur henger den ofte på padlevesten, også under rulleøkter. Den har også vert mer på utendørs klatring når jeg har glemt å ta den av, og da blir det en del dunk og skrap.

Prisen var 250kr.

Jeg føler meg naken uten den:

image.thumb.jpg.e063091d7bb80d8aade128c5747bd9b2.jpg

Endret av Marius Engelsen
  • Liker 2
Skrevet

Man kan jo begynne å lure på om Casio virkelig har truffet blink med siste modellene sine. Personlig liker jeg de metall variantene best, men etter å ha gjort mye research siste halv året, så er det liten tvil om at Casio er overlegen på kvalitet og pris i forhold til mye annet. Hva gjør at folk da, nettopp bruker 20 talls tusen eller så mye som 100.000 på en klokke, som viser akkurat samme tiden som en til 1000,-? 😆

Når det er sagt, så kunne jeg godt tenkt meg både en Grand Seiko og litt annet knask, men det gir jo ingen mening. 

• tshansen endret tittelen til Casio - G-Shock eller Sports Klokke?
Skrevet

Min turklokke er en Casio W-800H som jeg betalte 499,- for hvis jeg husker riktig. Den forteller meg hva klokka er og hvilken dag det er, og det er alt jeg trenger på tur. Batteriet holder i årevis og den veier lite nok til at jeg ikke merker at den er der. Den er vanntett nok til regnvær og bading og har til og med lys hvis jeg lurer på hva klokka er midt på natta.

Jeg vurderte en stund om jeg skulle hatt smartklokke for å kunne tracke turene mine og følge med på avstand, tempo og medgått tid, men jeg trenger ikke flere dingser som må lades hver dag når jeg går i områder med fire døgn mellom hver stikkontakt.

G-Shocken din er sikkert enda mer holdbar enn billigklokka mi, da.

• Liker 1
Skrevet
Bryggekar skrev (24 minutter siden):

Min turklokke er en Casio W-800H som jeg betalte 499,- for hvis jeg husker riktig. Den forteller meg hva klokka er og hvilken dag det er, og det er alt jeg trenger på tur. Batteriet holder i årevis og den veier lite nok til at jeg ikke merker at den er der. Den er vanntett nok til regnvær og bading og har til og med lys hvis jeg lurer på hva klokka er midt på natta.

Jeg vurderte en stund om jeg skulle hatt smartklokke for å kunne tracke turene mine og følge med på avstand, tempo og medgått tid, men jeg trenger ikke flere dingser som må lades hver dag når jeg går i områder med fire døgn mellom hver stikkontakt.

G-Shocken din er sikkert enda mer holdbar enn billigklokka mi, da.

Jeg har hatt mine runder med Garmin smart klokker, og det er helt sykt så hjernevasket vi blir av de greiene der. Jada, vi kan gjerne si at vi har full kontroll, men det er selvbedrag. Dette er konstruert for å få oss helt hekta. Se bare på galskapen som foregår med Strava for tiden. Folk blir jo sjuk av å holde på aktivitetsnivået. skryte til naboene og ikke vet jeg. Nei, å gå noen år tilbake i tid, være ekstremt bevisst på hvor mye/lite man bruker mobilen og ha ett enkelt ur på hånden som viser tid, dag og eventuelt dato. Godt nok! 

• Liker 2
Skrevet
tshansen skrev (På 24.1.2025 den 19.07):

Jeg tålig lei sportsklokker som skal minne meg på idiotiske mål, dundre på med notifikasjoner eller fortelle meg at nå er det på tide å lade den igjen. 

Det kjekke er jo at slikt går helt fint å skru av...
Og det regner jeg jo faktisk at du vet, selv om du skrev dette, så her ligger det kanskje noe mer bak..?

Har en ganske ny klokke fra Garmin selv (51mm), og plages ikke av noe slikt i det hele tatt, nettopp fordi jeg har skrudd det av.

Ser og at det neves "lade hver dag" her... Nei, faktisk ikke, om man velger riktig klokke for sitt bruk.
Jeg lader min klokke kanskje 2 ganger i mnd, selv med GPS-aktiviteter/turer hver helg. Og lader ikke fordi jeg må, men jeg liker å ha godt med strøm på de fleste dingsene mine, mobil, klokke, Inreach og GPS.

• Liker 1
Skrevet
Kristian V. skrev (7 minutter siden):

Det kjekke er jo at slikt går helt fint å skru av...
Og det regner jeg jo faktisk at du vet, selv om du skrev dette, så her ligger det kanskje noe mer bak..?

Har en ganske ny klokke fra Garmin selv (51mm), og plages ikke av noe slikt i det hele tatt, nettopp fordi jeg har skrudd det av.

Ser og at det neves "lade hver dag" her... Nei, faktisk ikke, om man velger riktig klokke for sitt bruk.
Jeg lader min klokke kanskje 2 ganger i mnd, selv med GPS-aktiviteter/turer hver helg. Og lader ikke fordi jeg må, men jeg liker å ha godt med strøm på de fleste dingsene mine, mobil, klokke, Inreach og GPS.

Jeg antar at det er Fenix 8 Solar du har da? Siden du kan skilte med den type Batterikapasitet. Ja det meste kan man vel skru av? men da tar du jo vel strengt talt vekk en del av funksjonene du har betalt ekstra for? 

Jeg merker bare at hodet mitt har endret seg etter jeg kuttet ut dingser som måler hvor langt jeg går, hvor mange skritt jeg har tatt, hvor høyt jeg til en hver tid er over havet, selv om Garmin ikke er veldig god på dette. Eller at jeg kan se gps sporet i ettertid. Alt som måler aktivitet, trigger noe i deg til å slå en viss rekord eller ta en ny tur for å forbedre eller noe så sjukt som å måle søvnen din. Her kan det nok diskuteres hvor nyttig eller korrekt dette faktisk er. 
Det er litt som å ta bildet av fyrverkeriet på nyttårsaften, hvor mange ganger går du faktisk tilbake å ser hvilken puls du hadde på gitt sted i løypa eller bruker det som referanse til neste tur. Du vet jo allerede hvor du skal gå 😂 (satt på spissen) 
Jeg har vært sjukelig opptatt av mye av dette her selv, å føler at det går i helt feil retning. 

Skrevet
tshansen skrev (14 minutter siden):

Jeg antar at det er Fenix 8 Solar du har da? Siden du kan skilte med den type Batterikapasitet. Ja det meste kan man vel skru av? men da tar du jo vel strengt talt vekk en del av funksjonene du har betalt ekstra for? 

Jeg merker bare at hodet mitt har endret seg etter jeg kuttet ut dingser som måler hvor langt jeg går, hvor mange skritt jeg har tatt, hvor høyt jeg til en hver tid er over havet, selv om Garmin ikke er veldig god på dette. Eller at jeg kan se gps sporet i ettertid. Alt som måler aktivitet, trigger noe i deg til å slå en viss rekord eller ta en ny tur for å forbedre eller noe så sjukt som å måle søvnen din. Her kan det nok diskuteres hvor nyttig eller korrekt dette faktisk er. 
Det er litt som å ta bildet av fyrverkeriet på nyttårsaften, hvor mange ganger går du faktisk tilbake å ser hvilken puls du hadde på gitt sted i løypa eller bruker det som referanse til neste tur. Du vet jo allerede hvor du skal gå 😂 (satt på spissen) 
Jeg har vært sjukelig opptatt av mye av dette her selv, å føler at det går i helt feil retning. 

Det er en Tactix 7 Amoled, er ikke så glad i Fenix-designet og har alltid likt det mer rene Tactix-designet. Har heller ikke bruk for Solar, det gir ingen økning av batterikapasitet som er noe nyttig, kun vedlikeholdslading (om solforholdene er gode nok), så det er ikke viktig for min del hvertfall, når batterikapasiteten allerede er på over 30 dager.
På langtur er uansett batteribanken med.

At det går over til å bli en sykelig greie har jeg ikke merket på meg selv enda, men kan jo se for meg at det kan gå den veien for andre. Jeg har skrudd av alt av varsler og dagsmål osv. Bluetooth er oftes kun på ved opplasting etter turer/aktiviteter, eller ved endringer/oppdateringer av noe på klokka. Sover heller ikke med klokka på for å se om jeg har sovet godt eller ikke, det merker jeg når vekkerklokka ringer. Har faktisk ikke Strava heller :D 

Holdt faktisk på å kjøpe en G-Shock-klokke for noen år siden, men så kom Garmin med den første Instinct'en, og da var det ingen vei tilbake🥰

• Hehe 1
Skrevet
Marius Engelsen skrev (På 25.1.2025 den 11.41):

Jeg skjønner ikke hvorfor folk vil mishandle seg selv med en klokke som har notifikasjoner, er det ikke nok med telefonen? Sistnevnte er lettere å legge bort i det minste.

Akkurat den funksjonaliteten syns jeg er helt fenomenal. Om man sitter i et jobbmøte, kjører bil eller er i aktivitet er det bare et kjapt blikk på klokka for å se varslet etter telefonens forsiktige vibrasjon, uten at noen reagerer på det. 

Jeg setter også stor pris på loggføringen fra klokka, og bruker det hele tiden. Akkurat nå sitter jeg og planlegger en mulig tur innover et sted jeg har gått før, og kan sjekke hvor lang tid vi brukte på ski med pulk den gangen. Andre muligheter er f.eks. å se hvor lang tid en tur tar for å se om man rekker turen dit før andre planer. Jeg syns i hvertfall det er vanskelig å huske hvor lang tid jeg bruker på de forskjellige toppene rundt her f.eks.

Det er selvsagt personlig hva man liker å loggføre, men for min del er all slik loggføring positivt, og det vil nok bli enda mer av slikt, ringer er vel en del av dette. Det er ganske sykt hvor mye data en klokke og ring kan fange opp, og etter som man blir eldre har det stor verdi for å holde forfallet sånn noenlunde vedlike.

Skrevet
Kjell Iver skrev (11 minutter siden):

Akkurat den funksjonaliteten syns jeg er helt fenomenal. Om man sitter i et jobbmøte, kjører bil eller er i aktivitet er det bare et kjapt blikk på klokka for å se varslet etter telefonens forsiktige vibrasjon, uten at noen reagerer på det. 

Det er akkurat dette jeg reagerer på. Du sitter og snakker med noen over bordet, eller er i møte, så merker du at klokken deres vibrerer og personen detter litt ut av samtalen til fordel for et kjapt blikk på klokken som setter tankene på noe annet. Det er forstyrrende og grusomt irriterende for den man snakker med også, og helt unødvendig. Bare vissheten om at man fikk ett varsel gjør noe med oppmerksomheten. De fleste menneske klarer kun 2-4 tanker i arbeidsminnet om gangen.

Tror ikke alle skjønner hvor stor forskjell det er på en helt uavbrutt interasksjon, vs. en interaskjon avbrutt av to varsler fra klokken med et «kjapt blikk».

Når det gjelder logging av turer, og den slags, så gjør telefonen dette helt fint uten klokke.

• Takk 1

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

• Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.