Gå til innhold
  • Bli medlem

Anbefalte innlegg

Skrevet
ivarm skrev (6 timer siden):

Ok. Men det er egentlig den punkteringsbiten jeg er redd for, og som tydeligvis er Akilles' hæl i det hele så jeg antar dette med valg av overflaten man velger er av betydning, og reparasjonskit er nok et must. Har sett på skumunderlag og samtlige har volum/dimensjoner som dessverre gjør de helt uaktuelle så jeg er nok nødt å velge oppblåsbar.

Antar at ekstra "bunnduk" er evt løsningen om man er litt paranoid eller vil ikke våkne på flat madrass.

Forutsetningen for oppsettet ditt er at du er ute i godvær på sommeren og sover i veikanten ved siden av motorsykkelen. Da er det også helt innafor å kutte sikkerhetsmarginene du ellers bør ha på en fjelltur. Det verste som kan skje er noen timer litt ukomfortabelt, eventuelt å pakke sammen og kjøre videre om natta. 

Om du velger å være "litt paranoid" i planleggingen så var det helt andre ting jeg ville sett på før ekstra bunnduk. 

Annonse
Skrevet
Lompa skrev (8 minutter siden):

Forutsetningen for oppsettet ditt er at du er ute i godvær på sommeren og sover i veikanten ved siden av motorsykkelen. Da er det også helt innafor å kutte sikkerhetsmarginene du ellers bør ha på en fjelltur. Det verste som kan skje er noen timer litt ukomfortabelt, eventuelt å pakke sammen og kjøre videre om natta. 

Om du velger å være "litt paranoid" i planleggingen så var det helt andre ting jeg ville sett på før ekstra bunnduk. 

Jeg kjører hele dagen, så om jeg må kjøre videre pga utstyrsvikt så må jeg enten kjøre på hotell eller hjem. Da er "fjellturen" i dass. Lengste jeg har kjørt er ca 16 timer på 2 hjul og både bakenden og spekulatoren mellom ørene blir sliten av dette, så en slik "omderigering" gjør behag til slit. Dessverre har jeg grunnet diverse forpliktelser ikke så mye fri så at jeg kan bare gjenta turen når som helst ellers, og som sagt er jeg kresen ifht vær; flere dager sammenhengende finvær med sol. Eksempelvis få år tilbake var det "hetebølge" i sensommeren og jeg kjørte til Trondheim via fjellet, inkl trollstigen. Jeg kjører i uisolerte skinnklær med tskjorte og joggebukser under, grunnet komfort og min definisjon av når/hvordan en MCtur er "gøy og behagelig". Oppsummerer du dette og ser på Norges vær om sommeren og når slike værvinduer finnes, så vil du skjønne fort at de mulighetene mine å komme seg ut på denne måten er ganske få.

Ergo sum; min paranoia motiverer meg å ha alt 100% på stell og være forberedt ifht utstyrsvalg og måten man bruker utstyret på, slik at jeg ikke f*cker up.

Skrevet
ivarm skrev (3 timer siden):

Jeg kjører hele dagen, så om jeg må kjøre videre pga utstyrsvikt så må jeg enten kjøre på hotell eller hjem. Da er "fjellturen" i dass. Lengste jeg har kjørt er ca 16 timer på 2 hjul og både bakenden og spekulatoren mellom ørene blir sliten av dette, så en slik "omderigering" gjør behag til slit. Dessverre har jeg grunnet diverse forpliktelser ikke så mye fri så at jeg kan bare gjenta turen når som helst ellers, og som sagt er jeg kresen ifht vær; flere dager sammenhengende finvær med sol. Eksempelvis få år tilbake var det "hetebølge" i sensommeren og jeg kjørte til Trondheim via fjellet, inkl trollstigen. Jeg kjører i uisolerte skinnklær med tskjorte og joggebukser under, grunnet komfort og min definisjon av når/hvordan en MCtur er "gøy og behagelig". Oppsummerer du dette og ser på Norges vær om sommeren og når slike værvinduer finnes, så vil du skjønne fort at de mulighetene mine å komme seg ut på denne måten er ganske få.

Ergo sum; min paranoia motiverer meg å ha alt 100% på stell og være forberedt ifht utstyrsvalg og måten man bruker utstyret på, slik at jeg ikke f*cker up.

Har kjørt selv i mange år, men har nå parkert sykkelen. Forstår hva du sier, og mitt poeng er bare at et godt oppblåsbart underlag er til å stole på. Skal du sikre deg en god natt innen de svært knappe rammene du setter, ville jeg prioritert andre ting enn ekstra bunnduk.. 

Skrevet (endret)
Lompa skrev (19 minutter siden):

Har kjørt selv i mange år, men har nå parkert sykkelen. Forstår hva du sier, og mitt poeng er bare at et godt oppblåsbart underlag er til å stole på. Skal du sikre deg en god natt innen de svært knappe rammene du setter, ville jeg prioritert andre ting enn ekstra bunnduk.. 

Da antar jeg at dete stemmer hvis folk her sier oppblåsbart er helt OK. Bestilt, per dags dato, etter diverse input fra mange i denne tråden:

-Rab Ultrasphere 4.5 - LW underlag (pakket: 1,5 L)

- Cloud Up UL 1 Ultralight telt (Pakket: 3,7 L)

Så så langt er jeg opp i 5,7 L, dette uten sovepose som jeg enda ikke har bestemt meg for, sekken alt skal opp i er 22,2 L. Litt usikker om dette er slik den er, eller om det er volumet om man åpner opp to glidelåser på sidene som lar ryggen "flytte" seg fra skallet bak ca 1 tomme.

Edit: om det er MC folk som leser dette, her er noe annet jeg bestilte. Evotech sin USBC PD lader, med kabel lang nok til å enten nå fra sykkelen inn i teltet, eller monteres helt vanilla i styret. Noe jeg måtte fiske ut av Evotech er hvor mye den leverer siden dette oppgis ikke: 12V x 3 A = 36W. Ut fra en så liten sak - imponerende.

Endret av ivarm
  • Liker 1
  • Takk 1
Skrevet
ivarm skrev (19 minutter siden):

Edit: om det er MC folk som leser dette, her er noe annet jeg bestilte. Evotech sin USBC PD lader, med kabel lang nok til å enten nå fra sykkelen inn i teltet, eller monteres helt vanilla i styret. Noe jeg måtte fiske ut av Evotech er hvor mye den leverer siden dette oppgis ikke: 12V x 3 A = 36W. Ut fra en så liten sak - imponerende.

Takk for tips! Vurderer nå sterkt å kjøpe inn denne til min aldrende MC som ikke har fungerende strømuttak. 👍

Skrevet
Krankman skrev (1 time siden):

Takk for tips! Vurderer nå sterkt å kjøpe inn denne til min aldrende MC som ikke har fungerende strømuttak. 👍

Kan kommentere at den har 3 wire: gnd, +12 og en for å slå den på (også +12). Kan hukes opp mot enten elsystem forøvrig og aktiveres med tenningsnøkkel, jeg skal heller gå for en separat svitsj så jeg bestemmer uavgengig av maskinen når den skal være på. Finnes med USBC og USBA utgaver, støtter QC og PD standard.

• Takk 1

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

• Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.