Gå til innhold
  • Bli medlem

Meget kompakt telt/tarp og sovepose for MC-tur

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei alle sammen,

Har selv omtrent 0 erfaring med overnatting i telt så spør kanskje litt dumt:

Er ute etter en kombo av enten enmanns-telt eller evt bare en tarp, sovepose, men om mulig ingen underlag og målet med det hele er å ha minst mulig utstyr med for å kunne overnatte på sommertid på en MC-tur. Skal hverken kjøre eller overnatte i d*ittvær så la oss anta lavest temperatur på nattestid 10⁰C sånn ca.

Når jeg sier "minst mulig" så er hovedbekymringen fysisk størrelse/volum på ting man trenger.

Har sett på diverse enmannstelt og en tanke jeg har fått for å kunne redusere behovet for ting å ha med er eksempelvis å ta en helt basic firkantet tarp hvor den ene enden festes opp og over MC'en med liner, slik at man unngår behovet med å binde den i et tre eller evt en gåstav (slik jeg ser noen telt/tarp har). Er dette fornuftig?

Hva kunne vært lurt å skaffe seg når det gjelder sovepose og evt madrass/underlag? Stedene jeg skal stoppe blir enten med grus på bakken eller evt plen/gress/mose. Komforten trenger ikke være noe særlig luksus, men liksom "det absolutt minst nødvendige".

• Liker 1
Annonse
Skrevet

Har kjørt mye MC selv og det jeg kan si er at etter en dags kjøring vil man helst ligge behagelig å sove godt.

Det er også veldig deilig å ha et telt som går fort å sette i sammen, hvis man feks stopper på grunn av drittvær. Da kan man sette opp teltet bare for regnbeskyttelsens skyld. Du vet jo aldri heller om det blir drittvær, været blir ikke nødvendigvis slik værmeldingen sier det vil bli.

Og når man kommer frem etter en lang dags kjøring vil man gjerne gjøre mer enn bare å sove inne i teltet, man vil feks spise, eller ha muligheten til å bruke en brenner inne i teltet. Muligheten til å tørke dyre MC klær kan også være viktig.

Det teltet jeg selv har med meg på MC-tur er Hilleberg Niak, det er et veldig dyrt telt, veldig bra telt, som tar lite plass, har god plass og kan settes opp på et par minutter. Dette teltet er ikke nødvendigvis aktuelt for din del, men er et godt eksempel på hva jeg ser etter i et MC-telt. Det er frittstående, som gjør det enkelt å finne plass til det. Og kan fint brukes uten plugger til regnbeskyttelse underveis.

Anbefaler også å skaffe luftmadrass med en R-verdi på 3.5+ slik at du kan sove noenlunde komfortabelt om natten. Det kan alltids bli kaldere enn 10c nattestid hvis det er klar himmel, eller hvis man finner en fin plass til teltet oppe i høyden.

Skrevet (endret)
ivarm skrev (3 timer siden):

Har sett på diverse enmannstelt og en tanke jeg har fått for å kunne redusere behovet for ting å ha med er eksempelvis å ta en helt basic firkantet tarp hvor den ene enden festes opp og over MC'en med liner, slik at man unngår behovet med å binde den i et tre eller evt en gåstav (slik jeg ser noen telt/tarp har). Er dette fornuftig?

Da hadde jeg slitt med insekter.  Hva med Helsport Reinsfjell Superlight 2?

Endret av Krankman
Skrevet

Enkelt selvstående kuppeltelt, Naturehike Cloud Up er kompakt både og relativt billig. Med laveste temp på 10c overlever du greit i en Carinthia Tropen, en romslig pose med plass til ekstra klær om det er kaldere. Til underlag vil Exped med syntetisk fyll som dura og versa tåle mye, eventuelt et brettbart skumunderlag. 

Skrevet
ivarm skrev (1 time siden):

Hei alle sammen,

Har selv omtrent 0 erfaring med overnatting i telt så spør kanskje litt dumt:

Er ute etter en kombo av enten enmanns-telt eller evt bare en tarp, sovepose, men om mulig ingen underlag og målet med det hele er å ha minst mulig utstyr med for å kunne overnatte på sommertid på en MC-tur. Skal hverken kjøre eller overnatte i d*ittvær så la oss anta lavest temperatur på nattestid 10⁰C sånn ca.

Når jeg sier "minst mulig" så er hovedbekymringen fysisk størrelse/volum på ting man trenger.

Hva kunne vært lurt å skaffe seg når det gjelder sovepose og evt madrass/underlag? Stedene jeg skal stoppe blir enten med grus på bakken eller evt plen/gress/mose. Komforten trenger ikke være noe særlig luksus, men liksom "det absolutt minst nødvendige".

Det går fint an å bruke sykkel og en tarp med bare liggeunderlag på bakken. Over sykkel på ene siden og ned mot bakken på andre siden, det finnes et hav av varianter på dette, men da vil jeg anbefale deg en bra knott og mygg hatt. Det er et must når man skal sove ute noen steder. Guess how i know. 😂

Selv er jeg veldig avhengig av å sove godt, så et godt liggeunderlag som man pumper opp med luft vil øke komforten din betraktelig og pakker mindre enn slike z underlag eller tilsvarende. Selv er jeg ekstremt fornøyd med UL versjonen til AMOK Equipment. Dette pakker mindre enn mange andre og er fornuftig priset (jeg må nevne at jeg er ambassadør for amok) 
Når det kommer til Sovepose finnes det også mange gode alternativer, men dun pakker minst, og jeg vil anbefale deg å ha 0 i comfort temperatur. Det er mange fine netter i Norge hvor temperaturen står i fare for å krype under 10 grader. å det er ikke så veldig stor forskjell i pakk volum på en comfort 0 vs de som er mer sommerposer. Selv har jeg dunpose fra Helsport som er -10, men jeg sover ute hele året. Å jeg HATER å fryse på natta. 

Skrevet
tshansen skrev (3 timer siden):

Det går fint an å bruke sykkel og en tarp med bare liggeunderlag på bakken. Over sykkel på ene siden og ned mot bakken på andre siden, det finnes et hav av varianter på dette, men da vil jeg anbefale deg en bra knott og mygg hatt. Det er et must når man skal sove ute noen steder. Guess how i know. 😂

Eller bruke en bivy bag - da slipper du og mygg og knott! Tarp og bivy på bildet veier 500 gram til sammen. 200 gram i tillegg for stengene, men de kan jeg klare meg uten hvis det er trær :) Nå driver jeg ikke jeg med MC, men bikepacker en del og der er vekt og volum viktig. 

IMG_0665.thumb.jpeg.a223dc7f4fb0cc8420524e599ce8ca9f.jpeg

• Liker 1
Skrevet

Takk for alle gode svar, spesielt dette flere sier om myggnetting tar jeg til etterretning. Nå driver jeg med ren "tørre tall" finkjemmer utstyr og så langt det jeg ser så er Fiskepadden inne på noe med Cloud Up UL 1

https://www.naturehike.com/en-sg/products/cloud-up-ul-1-ultralight-backpacking-tent?_pos=3&_fid=4f339d81c&_ss=c

For den fra alt jeg ser er skremmende liten når den er pakket sammen (270 x 120 x 110). Det er liksom knapt en stor brusflaske.

Igjen med fare for å si noe dumt så antar jeg at det ene alternativet er en myggnettting under tarp man kan dekke seg meg, men om man først er så langt så kan det like greit være en 1-persons telt for den ER jo i praksis tarp ytterst, myggnetting innerst, og vanntett matte som jeg antageligvis trenger uansett om jeg skal være tørr.

Gabs88: så langt har alle mine ferd vært basert på så å si latskap siden jeg reiser omtrent likt utstyrt som en Vietcong-gerilja, dvs har det ytterst, ytterst, aller ytterst nødvendige og inntil nå overnattet på hotell. Til referanse så har jeg brukt denne her ryggsekken så langt, bare med Kawa logo/farger.

Dilemmaen jeg har er at sykkelen min er en ZH2 som passer ypperlig med den måten jeg river meg løs i ødemarken på, men derav også kriteriene om lav vekt og generelt sett kompakt og lav profil.

Nåløyet jeg har sett til meg selv her er ufattelig trangt, bokstavelig talt. Ergo - absolutt minst størrelse på alt som er med. Hvis noe kan utelates da kan det utelates. Som du skriver så er det din preferanse å ha mulighet for en liten brenner, koke seg en god kopp kaffe om morgenen etc. Jeg har en Jetboil som er helt super men saken er at jeg må faktisk droppe den også. For å poengtere hvor mye jeg "trimmer vekk" i både vekt/volum så kan jeg nevne at laderen jeg har for intercom + gps + mobil ble den absolutt aller minste som bare har 2 porter men kan levere 45W via USB PD, i år byttes den ut med lader under setet som forsyner seg av sykkelens batteri, så en ting mindre i ryggsekken. GPSen min er en Beeline Moto 1 fordi at jeg skal ha noe brutalt enkelt og meget smått. Samme med klær jeg tar med... utenom MC-klær så har jeg det som er på kroppen av jobbeukser/tskjorte under og 1 sett med samme (flere undiker/sokker hvis behov) og kun joggesko som kan faktisk "presses sammen" i pakket tilstand. Noen nevnte her plass til klær for at de er tørr... vel, om det er plass under tarp da er det OK. Om ei, er det skinnklær som er imprengnert med skinnolje 2 år på rad for å omtrent tåle nordsjøvær, med føner, så oljen smeltet inn i sømmene og alt.  Alt annet som ikke tåler vær blir i ryggsekken, den tåler vær. Så med andre ord er praktisk nytte > komfort i mitt tilfelle.  Men når det er sagt så er mitt "værvindu" at jeg ser helst ingen / meget lite nedbør de dagene jeg skal kjøre, gjelder hele ruten, eller så orker jeg ikke. Kjørebiten, om ikke overnattingsbiten, skal nytes og den er pri 1.

Jeg kjenner f.eks. en som kjørte USA og andre steder med en harley + tilhenger, så det finnes liksom det og alt mindrer så å si. Alle har sett folk på en eller annen Enduro med 2/3 alukasser bak og gjerne en tankbag, filosofien min er en antitese av det sistnevnte. Jeg skal ha med meg det absolutt minste. Denne filosofien går hele veien til mat/drikke, for om en kveld jeg stopper i nærheten av noe som selger/serverer whatever... flott. Blir det i Jotunheimen 1400 moh i en lomme ved veien så er det nøtter, proteinbarer, Cpt Morgan og vann fra en bekk. Så spiser jeg heller skikkelig neste dag underveis. Dette er planen.

• Liker 2
Skrevet
ivarm skrev (3 minutter siden):

Jeg skal ha med meg det absolutt minste. Denne filosofien går hele veien til mat/drikke, for om en kveld jeg stopper i nærheten av noe som selger/serverer whatever... flott. Blir det i Jotunheimen 1400 moh i en lomme ved veien så er det nøtter, proteinbarer, Cpt Morgan og vann fra en bekk. Så spiser jeg heller skikkelig neste dag underveis. Dette er planen.

Dette er fult mulig, og folk gjorde det slik i mange titalls år, før markedskreftene slo inn å begynte å styre folk inn i behov for ditt eller datt. Nå trenger folk forskjellig behov for komfort, noen reiser langt, andre kort, du vet best hva du trenger og hva du ønsker av dine turer. Ikke la noen farge det for mye. Begynner du å lete på nettet er det lett å bli farget av MÅ ha. Bare tull! Har du vann, klarer man seg fint uten mat til dagen etter når man kommer ned i bygda. 

Jeg skulle ønske jeg evnet å gjøre mer av slikt selv, men jeg er blitt i en alder at skal jeg trives lenge på tur, må jeg ha noen få goder og litt ekstra komfort. Men turen er alltid det viktigste 🔥

Skrevet
tshansen skrev (7 minutter siden):

Dette er fult mulig, og folk gjorde det slik i mange titalls år, før markedskreftene slo inn å begynte å styre folk inn i behov for ditt eller datt. Nå trenger folk forskjellig behov for komfort, noen reiser langt, andre kort, du vet best hva du trenger og hva du ønsker av dine turer. Ikke la noen farge det for mye. Begynner du å lete på nettet er det lett å bli farget av MÅ ha. Bare tull! Har du vann, klarer man seg fint uten mat til dagen etter når man kommer ned i bygda. 

Jeg skulle ønske jeg evnet å gjøre mer av slikt selv, men jeg er blitt i en alder at skal jeg trives lenge på tur, må jeg ha noen få goder og litt ekstra komfort. Men turen er alltid det viktigste 🔥

Jo, takk for det. Men så det er sagt jeg prøver å holde øyne/ørene åpen for alt her, så alle meninger settes pris på for akkurat den telt/soveposebiten har jeg nesten null erfaring med.

Men ja den "dings-dillaen" kjenner jeg fort igjen for sånt finnes nok ikke bare i camping/friluftsverden men i dataverden, MC-verden og alt som er. Mye er "kjekt å ha" og det kan bli en såkalt slippery slope der man til slutt ender opp med noe ekstremt. Traff en enslig tysk motorsyklist i fjor, vesle karen hadde: 2x saddlebags/kasser, en på baksetet, en ryggsekk av betydelig størrelse og en medium pluss size tank bag og en drakt full av lommer med alt mulig i. Så alt selvfølgelig etter personlig smak og behag, men jeg må innrømme jeg synes litt synd på vedkommende samtidig. For det er fort gjort å ta en "hest" og bygge den om til "muldyr" og tar man livsgleden litt fra selve mc-biten. Snakker kun for meg selv her.

• Liker 1
Skrevet
16 minutes ago, ivarm said:

Takk for alle gode svar, spesielt dette flere sier om myggnetting tar jeg til etterretning. Nå driver jeg med ren "tørre tall" finkjemmer utstyr og så langt det jeg ser så er Fiskepadden inne på noe med Cloud Up UL 1

https://www.naturehike.com/en-sg/products/cloud-up-ul-1-ultralight-backpacking-tent?_pos=3&_fid=4f339d81c&_ss=c

For den fra alt jeg ser er skremmende liten når den er pakket sammen (270 x 120 x 110). Det er liksom knapt en stor brusflaske.

Igjen med fare for å si noe dumt så antar jeg at det ene alternativet er en myggnettting under tarp man kan dekke seg meg, men om man først er så langt så kan det like greit være en 1-persons telt for den ER jo i praksis tarp ytterst, myggnetting innerst, og vanntett matte som jeg antageligvis trenger uansett om jeg skal være tørr.

Gabs88: så langt har alle mine ferd vært basert på så å si latskap siden jeg reiser omtrent likt utstyrt som en Vietcong-gerilja, dvs har det ytterst, ytterst, aller ytterst nødvendige og inntil nå overnattet på hotell. Til referanse så har jeg brukt denne her ryggsekken så langt, bare med Kawa logo/farger.

Dilemmaen jeg har er at sykkelen min er en ZH2 som passer ypperlig med den måten jeg river meg løs i ødemarken på, men derav også kriteriene om lav vekt og generelt sett kompakt og lav profil.

Nåløyet jeg har sett til meg selv her er ufattelig trangt, bokstavelig talt. Ergo - absolutt minst størrelse på alt som er med. Hvis noe kan utelates da kan det utelates. Som du skriver så er det din preferanse å ha mulighet for en liten brenner, koke seg en god kopp kaffe om morgenen etc. Jeg har en Jetboil som er helt super men saken er at jeg må faktisk droppe den også. For å poengtere hvor mye jeg "trimmer vekk" i både vekt/volum så kan jeg nevne at laderen jeg har for intercom + gps + mobil ble den absolutt aller minste som bare har 2 porter men kan levere 45W via USB PD, i år byttes den ut med lader under setet som forsyner seg av sykkelens batteri, så en ting mindre i ryggsekken. GPSen min er en Beeline Moto 1 fordi at jeg skal ha noe brutalt enkelt og meget smått. Samme med klær jeg tar med... utenom MC-klær så har jeg det som er på kroppen av jobbeukser/tskjorte under og 1 sett med samme (flere undiker/sokker hvis behov) og kun joggesko som kan faktisk "presses sammen" i pakket tilstand. Noen nevnte her plass til klær for at de er tørr... vel, om det er plass under tarp da er det OK. Om ei, er det skinnklær som er imprengnert med skinnolje 2 år på rad for å omtrent tåle nordsjøvær, med føner, så oljen smeltet inn i sømmene og alt.  Alt annet som ikke tåler vær blir i ryggsekken, den tåler vær. Så med andre ord er praktisk nytte > komfort i mitt tilfelle.  Men når det er sagt så er mitt "værvindu" at jeg ser helst ingen / meget lite nedbør de dagene jeg skal kjøre, gjelder hele ruten, eller så orker jeg ikke. Kjørebiten, om ikke overnattingsbiten, skal nytes og den er pri 1.

Jeg kjenner f.eks. en som kjørte USA og andre steder med en harley + tilhenger, så det finnes liksom det og alt mindrer så å si. Alle har sett folk på en eller annen Enduro med 2/3 alukasser bak og gjerne en tankbag, filosofien min er en antitese av det sistnevnte. Jeg skal ha med meg det absolutt minste. Denne filosofien går hele veien til mat/drikke, for om en kveld jeg stopper i nærheten av noe som selger/serverer whatever... flott. Blir det i Jotunheimen 1400 moh i en lomme ved veien så er det nøtter, proteinbarer, Cpt Morgan og vann fra en bekk. Så spiser jeg heller skikkelig neste dag underveis. Dette er planen.

Jeg skjønner godt filosofien, men folk kvir seg for å anbefale enkelte typer utstyr når man ikke vet hvor mye du har tenkt å bruke. Tankegangen din er også typisk for folk som ikke har kjørt så mye langtur før, mens feks meg og Tshansen har lært av skade og velger litt mer komfort.

Hvis du vil ha virkelig ultralett (og kompakt) utstyr så finnes det. Og det som er lett er dyrt, men det pakker også lite.

Så ville jeg ha bestilt et Durston X-Dome telt fra USA, 985g for et fullt funksjonelt frittstående telt. Lett å finne plass hvor som helst.

Så har du feks soveposer i 950 cuin dun, dyrt ja men pakker utrolig lett. Finn den som passer deg.

Med tanke på matter, bruker du 2000 kroner på noe slikt som Thermarest NeoAir Uberlite. R verdi på 2.3 og helt allreit oppblåsbart underlag som kun veier 170g.

Vil du ha kokesystem så har du Jetboil Stash, denne har jeg selv og er strålende fornøyd

. image.png.ad7a354af1dd432f318fe1bbe4efbb5b.png

Alt i en liten kopp på litt over en halv liter, da har du nok gass til en tur som varer en uke med en mikroboks.

Denne har jeg selv og jeg er strålende fornøyd.

Så snakkes vi til høsten når du har funnet ut at kanskje det er greit med litt ekstra bagasje for å få opp komfortnivået.. :)

• Liker 2
  • Hehe 1
Skrevet
Gabs88 skrev (7 minutter siden):

Så snakkes vi til høsten når du har funnet ut at kanskje det er greit med litt ekstra bagasje for å få opp komfortnivået..

Jeg kan allerede si at jeg kommer ikke til å synes at jeg sov på memory foam madrass med vinterdyne på, for å si det slik. Har ingen vrangforestillinger om at litt mer/større/bedre utstyr hadde gjort utslag på komfort. Men som jeg sa er det et bevisst valg til fordel for mobilitet.

Tar derimot forslaget ditt som en deal, kan prøve det jeg endelig velger og melde fra her på høsten hvordan det gikk 😉

får kalle det "lidelsene på 2 hjul høyfjellet" he he

Skrevet (endret)
49 minutes ago, ivarm said:

Jeg kan allerede si at jeg kommer ikke til å synes at jeg sov på memory foam madrass med vinterdyne på, for å si det slik. Har ingen vrangforestillinger om at litt mer/større/bedre utstyr hadde gjort utslag på komfort. Men som jeg sa er det et bevisst valg til fordel for mobilitet.

Tar derimot forslaget ditt som en deal, kan prøve det jeg endelig velger og melde fra her på høsten hvordan det gikk 😉

får kalle det "lidelsene på 2 hjul høyfjellet" he he

Den har jeg skrevet allerede, 8 timer lang MC-tur i rekordregn hvor det ene varmehåndtaket mitt sviktet, sannsynligvis fordi det hadde kommet vann inn i det, for det funket noen dager etterpå. Og jeg skulle da helt på slutten av turen over både sognefjellsveien og tindeveien i ett strekk. 1450 og 1350 meter eller noe slikt..

Ble brukt rundt 30000 kr på Gore-Tex kjøreutstyr fra Rukka dagen etterpå.

Får håper du slipper en slik tur.. :P

Endret av Gabs88
  • Liker 1
Skrevet
ivarm skrev (8 timer siden):

"det absolutt minst nødvendige".

Du trenger egentlig bare et liggeunderlag, så sover du på det gjerne under en busk i kjøreklærne. Det funker det, og har selv gjort det, men er ingen høydare.🥶

Men med litt erfaring, ender du opp med et lett oppblåsbart liggeunderlag, et ZPacks Duplex telt, en EE guilt, en knøttliten kopp med siliconleppe, toppmonterte gassbrenner, og 100 grams gassboks. Så kan du kjøpe havregrøt og lage deg litt kaffe. 
IMG_7985.thumb.jpeg.4ae11c8b48247932ad61d43543ac1bd4.jpeg

2.3 kg oppakning for overnatting inkl middag og frokost. Her med tarp. Du kan plusse på et par hundre gram om du tar letteste teltet til ZPacks også. 

Har kjørt i noen år, og @tshansen kan mye! 

Skrevet
Gabs88 skrev (16 timer siden):

Den har jeg skrevet allerede, 8 timer lang MC-tur i rekordregn hvor det ene varmehåndtaket mitt sviktet, sannsynligvis fordi det hadde kommet vann inn i det, for det funket noen dager etterpå. Og jeg skulle da helt på slutten av turen over både sognefjellsveien og tindeveien i ett strekk. 1450 og 1350 meter eller noe slikt..

Ble brukt rundt 30000 kr på Gore-Tex kjøreutstyr fra Rukka dagen etterpå.

Får håper du slipper en slik tur.. :P

Tindeveien er favoritten, men i år kjørte jeg (igjen, men med bil) RV 51. For en plass... egentlig alt som er/grenser Jotunheimen er helt nydelig.

Men som sagt MC er nå reservert bare godvær. Ingen varmehåndtak, ingen "vinterhansker", må jeg ha merinohals eller noe så er det for kaldt og da orker jeg ikke. Gummien er også mer klissete når det er over 15-18 grader, den klebriheten har jeg behov for.

Og ellers:

Mye nyttig info fra alle sammen, takker og bukker, alt som alle har nevnt her ble undersøkt og vurdert. Eneste jeg tror jeg enda kan kanskje trenge svar på er:

- Er "space blanket" noe å vurdere om soveposen man finner er grunnet pakket størrelse har litt lite isolasjon, eller blir det risiko for fukt over natten?

- fristet å kanskje kjøpe selvoppblåsbar madrass, men samtidig ser jeg at slike madrasser er større pakket sammen contra de man må blåse opp selv. Er selvoppblåsbar noe å ha, eller spiller det ingen rolle så lenge R-verdien er slik som ønsket?

• Liker 1
Skrevet
ivarm skrev (58 minutter siden):

Gummien er også mer klissete når det er over 15-18 grader, den klebriheten har jeg behov for.

Det kommer helt an på hvilke dekk du kjører med. Sport touring dekk oppnår hurtigere driftstemperatur, som er lavere enn et typisk racing dekk. Å selv om det er 30 grader i luften kan temperaturen i asfalten du kjører på være langt under (du nevner jotunheimen) Så de fleste Sports sykler blir levert med dekk og anbefales ofte dekk som er dårligere i norske forhold enn sine mer egnete Touring dekk! Men dette er et tema som kanskje ikke skal diskuteres her 😂

• Hehe 1
Skrevet
4 hours ago, tshansen said:

Det kommer helt an på hvilke dekk du kjører med. Sport touring dekk oppnår hurtigere driftstemperatur, som er lavere enn et typisk racing dekk. Å selv om det er 30 grader i luften kan temperaturen i asfalten du kjører på være langt under (du nevner jotunheimen) Så de fleste Sports sykler blir levert med dekk og anbefales ofte dekk som er dårligere i norske forhold enn sine mer egnete Touring dekk! Men dette er et tema som kanskje ikke skal diskuteres her 😂

Helt innenfor, dette er fjellforum og du diskuterer fjell... :)

• Takk 1

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

• Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.