Gå til innhold
  • Bli medlem

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi er 3 personer som planlegger en tur til Svalbard med ski, telt og pulk neste vinter. Planen er foreløpig å gå fra Agardhbukta til Isfjorden Radio. Vi har ingen erfaring med Svalbard fra før av og grunnen til valget falt akkurat på denne ruten er enkelt og greit det at det var relativt enkelt å finne en del informasjon om denne turen på nett.

Tipper det er flere folk her inne som har god kjennskap til Svalbard og ønsker derfor å høre om det er noen som har noen synspunkter til rutevalg og om det muligens er andre ruter som er bedre? Vi har sett for oss en varighet på mellom 7-10 dager og vil helst ikke gå i de mest trafikkerte områdene. Vi er godt turvandte og i god form så vi tåler en del distanse og høydemeter.

Når er det best å gå på en slik tur med tanke på snøforhold? Tidlig Mars kanskje? Vil helst unngå å gå for sent ut på våren når det kanskje er fare for regn men heller ikke i den tykkeste mørketiden :)

Alle svar og innspill mottas med takk :)

• Liker 1
Annonse
Skrevet

Det er vel strengt tatt ikke noe som er enkelt med Svalbard, men det er flere på forumet (undertegnede ikke inkludert) som har gått lange skiturer på Svalbard som kan si noe om den planleggingen som må til. 

Nevner kjapt ting man må sette seg inn i (lista er ikke uttømmende)  

- Transport til og fra start/stoppsted. Alt må planlegges og avtales på forhånd, det er ingen rutetransport/hopp på løsninger og begrenset med folk/firma som tar på seg oppdrag. 
- Tillatelser (Agardh er i meldepliktig område mener jeg) 
- Rute/vær/føreforhold (Ferdsel på bre, skredterreng etc. er rutene fortsatt farbare) mars er ofte en veldig kald måned, det er en grunn til at de fleste går i April. Gå i april, det regner ikke og skutersesongen varer langt ut i mai. April er ikke vår på Svalbard, April er solvinter ...  
- Kommunikasjon (satelittelefon/Inrech etc. Ingen telefondekning, husk at man på Svalbard er langt fra folk og helikopteret er ikke nødvendigvis der i en fei hvis noe går galt)  
- Isbjørnsikring (Våpen/skremmemidler/Isbjørnvakt) (mye enklere når det er lyst) 

Jeg hadde ikke vært kjempebekymret for å møte andre på tur, du blir ikke gående i kø, og med mindre du legger løypa i skutersporet mellom Longyearbyen og Fredheim så er det vel egentlig ingen "mest traffikerte" områder her. 

• Liker 3
Skrevet

Det er meldeplikt utanfor område 10, og du treng SAR-forsikring. Pris på forsikring er basert på sysselmeisteren si attendemelding.

Område 10 finn du kart over på sysselmeisteren sine sider. 

On du startar med å sjå på melding, så vil det automatisk ta deg innom fleire av punkta som er viktige å tenke over. 

Elles er sysselmeisteren sine sider ein god ressurs. 

God tur! 

Skrevet

Har holdt på med planlegging og nesssten gjennomføring av en tilsvarende tur for fjoråret. En skal ikke kimse av hvor mye planlegging og penger som må til forven såppas "kort" tur. Spesielt transport drar op prisen vesentlig.

Du finner mye god inspirasjon og tips fra feks infosiden til Norrøna Hvitserk sin guidede tur i samme områder:

https://adventure.norrona.com/no/norge/svalbard/svalbard-pa-tvers-fra-ost-til-vest?gad_source=1&gclid=CjwKCAiAkc28BhB0EiwAM001TUfqLw9xb7CoVv4lA6oQXGgyQquRXjEyPzvrUtADjwE13RLAh_X-YRoClKEQAvD_BwE

Det ble ikke Svalbard-tur på meg i fjor, men satser og håper på 2026.

Skrevet

Takk for gode innspill. Vi er enda relativt tidlig i planleggingfasen men har etablert en pakkliste og grovestimert noen priser. In reach og våpen/start pistol er på listen. Tenker det blir en kombinasjon av innkjøp og leie. Tror det er mest praktisk å leie våpen og pulk på Svalbard for å ungå for mye styr med transport. 

Fant litt informasjon om gjennomsnittstemperaturer etter å ha lest posten din Heriks og du har helt rett. April er nok et bedre tidspunkt. Virker som mars ofte kan være den kaldeste måneden. Det passe jo egentlig bedre for da for vi utnyttet mer av vinteren hjemme til forberedelser.

Har sett litt på dette kartet over forvaltningsområde 10 og registrer at Agardhbukta er rett utenfor slik at det da er melde/søkeplikt. Forstår det forenkler prosessen noe hvis en holder seg innenfor forvaltningsområdet så da er det kanskje mer fornuftig å kanskje starte litt nord for Agardh for å få samme distanse og fremdeles være innenfor område 10? Ref. vedlagt kart. Noen som har erfaring med denne søknadsprosessen? Var inne å kikket litt på skjemaet og det så jo egentlig ganske enkelt og greit ut.

Planen er å sende ut noen forespørsler om pris på transport og leie av utstyr neste uke så da får vi oss vel en liten virkelighetssjekk tenker jeg :) 

Har du lyst å si noe om hva ditt budsjett ca endte opp på Sneakyowl? Hadde vært greit å avstemt litt for å se om vi er helt på viddene eller om vi har truffet sånn halveis :). Vårt grovestimat ligger foreløpig på 70k pr. pers. men det er en del utstyr inkludert i dette (nytt telt, soverpose, inreach). 

2025-01-25_13-14-36.jpg

Skrevet

70 000 K per pers er mykje. Meir enn eg har brukt på nokon tur trur eg, inkl. Nansenruta over Grønland som har ein del transport. 

Men, prisane stig jo på det meste, og så avheng det sjølvsagt av kva ein har av utstyr frå før. 

Tur på Svalbard har eg til gode at det kostar meg meir enn 20 000 (25 000 om eg inkl. mat), men igjen, det kjem an på fleire ting.

Dei største postane på Svalbard er jo som regel  foriskring, "domestic" transport, fly til og frå dersom ein har mykje spesilabagasje (elles er det ganske rimeleg) og evt. overnatting om ein ikkje bur på campingen før/etter tur. 

Eg har stort sett hatt med det eg treng, men veit at prisane for å leige utstyr på Svalbard er noko stive, så det går sikkert kronene fort. 

Skrevet
Tom-G skrev (3 timer siden):

Takk for gode innspill. Vi er enda relativt tidlig i planleggingfasen men har etablert en pakkliste og grovestimert noen priser. In reach og våpen/start pistol er på listen. Tenker det blir en kombinasjon av innkjøp og leie. Tror det er mest praktisk å leie våpen og pulk på Svalbard for å ungå for mye styr med transport. 

Fant litt informasjon om gjennomsnittstemperaturer etter å ha lest posten din Heriks og du har helt rett. April er nok et bedre tidspunkt. Virker som mars ofte kan være den kaldeste måneden. Det passe jo egentlig bedre for da for vi utnyttet mer av vinteren hjemme til forberedelser.

Har sett litt på dette kartet over forvaltningsområde 10 og registrer at Agardhbukta er rett utenfor slik at det da er melde/søkeplikt. Forstår det forenkler prosessen noe hvis en holder seg innenfor forvaltningsområdet så da er det kanskje mer fornuftig å kanskje starte litt nord for Agardh for å få samme distanse og fremdeles være innenfor område 10? Ref. vedlagt kart. Noen som har erfaring med denne søknadsprosessen? Var inne å kikket litt på skjemaet og det så jo egentlig ganske enkelt og greit ut.

Planen er å sende ut noen forespørsler om pris på transport og leie av utstyr neste uke så da får vi oss vel en liten virkelighetssjekk tenker jeg :) 

Har du lyst å si noe om hva ditt budsjett ca endte opp på Sneakyowl? Hadde vært greit å avstemt litt for å se om vi er helt på viddene eller om vi har truffet sånn halveis :). Vårt grovestimat ligger foreløpig på 70k pr. pers. men det er en del utstyr inkludert i dette (nytt telt, soverpose, inreach). 

2025-01-25_13-14-36.jpg

Scooter/beltevogntransporten var desidert det som dro opp prisen. Ca 30k var det beste tilbudet vi fikk etter å ha forhørt oss med mange. Det inkluderte utkjøring til Aghardhbukta og opphenting med båt i Barentsburg. Alle andre utgifter er relativt små i forhold til dette. Turutstyr telte vi ikke inn i noe budsjett da vi har det meste fra før.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

• Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.