Gå til innhold
  • Bli medlem

Anbefalte innlegg

Annonse
Skrevet

Norsk bullshit.

I utlandet er det motsatt, og universal er dyrere.
Men i det lille norske markedet så er det lett å skape falske tilbud ved å først øke prisen dramatisk for så å sette den ned igjen. Og brennere er spesielt utsatt for denne taktikken etter det jeg har sett.

SåI en brenner som feks koster 1000 kroner i USA vil gjerne koste 2700 kroner i Norge, og så blir den plutselig satt ned til 1200 kroner i stedet og de kaller det et supertilbud mens det egentlig ikke er et tilbud i det hele tatt, det er bare normalprisen og ekstremprisen er ren prismanipulasjon.

Den typen falske tilbud er lettere for butikkene å få til med mindre omsatte produkter, så da blir ofte de beste og mest populære modellene billigere enn norske.

• Takk 1
Skrevet (endret)

Jeg har gjort noen litt røffe eksperimenter, og testet gass (butan/butanmix) på flere bensinbrennere. Alle har takla det, men noen hadde nok ønska seg mer trykk, men de fikk ren butan.  Litt vanskeligere andre veien, men Tranga gassbrenner funka på bensin, men forvarminga var vanskelig.

Min gamle whisperlite  (70 talls uten shakerjet) går helt greit på gass.  Fikk ikke tak i ny slange så da ble det en annen løsning :-)

Trenger litt hjelp til å finne flere som tar både bensin og gass, men her er en kladd.  Effektene er omtrentlige.

Clipboard01.jpg

Endret av dsk
Skrevet
dsk skrev (9 minutter siden):

Jeg har gjort noen litt røffe eksperimenter, og testet gass (butan/butanmix) på flere bensinbrennere. Alle har takla det, men noen hadde nok ønska seg mer trykk, men de fikk ren butan.  Litt vanskeligere andre veien, men Tranga gassbrenner funka på bensin, men forvarminga var vanskelig.

Min gamle whisperlite  (70 talls uten shakerjet) går helt greit på gass.  Fikk ikke tak i ny slange så da ble det en annen løsning :-)

Trenger litt hjelp til å finne flere som tar både bensin og gass, men her er en kladd.  Effektene er omtrentlige.

Clipboard01.jpg

Fantastisk jobba! Og takk for grundig informasjon. Ligger an til å bli Universal :)

Skrevet
dsk skrev (12 minutter siden):

Clipboard01.jpg

Hvilken har du vært mest fornøyd med forresten?

Skrevet

Jeg klarer ikke å bli enig med meg selv, men jeg liker å ha noe som kan kjøre på svak varme også og da ma man velge noe som er justerbart på brenneren.
Jeg har tid til å vente litt på at vannet koker så da er ikke høy effekt så viktig. Så har jeg oppdaget en naturlov: "Når du fyrer opp brenneren så begynner det å blåse." så enten bør det passe i trangiaen, eller kunne brukes med en god vindskjerm.  Sist men ikke minst så bør det være enkelt så det ikke er mye som kan gå istykker, og helst lett å fikse.
Skulle jeg handle i dag hadde det nok blitt Whisperlite universal selv om den er litt klønete å dempe.  

Den siste jeg fikk i hus (denne uka) er  Soto Stormbreaker. Hitech grei å fyre opp uten forvarming, men veldig konsentrert om midten av panna/kjelen, og like vanskelig å dempe som Whisperlite, Det kan hende at den stiger i aktelse når jeg får brukt den mer.  Så lenge jeg slipper å fikse noe på den så er den helt utrolig bra. 

Skrevet (endret)

Det beste må nesten objektivt (hehe) være Omnifuel II. Justerbar, gass og bensinkompatibel, passer i Trangia X2-adapter (??) og høy potensiell effekt.

Hadde den kommet i Titaniumskropp og med avtagbar klokke som på Omnilite, og gjerne med silencer som valg hadde det vært raskt kjøp :) 

Hvis ikke megahøy effekt er viktig mener jeg Omnilite tikker alle bokser.

EDIT: Innser nå at dette ikke var primussamlertråden, beklager semi-offtopic!

Endret av sneakyowl

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

• Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.