Gå til innhold
  • Bli medlem

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jobben blir sagt opp, og en (minst) 6 måneders ekspedisjon står for tur.

 

Planen vår er å gå Norge på langs, men vi skal starte på ski for å få litt av vintergleden også. Det betyr at ekspedisjonen starter nord i landet i midten av april 2025. Hvor lenge vi har skiføre, hvor lenge vi blir liggende å vente på at vinteren gir slipp, og råtten snø blir til bar bakke er usikkert. Har Kong Vinter flere stormer i seg, eller blir det påskevær til lærstøvlene er på beina? Vi kjenner vi gleder oss!

 

Men vi er fremdeles usikre på hvor vi ønsker å starte. Det er ikke viktig for oss at vi går helt fra Nordkapp, vi har ikke behov for å starte turen med å dra pulkene over asfalt, og vi vil gjerne også lette logistikkutfordringen litt, så å starte en plass hvor det er mulig å komme seg til hadde vært fint. Ruta vi skal følge er Norge på langs - langs Nordryggen fra nord til sør, men denne er ment som fottur så jeg er også veldig interessert i å vite hvordan det er å gå distansen i nord på ski. Burde vi velge en annen rute før sommeren er på plass?

 

Spørsmål 1. Hvis dere skulle tatt avgjørelsen; hvor ville dere startet denne ekspedisjonen? Jeg ser jo for meg at vi starter en plass noe i nærheten av nordkapp, men vi har altså ikke behov for å stå ute på platået, og vi har også friheten til å gjøre som vi vil.

Spørsmål 2. Vi har lite erfaring med vinteren så langt nord. Er det noen med kunnskap som vet omtrent hvor lenge det pleier å være mulig å ta seg frem med ski og pulk i disse traktene, og hvor lenge bør vi beregne på å stå "værfast" i mellomfasen frem til vi kan ta beina fatt. Vi er klar over at det blir en overgangsperiode med råtten snø, dårlig is og partier med mer snø enn andre og lignende. Hvor lenge tror dere vi blir liggende å vente på været?

 

 

Setter stor pris på innspill, erfaringer og tanker.

 

 

 

  • Liker 4
Annonse
Skrevet

Kult!

Ruten du snakker om (finnes på Ut.no) har jeg sett litt på selv for vår NPL-tur til fots i år og latt meg inspirere litt løst for egen rute. Der du går på ski kan du ta ganske annerledes og sikkert mye bedre rutevalg enn fotturen legger opp for, spesielt der den unngår store vann, myrer og til dels elver.

Dette slår også andre veien - Å gå rett opp et fjell til fots med sekk er enkelt. Med ski og pulk velger man kanskje heller å gå rundt.

Jeg ville tegnet meg en egen vinterrute i tillegg som tar høyde for disse tingene.

Skrevet

Hei,

Spennende. Jeg ser støtt og stadig på mulige rutevalg på NPL, håper snart familien går med på at jeg kan iverksette dette. 
JEg bor i Alta, og er mye på fjellet med pulk her oppe i April og Mai. Sånn generelt sett så skal du være veldig uheldig dersom du blir værfast pga vinterstormer etc etter midten av april. Fra midten av april og til ca midten av mai vil jeg si det er helt uproblematisk å forflytte seg her oppe. Fra midten av mai og utover kan det tine og smelte fort sånn at lavliggende og sørvendte fjellområdet tiner bort, evt åpne elver som gjør at man må gå rundt. Men det er ofte fint mulig å forflytte seg på ski fra midten av mai og mot starten av juni i fjellet her dersom man er litt flekibel på rutevalg.

Ift startpunkt og logistikk så har dere flere valg slik jeg ser det. Det er naturlig å fly til Alta eller Lakselv, gjøre unna handling etc her og så ta buss videre nordover til startpunktet. I teorien går det buss helt til Nordkapp med  litt bussbytter etc, men de plassene jeg ville tenkt er naturlige startpunkt er (sett fra nord og sørover): Kåfjord, Repvåg, Olderfjord, Skaidi, Sennalandet, Alta eller Lakselv. Her går bussen forbi og du har slak og fin innmars til terrenget. 

Dersom jeg skulle startet denne turen i april ville jeg startet i Olderfjord og tatt sikte på komme meg til ca Helligskogen i løpet av en mnd med sikkert skiføre. og så sett an sneforhold for evt videre ferd inn mot Dividalen på ski eller fots.

  • Liker 1
Skrevet

Kva med å ta fly til Vadsø eller Kirkenes, proviantere der, så buss til Kiberg og start i fjæra ved Kibergneset, Noreg sitt austlegaste fastlandspunkt. Då får du ein ekstra fin NPL med null asfalt og ein fin 9-10 mils etappe over Varangerhalvøya før du provianterer i Varangerbotn eller Tana Bru.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.