Kristin40 Skrevet 13 timer siden Skrevet 13 timer siden (endret) Hei, Da har jeg endelig bestemt meg: Jeg skal være med på å gå Hardangerjøkulen rundt i april! Jeg grugleder meg og ønsker å stille best mulig forberedt til turen. Jeg er generelt godt trent allerede. Løper mye, er seig og utholdende, men hva bør jeg gjøre mer av mer spesifikt som vil hjelpe meg til å gjøre denne turen mer lystbetont? Jeg har mulighet til å trekke dekk, har vektvest og manualer hjemme, men i utgangspunktet ikke tilgang til studio. Hva bør jeg trene av styrke og hva slags kondisjonstrening bør jeg fokusere på forutenom å gå på disse fjellskiene som jeg skal kjøpe snart? Endret 10 timer siden av Kristin40 Siter
+sneakyowl Skrevet 11 timer siden Skrevet 11 timer siden (endret) Ingenting om du er i god form som du sier og planlegger å dra på litt turer i forkant Å bli kjent med ustyret og rutiner på vinterstid hadde jeg prioritert over den fysiske treningen, så lenge man allerede er i generelt god form. Ut på tur! Hardangerjøkulen rundt høres ut som en kul tur! Kom gjerne med turrapport! Endret 11 timer siden av sneakyowl 1 Siter
+Dompappen Skrevet 11 timer siden Skrevet 11 timer siden sneakyowl skrev (6 minutter siden): ngenting om du er i god form som du sier og planlegger å dra på litt turer i forkant Ening! Fint å venne til muskulatur og føtter til å timevis i stiv skistøvel. Samt venne føttene til slitasje og finne ut om du får lett gnagsår og hvor det gjør vondt i slutten av dagen. Øve på skiteknikk er også fint. Uansett hvor godt trent du er, kan turen fort bli ødelagt om du har feil utstyr, trange støvler som gjør vodt eller fæle gnagsår. Siter
Omnilite Skrevet 11 timer siden Skrevet 11 timer siden Treningsgrunnlaget virker det som du har inne allerede, så fortsett med det du gjør. Fyll en sekk som er god å bære så den veier 8-10kg, gå noen turer med fjellskiene der det også er bakker. Da lærer du litt å mestre skiene og teknikken opp og ned. Fjellski er kos, så det viktigste er kanskje å glede seg, og ikke motsatt😊 Siter
Lavvosolberg Skrevet 10 timer siden Skrevet 10 timer siden Som de andre sier, selve grunnformen høres det ut som du har på plass. Mange blir overrasket over hvor for gnagsår kommer når man trekker en litt tung pulk, selv med skisko som er inngått og som man ikke plages med til vanlig. Dette ville jeg sjekket ut for å finne ut om du trenger å tape opp eller finne riktige sokker evt bytte sko. Siter
+ingen87 Skrevet 10 timer siden Skrevet 10 timer siden (endret) Det er mange fallgruver selv om formen er god. Jeg tror ikke du trenger å tenke så mye på styrketrening eller kondisjonstrening. Den største fallgruva er nok skiskoene og gnagsårene som svært trolig vil komme når du begynner å trekke pulk/bære tung sekk i oppoverbakkene. Dekktrening er kanskje en fin øvelse her (aldri testa) for å kjenne hvor skoen, men generelt noen lengre turer på fjellski, vil kunne gi deg noen svar. En annen ting, er som @sneakyowl sier: øve på å bruke utstyret vinterstid. Bli god på dette. Blir det skikkelig snøstorm, må du ha gode rutiner og være såpass venn med utstyret at det meste kan gjøres på automatikk. Når det gjelder teltoppsett (kanskje det mest kritiske under slike forhold) så finnes det gode filmer på Youtube som gir deg gode råd om fremgangsmåte. For min egen del fant jeg ut at jeg måtte sette opp teltet på en litt annen måte, enn det jeg har gjort tidligere. Disse filmene som feks denne, synes jeg var nyttig (sikkert ingen fasit, men det funker for meg: Endret 10 timer siden av ingen87 1 Siter
+Marius Engelsen Skrevet 7 timer siden Skrevet 7 timer siden Gå på ski Da finner du ut hvilke sokkekombinasjon som funker, hvor løst du må snøre skoene (prøv løsere om du får gnagsår. Strammere hjelper sjeldent), hvor sekken gjør vondt, hvilke lomme du bør ha ting i, hvilke sportsbriller/skibriller som funker etc. Nå er vel ikke dette en så ekstremt lang tur, så om man får litt vondt av sekken på krageben eller hoftekulene klarer man seg fint noen dager. Slike ting pleier å gå gradvis over etter ett par dager. Siter
+ryback Skrevet 7 timer siden Skrevet 7 timer siden (endret) Jeg er ikke i spesielt god form så jeg har begynt med noen styrkeøvelser. Øvelser jeg gjør hjemme er kjernemuskulatur-øvelser med og uten kettlebell samt "step up" på en 50cm høy kasse/skammel som gir meg ca 90 graders vinkel i kne/hofte. Dette gjør jeg med 5kg ankelvekter og ryggsekk på ca 10kg. Jeg ser for meg at step-up øvelsen vil styrke de musklene som må til for å løfte skiene i løssnø/gjennom skare. I tillegg gjør jeg disse øvelsene på treningrommet på jobben: https://sportsmaster.no/treningsprogram/staketrening-med-martin-johnsrud-sundb Det beste hadde nok vært å kommet seg mer ut med ski og pulk men det er mørkt etter endt arbeidsdag så da er det enklere å klemme inn en treningsøkt innendørs. Jeg forsøker å komme meg på ski i helgene men det er ikke så mange av dem i løpet av en vinter. Noe er bedre enn ingenting. Endret 6 timer siden av ryback Siter
Tessatroll Skrevet 7 timer siden Skrevet 7 timer siden Skal du gå med pulk: trekk dekk. Skal du få med sekk: bær ting sekk på ski, gjerne i motbakkar. Dette av ein grunn åleine: belastninga på hæl/akilles/bakside er annleis ved trekking av tung pulk eller bæring av tung sekk i motbakke på ski, enn noko anna belastning. Difor fint å få inn litt timar på dette i forkant. Trykksmerter og gnagsår er sjeldan langt unna om ein ikkje har testa ut denne belastninga litt. 1 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.