Gå til innhold
  • Bli medlem

Anbefalte innlegg

Annonse
Skrevet

Skal jeg være mest i bevegelse, forsere litt vanskelig terreng e.l. og bare ha med det nødvendigste (niste, drikke, klær) så er 25-35L ett fint område å legge seg i.

Skal jeg være ute, fyre litt bål, lage litt mat, fiske litt f.eks, så har jeg vanligvis en sekk i 38-45 liters-området. 

Som @Larix poengterer, behov og preferanser er forskjellige. Noen går PCT med 40 liters sekk, jeg kommer meg så vidt på dagstur med fiskestanga.

Ikke alle litere er like heller, så 28 liter fra en produsent behøver ikke oppleves større enn 25 liter fra en annen.

Er du i tvil, gå opp i størrelse. For god plass vil alltid være mindre irriterende enn for lite plass. 

Skrevet
3 hours ago, gormaar said:

Kort og greit. Finnes det en ideell størrelse på dagstursekk?

Det finnes ikke en ideell størrelse ettersom alt er avhengig av hva du selv vil.

Noen vil gå langt, pakke lett og bestige fjelltopper mens de har med matpakke.

Andre setter veldig pris på et varmt måltid underveis. Og vil ha med kokeapparatet.

Noen går kun i finvær. Og trenger kanskje ikke noe mer enn en liten jakke i sekken.

Andre går også når det er kjangse for drittvær, og trenger derfor ekstra klær i sekken.

Noen plukker bær, de trenger gjerne en stod og god sekk til utstyr.

Og for noen, som feks meg, så går jeg i praksis aldri tur uten fiskeutstyr, da må jeg også ha med feks plastposer til fisken, slukbokser osv.  Men også plass i sekken hvis man skal ha med fisk hjem.

Men si at du kanskje skal være ute sent om kvelden eller det er risiko for at du skal overnatte, en usikker du hvor du bestemmer deg etter hvert? Da vil du gjerne ha 50L og en tarp?

Og hvis du skal ha en perfekt sekk til hver tur, så kan du gjerne ha 12, 20, 30, 40, 50L avhengig av hvordan dine dagsturer ser ut.

Men hvis du bare skal ha en enkelt sekk og du ikke er helt sikker, så bør den være minst 30L for rene turer og 40L for de som har med ekstra utstyr som feks fiskeutstyr.

Skrevet
gormaar skrev (12 timer siden):

Kort og greit. Finnes det en ideell størrelse på dagstursekk?

Kort og greit, ja. Sekken må vera stor nok til å romme det ein skal ha med seg.

I tillegg bør han vera god på ryggen, då endar eg alltid opp i store sekkar. 60-70l viser seg å vera ideelt for meg. For andre kan sjølvsagt idealstorleiken vera ein heilt annan.

Skrevet
Skal bare... skrev (2 timer siden):

Kort og greit, ja. Sekken må vera stor nok til å romme det ein skal ha med seg.

I tillegg bør han vera god på ryggen, då endar eg alltid opp i store sekkar. 60-70l viser seg å vera ideelt for meg. For andre kan sjølvsagt idealstorleiken vera ein heilt annan.

60-70L som dagstursekk?

Jeg bruker 70L når jeg skal inn på fjellet for 1 ukes rypejakt. Eventuelt ukestur med telt og primus 

Skrevet

For min del er det ca 50 liter. Plager meg lite de gangene jeg har litt ledig plass i sekken. Bruker en Gregory Alpinisto 50 i barmarksesongen og Gregory Targhee 45 på skitur

Skrevet (endret)
GrendelRaptor8 skrev (1 time siden):

60-70L som dagstursekk?

Jeg bruker 70L når jeg skal inn på fjellet for 1 ukes rypejakt. Eventuelt ukestur med telt og primus 

Ingen motsetning i det. Same sekken kan faktis brukast til ulik bruk.

Det er uansett veldig kjekt at det er god plass i sekken, slik at ein kan finne kva som helst, også det som ligg i botn, utan å måtte tømme heile sekken.

Endret av Skal bare...
  • Liker 1
Skrevet

Så konsensus er at den ideelle dagstursekken ligger mellom 12 og 70 liter. :)

Spøk til side, variasjonen er der med god grunn. Jeg har feks en Fishpond ryggsekk som brukes sammen med en chest pack og er helt topp med tanke på at du kan henge håv på siden av den. image.png.8cd5d2e6b811f23db5fe52b3b6a9b869.png

Fantastisk funksjon som gjør at jeg bruker denne sekken på 26 liter mye til turer hvor jeg kjører helt frem og skal gå langs et vann for å fiske. Denne er spesialisert opp mot fiske så den passer meg godt.

Men det er trange kår, hvis jeg har jakke + slukbokser og litt mat i sekken så er det ikke plass igjen til fisken jeg får.

Så om jeg bare kunne hatt en enkelt sekk til alle typer dagsturer, så ville det uten tvil blitt ca 38-45 liter.

Da har du nok plass til å starte dagen med turmat, brenner og vann samt fiskeutstyr og et lite førstehjelpsskrin+enkle toalettsaker. Du kan også ha jakken i sekken, men du har fremdeles plass til å legge hettegenseren i sekken hvis det blir for varmt. Og hvis føler behov for å ha med ullklær, plukker bær eller får fisk så er det fremdeles greit med plass igjen i sekken til det også.

Skrevet

Min mest brukte sekk er en Gregory Alpinsto 35. Bruker den til fotturer, fjellski og rando (har kjøpt avtagbar hjelmholder). Den er god å bære og tåler mye last. Hemper I hoftebeltet gjør den også egnet for å trekke pulk.

Men når det er sagt, så har jeg sekker på 20, 25, 28, 32, 50, 70.. disse brukes når en av de er mer praktisk enn 35l.

Skrevet

Hva er en dagstur for deg?

På noen dagsturer har jeg ikke med meg mer enn jeg kan ha i lommene eller en rumpetaske/slingbag. Til toppturer eller dagsturer i fjellet der man gjerne har med litt sikkerhetsutstyr og ekstra klær, har min favoritt vært en Bergans på 18 liter (om jeg husker riktig) som de ikke lager lenger, og som jeg dessverre har brukt helt opp.

Jeg har ellers en Lowe Alpine ettellerannet på 65–75 liter som jeg kjøpte i 2013 og syns er fin til lange turer der jeg skal bære telt og mat for inntil et par uker, og en mye lettere 45-liters Lundhags Fulu Core som er mer enn god nok til flere ukers tur fra hytte til hytte. Har tenkt å klare meg med sistnevnte til sommeren når jeg skal gå Jotunheimstien (med telt og stormkjøkken), men da bærer jeg ikke mat for mer enn maksimalt 5 dager siden jeg kan proviantere på ubetjente hytter på veien.

Jeg kommer nok til å skaffe meg en ny dagstursekk på rundt 20 liter, men mer enn det er fullstendig overkill for mine dagsturer.

• Liker 1
Skrevet
tshansen skrev (4 minutter siden):

Trådstarter spør vel strengt talt ikke om noe hva det ene eller andre måtte mene om grunnen til at nettopp DU velger som du gjør, han spør 

🤌🏻

... og da er svaret, kort og greit:

Nei.

• Liker 1
  • Takk 1
Skrevet

Får aldri nok sekker.... Lenge bruke jeg Fjellreven Bergen 30 liter på dagstur, men etter at jeg ble "YouTuber" på min gamle dager måtte jeg opp i størrelse. Nå bruker jeg enter Mystery Ranch Coulee 40 liter eller Gergory Focal 48 liter, hvilken kommer ann på dagshumøret. 

Skrevet

Takk for gode svar! Jeg ser jo at en dagstur ikke er det samme for enhver. Men  ut i fra responsene vil jeg anslå at de fleste legger seg en plass mellom 25 og 50 liter. 
Selv la jeg meg omtrent midt på dette og kjøpte i dag en Lundhags Fulu 35l, og pakket den med det som pleier å være med; stor ullgenser, Stanley termos, drikkeflaske, gamasjer, votter, smørekit, kortfeller, kopp, gass og liten brenner, kniv, kart og kompass. Alt fikk plass i hovedrommet og med god margin. Trengte ikke engang å bruke noen av mesh lommene på utsiden. Meget fornøyd😊

• Liker 4
Skrevet
Gabs88 skrev (19 timer siden):

Men det er trange kår, hvis jeg har jakke + slukbokser og litt mat i sekken så er det ikke plass igjen til fisken jeg får.

Ohhh! Nydelig selvskryt 😅 Jeg for min del må ha reconpacken med på fisketur. Litt trangt, men hvis jeg graver fisken ned i myra, bruker det å greie seg med to-tre turer 😆

• Hehe 3
Skrevet

Fra spøk til alvor. Jeg har og dagstursekker i mange størrelser. Fra løpesekk i 8L (som aldri blir brukt) til Osprey Atmos 65L. Har strekt det langt når jeg kaller Atmos for dagstur sekk, men det forekommer. Vanskelig å si en optimal størrelse.

MEN! Den sekken jeg bruker aller mest er Bergans Helium i 40L. Jeg opplever den som en romslig 40L, og jeg er jaggu ikke sikker på om jeg får mer i Atmosen selv om den er oppgitt til 15 liter større. Det har med utforming å gjøre. Jeg er også veldig glad i Bergans Tuva. Den er egentlig en jaktsekk, men bruker den en del til vanlige turer og. I alle fall hvis jeg skal bære litt tungt. Den er vel 50 L (?), men oppleves heller ikke som større enn Heliumen.  Jeg vil si at du treffer godt med 35L. Poenget mitt med heliumen er at jeg ikke alltid stoler helt på de oppgitte literne. Er det en romslig 35L eller en trang?

Jeg kjøpte Lundhags Tived 25L jr. i 7-årsgave til guttungen, og den opplever jeg som høy og tynn. Det gjør at det kan være vanskelig å utnytte volumet i den. Guttungen får akkurat plass til sovepose og oppblåsbart liggeuderlag i bredden, hvis jeg har pakket soveposen. Da er det litt rom igjen i høyden over disse. Hvis han pakker soveposen selv, blir den ikke kompakt nok, og den må stå på høykant. Da går stort sett alt volumet til sovepose og liggeunderlag. Jeg anser ikke det som noe stort problem, siden det er disse tingene han bærer selv uansett.

Skrevet (endret)
22 minutes ago, ingen87 said:

Ohhh! Nydelig selvskryt 😅 Jeg for min del må ha reconpacken med på fisketur. Litt trangt, men hvis jeg graver fisken ned i myra, bruker det å greie seg med to-tre turer 😆

😄

Ja du jeg skulle ønske det faktisk var selvskryt, men jeg pleier ofte å velge meg ut feks 4 slukbokser som går i sekken, så litt mat, jakke, drikke og litt toalettsaker, da er det ikke mye plass igjen til fisken.

På godturene mine kommer jeg gjerne hjem med 4-6 kilo fisk og da må de bæres i pose utenfor sekken.

Hadde den vert ca 40L hadde jeg i skjelden trengt å slite med plassen.

Endret av Gabs88
Skrevet

Ser den! Jeg jåssa mest.

Har en liknende fiskesekk: Simms Dry Creek. Mener den er 35L, så noe større enn din. Bruker den stort sett bare på turer der jeg fisker med flue, eller skal vade langt. Ofte bruker jeg den bare fordi den har magnetfeste til håven. Flueboksene, tippet, ekstra fortum, dip, saks og tang, får jeg plass til i lommer, men da må jeg bære rundt på håven. 

Hvis ikke bruker jeg Heliumen eller Reconpacken. Det er faktisk ikke bare tull. Det er den eneste sekken jeg har som har avtagbar sidelomme. Jeg liker å fylle hovedsekken, med alt jeg trenger av klær, jervenduk, mat, og div utstyr etter hvilken tur. Og så tar jeg av den ene sidelomma som utelukkende er fylt med det jeg trenger under fiske: slukboks, tang, saks, osv. Da må jeg bære håven (hvis jeg har den med).

Skrevet
6 minutes ago, ingen87 said:

Ser den! Jeg jåssa mest.

Ja jeg lo godt :)

Har en liknende fiskesekk: Simms Dry Creek. Mener den er 35L, så noe større enn din. Bruker den stort sett bare på turer der jeg fisker med flue, eller skal vade langt. Ofte bruker jeg den bare fordi den har magnetfeste til håven. Flueboksene, tippet, ekstra fortum, dip, saks og tang, får jeg plass til i lommer, men da må jeg bære rundt på håven.

Jeg kjøpte meg først en Fishpond håv, så kjøpte jeg meg en Fishpond Chest Pack. (bildet)
image.thumb.png.4f4da4c14aab025af2920d9a5ebf80a9.png

Så kom sekken også, og sekken kan kombineres med chest packen, slik at du tar av rygg partiet på chest packen i bildet. (Der du har håven) og setter chest packen fast i sekken i stedet. Uheldigvis så er det et absolutt herk å gå med når du skal av og på med sekken, så jeg bruker nesten aldri den funksjonen.

Chest-packen er helt fantastisk, 10 av 10 poeng, men sekken burde ha vert 10 liter større. Så det jeg pleier å gjøre nå er at jeg har med chest-packen med ryggfestet, så legger jeg gjerne igjen sekken et sted og går rundt med bare den. Chestpacken har plass til et par små slukbokser.

Hvis ikke bruker jeg Heliumen eller Reconpacken. Det er faktisk ikke bare tull. Det er den eneste sekken jeg har som har avtagbar sidelomme. Jeg liker å fylle hovedsekken, med alt jeg trenger av klær, jervenduk, mat, og div utstyr etter hvilken tur. Og så tar jeg av den ene sidelomma som utelukkende er fylt med det jeg trenger under fiske: slukboks, tang, saks, osv. Da må jeg bære håven (hvis jeg har den med).

Det er dette som er greia, det er så utrolig mye bra utstyr man kan ha med seg i fjellet nå som ikke nødvendigvis veier mye, men som fort kan ta litt plass.

Skrevet

image.png.862617855025b27ad3cbfbb58c9a9df9.png

Om man bare har med mat, en lett fleece og regnjakke er det greit med en 6 l rumpetaske eller hip pack som Bergans kaller det

Skrevet
ingen87 skrev (2 timer siden):

Skjønner godt hva dere sliter med. Det er jo derfor jeg synes 105/115l er passe dagstursekk....

845b06da7b459063e0c18ed200dafb2e.jpeg.50f9f67d22a9dcce7372d3d3a445443a.thumb.jpeg.3ac793b25f9b6bd5a71d257a5d36414c.jpeg

• Liker 1
  • Takk 1
  • Hehe 3

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

• Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.