Gå til innhold
  • Bli medlem

Anbefalte innlegg

Annonse
Skrevet

Skal jeg være mest i bevegelse, forsere litt vanskelig terreng e.l. og bare ha med det nødvendigste (niste, drikke, klær) så er 25-35L ett fint område å legge seg i.

Skal jeg være ute, fyre litt bål, lage litt mat, fiske litt f.eks, så har jeg vanligvis en sekk i 38-45 liters-området. 

Som @Larix poengterer, behov og preferanser er forskjellige. Noen går PCT med 40 liters sekk, jeg kommer meg så vidt på dagstur med fiskestanga.

Ikke alle litere er like heller, så 28 liter fra en produsent behøver ikke oppleves større enn 25 liter fra en annen.

Er du i tvil, gå opp i størrelse. For god plass vil alltid være mindre irriterende enn for lite plass. 

Skrevet
3 hours ago, gormaar said:

Kort og greit. Finnes det en ideell størrelse på dagstursekk?

Det finnes ikke en ideell størrelse ettersom alt er avhengig av hva du selv vil.

Noen vil gå langt, pakke lett og bestige fjelltopper mens de har med matpakke.

Andre setter veldig pris på et varmt måltid underveis. Og vil ha med kokeapparatet.

Noen går kun i finvær. Og trenger kanskje ikke noe mer enn en liten jakke i sekken.

Andre går også når det er kjangse for drittvær, og trenger derfor ekstra klær i sekken.

Noen plukker bær, de trenger gjerne en stod og god sekk til utstyr.

Og for noen, som feks meg, så går jeg i praksis aldri tur uten fiskeutstyr, da må jeg også ha med feks plastposer til fisken, slukbokser osv.  Men også plass i sekken hvis man skal ha med fisk hjem.

Men si at du kanskje skal være ute sent om kvelden eller det er risiko for at du skal overnatte, en usikker du hvor du bestemmer deg etter hvert? Da vil du gjerne ha 50L og en tarp?

Og hvis du skal ha en perfekt sekk til hver tur, så kan du gjerne ha 12, 20, 30, 40, 50L avhengig av hvordan dine dagsturer ser ut.

Men hvis du bare skal ha en enkelt sekk og du ikke er helt sikker, så bør den være minst 30L for rene turer og 40L for de som har med ekstra utstyr som feks fiskeutstyr.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

• Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.