Gå til innhold
  • Bli medlem

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hva finnes? Hvis vi utelukker tradisjonell turklær fra norrøna, arcteryx, klartemusen, fjellreven m.m.

Personlig har jeg sverget til gamle militær uniformer: Disse kan brukes året rundt og holder år etter år. Kjenner at jeg har behov for noe mer teknisk og nytt og ønsker bukse med innebygd knebeskytter som er kjekke å ha vinterstid når det er kaldt og du må ned på knestående. Jeg er også villige til å punge ut og vet at det koster om du kjøper noe fra nemt ovenfor.

Sett en del på tekniske jakt klær for røft bruk, blant annet fra Zikta, men kommer frem til at det kan diskuteres om det er nok og til dels i samme kategori som ovenfor.

Så har studert litt hva som finnes på det militære markedet. Samt sett på filmer på youtube av airsoft id**** som skal prøve å se mest ut som profesjonelle soldater. Funnet flere aktuelle bukser. Blant annet denne https://www.torraka.com/en-us/products/forest-trousers-3-0 og som jeg forstår det har denne goretex liner og ikke goretex membran på som en bukse fra norrøna? Dette må da være genialt med condura og goretex på innsiden? Noen som har lignende bukse og kan dele erfaring?

Eller sett litt på denne https://www.norsegear.no/carinthia-combat-trouser-olive som ikke har så halv gale pris, men spørs om denne er like god om vinteren.

Annonse
Skrevet

Jeg kjøpte denne i høst og brukt den noe nå i vinter og er egentlig ganske fornøyd. 

https://www.xcsports.com/mountain-equipment/105812/polar-expedition-salopette-ekspedisjonsalopette-for-skiturer

Ikke så gal pris. Det er en form for membran plagg uten at det er Gore-tex. den har innebygget padding på knærne. Den har et slags tynt fôr på fremsiden av lårene som hindrer nedkjøling av vind, men dette gjør også buksa litt varmere enn en klassisk skallbukse. Brukt den på en skitur med pulk i 15-19 minus og det var litt varmt med Brynje artic under. tror en tynnere longs hadde vært optimalt. Ser for meg at det kan bli litt for varmt i -2 og sol. 

Buksen er i et veldig mykt og fleksibelt materiale. Mye mykere en en klassisk skall bukse. Den har lommer på lår og bryst. Glidelås hele veien i sidene dekket av borrelås. Drop-seat som fungerer. Gode seler. Har for øvrig jakka også. 

Skrevet

Dette var et merkelig innlegg altså, du ser bort i fra de tradisjonelle vintermerkene og satser på airsoft-greier?

Først av alt, Gore Tex er primært sett et 3 lags system.

* Ytterlag (vannavisende/pustende og beskyttende)

* Mellomlag (Gore Tex membran, pustende og vanntett)

* Innerlag (Komfortabelt og beskytter membranen fra innsiden)

Membranen i seg selv tåler  veldig lite, som er grunnen til at man har beskyttende ytterlag. Ytterlaget kan i praksis være hvilket som helst tekstilmateriale, så om det er Nylon, Polyester, Bomull eller Cordura så er målet kun at det skal være beskyttende og vannavstøtende.

Ytterlaget puster kun godt så lenge det er tørt, så målet med ytterlaget er at det skal holde seg tørt og være vannavvisende. Dette skjer i all hovedsak på grunn av Durable Water Repellent impregnering. Men materialets egenskaper i seg selv er også viktig, rip-stop nylon eller polyester er naturlig vannavvisende og solide stoffer. Men i tillegg er måten stoffet veves på viktig. Et tettere og glattere mønster gir bedre vannavvisning.

Cordura er derimot et grovere mønster som gir dårligere vannavstøting enn feks ripstop-nylon gjør.
Så ja, du får et mer solid plagg, men det vil ikke fungere like godt med tanke på å holde været ute.
Forøvrig er gore tex membran og gore tex liner omtrent akkurat samme ePTFE-materialer men membraner er laminert sammen med stoffet som reduserer risiko for skader og øker holdbarheten.

Skrevet (endret)
Gabs88 skrev (2 timer siden):

Dette var et merkelig innlegg altså, du ser bort i fra de tradisjonelle vintermerkene og satser på airsoft-greier?

Ikke airsoft-greier. Men bukser som er laga for militært bruk og som er tilgjengelig for sivilt bruk. Airsoft - greiene var kanskje ugreit å skrive innledningsvis av meg. Det blir ofte laga en variant uten kamo for sivilt bruk.

Mye som har skjedd utvikling av klær til militært bruk i siste 10 årene. Ja de fleste er kjent med bomulls feltuniformen de brukte i førstegangstjenesten for 20 - 15 år siden og hvor "udugelig" den var kontra det du fikk på det sivile markedet. Nå får det norske forsvaret nye uniformere https://www.forsvaretsforum.no/bjorn-arild-gram-eirik-kristoffersen-finnmark/derfor-har-den-nye-uniformen-tatt-tid-det-ma-vi-laere-av/418148 Disse har vært under utvikling i flere år, jeg tenker at det er verdt å sjekke ut disse og det anvendbart til vanlig turbruk for oss som krever litt av buksa.

Fordelen med militært utstyr er holdbarheten og at det skal tåle bruk, det kan man ikke alltid si at tradisjonelle turklær har. Noe jeg setter pri 1 ved kjøp av klær.

Når det gjelder å se de tradisjonelle vintermerkene, så ser jeg ikke noe poeng å diskutere klær som er diskutert opp i mente titalls ganger før på dette forumet.

Jeg har de siste turene brukt en arbeidsbukse fra snickers. Veldig holdbart, perfekt passform, mange ekstra lommer, behagelig + har muligheter for knebeskytter. Funka som ei kule -18, Men ikke så vann og vindtett om det skulle bli dritt vær. Fikk den for 50 lapp på en bruktbutikk ubrukt. 

Endret av Dompappen
Skrevet
Etsvends skrev (2 timer siden):

Jeg kjøpte denne i høst og brukt den noe nå i vinter og er egentlig ganske fornøyd. 

https://www.xcsports.com/mountain-equipment/105812/polar-expedition-salopette-ekspedisjonsalopette-for-skiturer

Ikke så gal pris. Det er en form for membran plagg uten at det er Gore-tex. den har innebygget padding på knærne. Den har et slags tynt fôr på fremsiden av lårene som hindrer nedkjøling av vind, men dette gjør også buksa litt varmere enn en klassisk skallbukse. Brukt den på en skitur med pulk i 15-19 minus og det var litt varmt med Brynje artic under. tror en tynnere longs hadde vært optimalt. Ser for meg at det kan bli litt for varmt i -2 og sol. 

Buksen er i et veldig mykt og fleksibelt materiale. Mye mykere en en klassisk skall bukse. Den har lommer på lår og bryst. Glidelås hele veien i sidene dekket av borrelås. Drop-seat som fungerer. Gode seler. Har for øvrig jakka også. 

Har en tilsvarende bukse for kaldt vær, som har isolasjon fra før. Ikke ofte det er så kaldt at jeg trenger den :-)

Skrevet

Skikkelig vinterbukse er litt ullent beskrevet.
I hvilken sammenheng jeg tenker å bruke en bukse har like mye å si som hvilken sesong det er.

Militær-isj bukser fra merker som Carinthia og Crye fremstår for meg som overprisede statussymbol for LARPere. Litt forutinntatt der, for jeg har ikke prøvd de selv, men jeg klarer ikke å lese meg til at det er noe spesielt med disse som forsvarer prisen.

Akkurat som med jakker, foretrekker jeg bomull og bomullsblandinger i buksene mine også til vinterbruk - når vær og aktivitet tillater det. Syntetiske bukser uten membran er likeså førstevalg ved høyere aktivitet og/eller skiftende vær. Innenfor disse, veldig grove, kategoriene finnes ett nesten uendelig utvalg (med og uten lomme for kneputer), der veldig mye fremstår mer egnet for normalt friluftsliv enn de glorifiserte militærmodellene. Carinthia er veldig forsiktig med å oppgi hva buksen er laget av, men det ser ut som rip-stop nylon. Vekt i medium er oppgitt til 820 gram. For 4 lapper vil jeg vite hva buksen er laget av, og jeg vil ha noe lettere. 

Det som oftere er tilfellet på vinteren enn ellers i året er at jeg går med skallbukse (membranbukse) hele tiden, istf. og ha med en lett regnbukse som jeg drar utenpå turbukse/løpebukse/shorts som ellers i året. Så kanskje er det dette som er vinterbukse i denne sammenhengen? 
Med årene har jeg blitt mer å mer glad i bukseseler til denne type bruk, men til mitt relativt enkle friluftsliv så har jeg normalt ikke behov for bib. 
Mountain Equipment G2 er en gammel klassiker som jeg mener er litt overpriset, men den gjør en god jobb som vinterbukse. Windstopper membran med lett flosset polyester på innsiden gjør at den føles bittelitt varmere og litt mindre klam enn membranbukser med glatt polyester på innsiden. Jeg har bib også, men her har jeg for lite erfaring til å gi råd, annet enn at flere virker å være fornøyd med den som selges på Sport outlet til langt under det du må ut med for tilsvarende fra merkene du nevner innledningsvis.

Er det en membranbukse til vinterbruk du er ute etter, så kan du gjøre lurt i å gjøre som @Marius Engelsen pleier å anbefale; kjøp brukt. På vinteren er det andre egenskaper med membranplagg enn 100% vanntetthet som kan være vel så viktig, dermed blir risikoen ved å handle brukt langt mindre enn om du skal ha en regnbukse til høstjakt på vestlandet. Potensielt mye å spare her. 

• Liker 1
Skrevet
aico skrev (5 minutter siden):

Det som oftere er tilfellet på vinteren enn ellers i året er at jeg går med skallbukse (membranbukse) hele tiden, istf. og ha med en lett regnbukse som jeg drar utenpå turbukse/løpebukse/shorts som ellers i året. Så kanskje er det dette som er vinterbukse i denne sammenhengen? 

Blir ofte membran på meg også når det er fuktig og mye nedbør. Da det kan fort bli litt vått og kaldt med bomull. Ikke noe særlig fan med regnbukse over, da tar jeg heller av buksa og har kun ull + regnbukse. Dette er grei nødløsning, men funker dårlig om man har høy aktivitet og bakser i snøen i time etter time. I dag bruker jeg mange div bukser og jakke, har egentlig blitt innforståtte med det ikke finnes ei bukse til alt.

Jeg liker veldig godt bib, men favoritt biben i membran jeg bruker er noe dritt, når jeg skal lufte nr 1, spesielt når jeg har på sele og henger etter sleden. Må jobbe litt med å få den ut/inn. :-) Vært nære på å pisse i buksa par ganger når bikkjene har vært ivrige.

Det er ikke så lenge siden jeg fant ut av Crye/Carinthia og Trouser modellen. Ser på mulige investeringer jeg tenker å gjøre til neste vinter. Den Forest trouser buksa 3.0 er den en forhandler i Norge som selger, men den koster 8000 spenn. 

Var kanskje litt ullen beskrevet med "Skikkelig vinter bukse", tanken var å skape litt drama. Men ser at jeg kanskje tråkker noen på tærne når jeg ikke vil ha ei bukse fra Fjellreven, arcteryx etc. Må finnes turklær som du ikke får kjøpt under "bukse" på fjellsport.no eller den lokal sportsbutikken. Jeg er heller ikke militært opptatt. Er bare ute etter å kjøpe noe som funker for meg, så får alle andre gå med det vil :-)

Skrevet
sofasliter skrev (15 minutter siden):

Jeg har bukse herfra, https://plusminusnoll.se/produkter, greier neppe å slite den ut. Ganske grov i stoffet. På knærne er det lommer for å stikke inn puter, jeg har lagt inn biter av tynt ligge/sitte underlag.

Ser veldig interessant ut. Har aldri hørt å merke før :-) Skal definitivt sjekkes ut!! Lagra adressen i bokmerker på nettleseren. Takker og bukker!

• Liker 1
Skrevet

Om vinteren bruker jeg en Bergans Bib som har gjort jobben i iver 10 år.

Ikke helt vanntett, men det er ikke så farlig for meg om vinteren. Mesh på det meste av innersiden. Snøskjørt i beina. Glidlås ca fra hofta og ned i begge beina. Gummiert innvendig i linningen så den sklir ikke så fælt. Gode lommer. Beskyttende isolasjon i kneet. 

20250122_164349.thumb.jpg.335f0c4bc673f60991dd59602a08c874.jpg

20250122_164359.thumb.jpg.10d849b082c03c453cc6054c90f2b8ef.jpg

20250122_164450.thumb.jpg.ac2bd197d863bfd23e3e1c6c4783fe7f.jpg

20250122_164543.thumb.jpg.c994c13a17465a84238fb2e3be4363db.jpg

Den var ganske prisgunstig da jeg handlet. Kanskje de fortsatt lager noe tilsvarende?

Skrevet (endret)
Dompappen skrev (32 minutter siden):

Var kanskje litt ullen beskrevet med "Skikkelig vinter bukse", tanken var å skape litt drama. Men ser at jeg kanskje tråkker noen på tærne når jeg ikke vil ha ei bukse fra Fjellreven, arcteryx etc. Må finnes turklær som du ikke får kjøpt under "bukse" på fjellsport.no eller den lokal sportsbutikken. Jeg er heller ikke militært opptatt. Er bare ute etter å kjøpe noe som funker for meg, så får alle andre gå med det vil :-)

Jeg trur ikke du tråkket noen på tærne, jeg har iaf. ikke noen følelsesmessig tilknytning til disse merkene, og kritiserer de gjerne. Og det er nok heller ikke bare meg som har litt avmålt forhold til de tacticool'e merkene som kanskje er litt overrepresentert blant paintball-utøvere 😜

Derimot er jeg enig i at det finnes mye bra som du ikke finner i nærmeste nettbutikk. Mange av butikkene bruker i stor grad de samme distribusjonskanalene, slik at utvalget blir veldig likt fra butikk til butikk. Uansett hjelper det å beskrive bruksområdet godt hvis du vil har en produktiv diskusjon. Men en ullen beskrivelse kan noen ganger være bra det også. Ikke nødvendigvis like produktivt, men når tipsene er litt "all over the place" kan det bidra til å tenke litt utenfor boksen som en og annen gang leder til en enda bedre løsning enn mann først hadde sett for seg.

Det jeg vil si gjelder ganske generelt for bukser er at det må prøves. Nest etter sko er bukser det minst tilgivende plagget jeg handler. Hvordan buksen passer er langt viktigere enn super fancy materialer, snedige funksjoner o.l. Så da er det enklest å kjøpe det som er lett tilgjengelig for prøving lokalt eller fra nettbutikker med lettvinte returordninger. Da ender mann også ofte opp med en bukse fra de vanlige friluftsmerkene som er å finne der det er lettest å handle fra.

Endret av aico

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

• Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.