Gå til innhold
  • Bli medlem

Anbefalte innlegg

Skrevet

Noen som har teste og har tips om en regnbukse som også er vindtett og har full glidlås? Håper å finne en som er forholdsvis lett med regnsøyle på minst 10.000, helst mere og med skikkelig kvalitet på både glidelås og stoffet. 

Vh Andreas 

• Liker 1
Annonse
Skrevet

Marmot Precip har full zip og er ganske lett.

Bakdelen med full zip er at du kanskje må ha sæler fordi stramming i livet blir "mangelfull". Samme bukse men med bare halv zip har snøring i livet.

• Takk 1
Skrevet (endret)

For meg gir full glidelås mest mening i lette regnbukser, som bare smettes av og på etter behov. Så hvis det er det du ser etter så har jeg noen tips.

Montane Dynamo pants: Kjøpte disse hovedsakelig pga. pris, men jeg liker de veldig godt. Mye fordi passformen funker veldig bra for lang og tynn gubbe. Ikke 100% glidelås, men kanskje 80%, nok til å få buksene av og på over alt av skotøy iaf. Ser på kvitteringen at jeg betalte 719,- for temmelig nøyaktig 1 år siden. Det har så langt vært mye bukse for pengene.

Black Diamond Stormline full zip: Mindre brukt enn Montane buksene, så jeg skal ikke si så mye om hva de tåler av bruk og nedbør, men i teorien er dette kanskje de perfekte regnbuksene. Veldig få full-zip bukser har stretch, noe som gjør at mange produsenter kompenserer med romslig snitt for bevegelsesfrihet. Disse har stretch og kombinerer derfor full-zip med en veldig normal passform.

Grunnen til at jeg har brukt Montane mer er fordi den har ganske normal passform til tross for at den ikke har stretch, men den lille ekstra plassen ifht. BD-buksen gjør at jeg kan ha tykkere bukse/mer under. Og det er ett mer vanlig behov enn jeg innså når jeg kjøpte BD-buksen. Dette kunne selvsagt vært løst med å gå opp en størrelse, så det er ikke noe feil med buksen.

Honorable mention: Haglöfs LIM Paclite. Jeg kjøpte både Montane og BD-buksen nesten samtidig (1 år siden) for å erstatte ett par Haglöfs LIM bukser i Paclite. De buksene kjøpte jeg rundt sånn ca. 2004/2005 og de har vært med på uendelig mange turer i nesten 20 år. Samt mye brukt i hverdagen også. Det er praktisk talt ingenting galt med den fortsatt. Den er ikke like tett som den en gang var, men funker overraskende godt alderen tatt i betraktning. Ingen delaminering, glidelåser, snorstramming, knapper, alt funker som det skal. Passformen er så som så, her er det mye vindfang :) Og med så mange km på turtelleren vurderte jeg det som tryggest å degradere den til reservebukse før noe går i stykker på ett ugunstig tidspunkt.
Jeg aner ikke hvordan passform og kvalitet er på nye versjoner av disse buksene, så det er en anbefaling med forbehold - men kvaliteten på mine gamle har langt overgått forventningene (det trur jeg ikke jeg har sagt om noe annet Gore-Tex produkt).

Endret av aico
  • Takk 1
Skrevet
1 hour ago, Aaaaaaaahaaaaa said:

Det kan funke det, bare en får fjellstøvlene gjennom uten å ta de av

Jeg har Haglöfs LIM. Glidelås til rett under linningen, så superenkelt å ta på utenpå buksa uten å ta av sko. Minimalistisk bukse som veier lite i sekken. Ingen lommer, men med glidelåsen åpen rundt lårene har jeg tilgang til lommene i buksa under. Brukt min to sommersesonger og er fin ennå.

• Takk 1
Skrevet
Larix skrev (13 timer siden):

Finnes det egentlig regnbukser som ikke er vindtette?

Spurte ChatGPT og fikk som svar dette. Så bare derfor jeg nevnte det. Jeg er ingen ekspert på regnklær;-)

De fleste regnbukser er vindtette, siden de er laget for å beskytte mot både regn og vind. Materialene som brukes, som PU (polyuretan), polyester med vanntett belegg eller membraner som Gore-Tex, er vanligvis vindtette i tillegg til å være vanntette.

Det kan likevel variere litt avhengig av kvaliteten og typen regnbukse. For eksempel kan tynnere og enklere regnbukser slippe gjennom noe vind sammenlignet med kraftigere og mer tekniske modeller. Hvis vindtetthet er viktig for deg, kan det være lurt å sjekke spesifikasjonene eller produktbeskrivelsen nøye før du kjøper.

Skrevet
Aaaaaaaahaaaaa skrev (28 minutter siden):

Spurte ChatGPT og fikk som svar dette. Så bare derfor jeg nevnte det. Jeg er ingen ekspert på regnklær;-)

De fleste regnbukser er vindtette, siden de er laget for å beskytte mot både regn og vind. Materialene som brukes, som PU (polyuretan), polyester med vanntett belegg eller membraner som Gore-Tex, er vanligvis vindtette i tillegg til å være vanntette.

Det kan likevel variere litt avhengig av kvaliteten og typen regnbukse. For eksempel kan tynnere og enklere regnbukser slippe gjennom noe vind sammenlignet med kraftigere og mer tekniske modeller. Hvis vindtetthet er viktig for deg, kan det være lurt å sjekke spesifikasjonene eller produktbeskrivelsen nøye før du kjøper.

Husk Chat GPT har aldri gått i regnbukse😃

• Hehe 2
Skrevet

Merker jeg er litt skeptisk til ChatGPt her😄 Holder det vann ute, så holder det vind ute, tenker jeg. Men tynne, myke stoffer klistrer seg gjerne mer på kroppen, og oppleves som mindre motstandig til vind. (Kanskje jeg tar feil🤔)

Noen har nevnt Haglöfs LIM Paclite. Min ringe erfaring med de, er at de virker å være bra, men jeg har for lite erfaring med slitestyrken, til å mene noe om den.

• Liker 1
Skrevet

De typer membran som er mest tilgjengelig, PU og ePTFE er praktisk talt helt vindtette. Så i praksis kan mann for enkelhets skyld anta att vanntett = vindtett.

Noen membran, eks. av typen eletrospun nanofiber, har typisk CFM verdier rundt 1. Altså ikke 100% vindtette, men såpass tette at det i praksis er ignorerbart, evt. bare en fordel siden det begrenser oppbygning av fukt på innsiden og vil oppleves som at de puster bedre.

• Takk 1
Skrevet
Aaaaaaaahaaaaa skrev (15 timer siden):

Noen som har teste og har tips om en regnbukse som også er vindtett og har full glidlås? Håper å finne en som er forholdsvis lett med regnsøyle på minst 10.000, helst mere og med skikkelig kvalitet på både glidelås og stoffet. 

Vh Andreas 

Hva skal du bruke den til? Skal du ha skikkelig kvalitet i stoffet og glidelåser opplever jeg ofte at man må se på regnklær fra motorsykkel, mtb og Atv verden 

• Takk 1
Skrevet
tshansen skrev (50 minutter siden):

Hva skal du bruke den til? Skal du ha skikkelig kvalitet i stoffet og glidelåser opplever jeg ofte at man må se på regnklær fra motorsykkel, mtb og Atv verden 

Tenkt til kortere turer i høyfjellet med lett oppakning på sommeren med shorts hvor en kan bli overrasket med regn og kraftig vind. Da har jeg tenkt ha med en zip knelang stillongs og zip regnbukse. Jeg har veldig dårlig ankler og må ha ekstra støtte inne i stive høye støvler, så tungvint å få av og på seg. 

• Liker 1

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

• Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.