Gå til innhold
  • Bli medlem

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei.  Jeg lurer på å kjøpe nye fjellski og lurer på om noen har erfaring med Åsnes Nansen og/eller Amundsen? Skiene vil blir brukt både på Finse f.eks å gå til Hallingskeid og dagsturer også i løyper. Har rottefella binding i dag som tar litt bort i kantene men med BC vil den sikkert ikke gjøre det. 

Er det slik at Nansen er lettere å svinge med gjelder det også å ploge med eller blir det likt? Jeg er 193 høy/90 kg, bør jeg da ha 205 kanskje eller er 200 ok på fjellski??

Og så finnes det jo smørefrie varianter er det noen som har erfaring med de? Jeg har hørt de lager endel lyd, er det slik også med de nye smørefrie? At du hører når du gårpå ski, stilheten er jo greit å ha i fjellheimen så jeg kan tenke meg smørefrie om de ikke lager ulyder ... Noen som har noen gode råd om Fjellski?

Annonse
Skrevet (endret)

Nansen og Amundsen er to ganske forskjellige ski. Nansen er mer lekne, og svinger lettere. Amundsen er rettere i fasongen, spennet gjør de raskere å gå med, men ikke så svingvillige.

Når det gjelder ploging er det nok ganske likt, med BC binding er det vridningsstivheten i støvlene som er avgjørende. Når du ploger, "hekter" normalt tuppene litt i ugjevnheter (uansett ski), er støvlene for myke fører dette til "blafring" med tuppene. Er støvlene stive nok, vil dette stoppe bevegelsen mer, og holde tuppene roligere.

Jeg har ikke Åsnes waxless, men et par Rossignol. I løs snø og våt snø bråker det ikke, men når det er hardt blir det litt mer lyd. Da vil også fellefeste til kortfell lage litt lyd (nye typen litt mindre). Er det hardt, blir også festet dårligere på smørefritt, skjellformen trenger litt løs snø å gripe fatt i for å få godt grep.

Lengde 205 er ok

Endret av Omnilite
  • Liker 1
Skrevet

Til smørefritt eller ikkje. Eg syns smørefritt kombinert med kortfell er suverent. Særleg på langtur med skiftande ver og føre er det suverent å sleppe fleire typar smurning, klisterfjernar og styr. Litt meir lyd på hardt føre, men ikkje generande etter mi meining,  og sikkert litt dårlegare glid, men enkelt og veldig praktisk. Eg har mang ein gang vor overraska over kor godt feste den smørefrie sålen har. Eg bruker Fisher outback og traverse, men trur åsnes sine er like gode. Fiskeskjell-mønsteret i sålen er noko heilt anna enn gamle dagars freste spor, slik dei tidlegare smørefrie skia var utstyrt med.

• Liker 1

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

• Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.