Gå til innhold
  • Bli medlem

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Hei,

Jeg er helt ny på fjellski og skal kjøpe meg slike ski for aller første gang. Har bestemt meg for å gå for Cecilie Skog sine, men  jeg får ulike anbefalinger om lengde ut fra hvem jeg møter i butikken.  Har forsøkt å google meg til et svar også. 

Jeg er 178cm høy og veier 68kg. Dermed skal jeg ifølge tabellen ha ski som er 190cm lange. MEN så er jeg absolutt helt nybegynner,  ønsker godt feste oppover og dårlig glid nedover. Hva bør jeg gå for da? Leser meg fram til at jeg muligens bør ha kortere ski? Hva er deres erfaringer?

Endret av Kristin40
Annonse
Skrevet
Tessatroll skrev (46 minutter siden):

Cecilie skog har mjukt spenn, er lett å tråkke ned, og du vil ha godt feste samme kor du vrir og vender på det. 

Men hva tenker du om lengde ift min vekt, høyde og manglende erfaring?

Skrevet

Eg tenker at du ikkje bør ha dei kortare enn 190 når du er 178. 

Eg er 166 cm og brukar berre fjell- og langrennski som er mellom 185 og 190.

Cecilie er ei manøvrerbar og nybyrjarvennleg ski, så det burde ikkje by på noko problem å ha den i 190.

Eg personleg ville kanskje rådd deg til å gå for eit par Nansen i staden, og få litt meir spenn og ei hakket betre allroundski, men om du er bestemt på Cecilie vert du nok nøgd med den. Den vil i alle fall lystre deg godt i nedoverbakkane :)

Skrevet

Støttee opp om 190-ski. Jeg er 176 og bruker 190 og kunne ikke tenkt meg kortere. Skulle gjerne hatt 195 men hundeskiene til Åsnes finnes bare i 190 og 200.

Skrevet (endret)

Jeg ville vurdert en litt kortere enn 190 personlig, siden det ikke er snakk om særlig spenn her uansett. 
Så langt denne sesongen har jeg kun gått med Falketind 62 ski som er 180 cm lange. Til ren bortovergåing klarer jeg overraskende nok ikke å merke forskjell fra Nansen-skiene på 195 cm. Det er sikkert en marginal bortover-hastighetsforskjell, men ikke noe jeg klarer å merke uten en eventuell side-om-side test.
De kortere skiene gjør nedoverkjøring, svinging og generell manøvrering i terreng mye lettere. 

Da jeg var dønn fersk på fjellski og ski generelt for noen år siden hadde jeg lett valgt en litt kortere ski om jeg visste det var så mye mer behagelig for en nybegynner. Nå har jeg begge deler og er sånn sett fornøyd med det, siden jeg bruker de veldig mye og har blitt en god del flinkere selv.

Jeg er 183 cm selv for ref.

Disclaimer: Falketind 62 Xplore skiene er uansett mer lekne og manøvrerbare enn Nansen, men konsensus er vel at kortere ski generelt er lettere å hanskes med.

Endret av sneakyowl
  • Liker 1

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

• Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.