Gå til innhold
  • Bli medlem

Anbefalte innlegg

Skrevet

God dag. Har tenkt meg fra bergensbanen, med ski og pulk, og ende opp på Mogen turisthytte i sør. Prøvde meg i februar i 2021 opp et sted, som vist på kartet. Det var ganske seigt. Har dere noe bedre tips?  

Nå som det har vært et par pluss grader i noen dager, hvordan er snøforholdene seg på ustevannet og vidda nå for tiden? Jeg har sett et par tur rapporter (én i januar og én fra et par dager siden) har en del stein stikkende opp. Er det nok snø?

Takk

image.png

Annonse
Skrevet

Hei

Se fx på skisporet.no. det går løype fra Ustaoset opp i retning mot Tuva. MEN de er ikke kjørt i år OG jeg vet ikke hvor sikkert det er å krysse Ustevannet i år nå. Det har vært meget vekslende og mye mildvær. 

Det er frustrerende dårlig med snø her noe øst for Vidda i Ålsfjellet! Sjekk lokalt i Geilo.

Elgen 

• Liker 2
Skrevet (endret)

Lavereliggende områder som Geilo har ganske trist med snø akkurat nå i mildperioden, men oppe på viddeplatået kan jeg ikke se for meg at områdene med meter+ dyp snø har forduftet på de to og 3-4 ukene jeg var der sist. Men snøen er nok hard og skarete før det faller noe mer.

Rett før jul var jeg på tur i området Halne fra RV7 - Godt med snø i massevis og det har snødd mye siden da

Første helgen i januar var jeg i området nord for Haukeliseter - Der var det enda mer snø.

Jeg har ikke gått opp/ned Ustaoset på vinterstid (kun på sommeren), men det er litt skogsterreng de første høydemeterne som kan være litt kjedelig å dra seg opp uten en definert løype. Når man først er ute av det burde det gå fint. Litt lenger tur, men siden du uansett kommer med toget hadde heg heller gått fra Finse.

Endret av sneakyowl
Skrevet

Du må nok opp samme mengde høydemeter uansett, så det blir nok mest å prøve å få det så skånsomt som mulig.

Der du prøvde/ ved Verpestølan er der skogen er mest åpen, det gir bedre mulighet for å baute. Det går en skiløype der, men det er ikke kjørt der i år enda.

Skiløypa i bukta ved mot Usterinden er mer i skog i starten, slik at da må du følge mer midt i traseen. Den er også litt brattere på det bratte.

Du unngår vannet ved å følge veien til der du velger å gå opp.

Skrevet (endret)

Bilder fra tur fra Ustaoset til Ustetind 3. jan. Jeg gikk der hvor det er merket løype, men måtte tråkke spor selv. Bakken opp er ganske seig, men det er ikke så mange slakere ruter. Hvis det går buss til Lægreidstølen så er det ganske flatt frem til Tuva.

Det var nok snø til ski og pulk da, med unntak av toppen av Ustetind hvor det var blåst bort en del.

IMG_1429.jpeg

IMG_1431.jpeg

IMG_1436.jpeg

IMG_1438.jpeg

IMG_1437.jpeg

Endret av ryback
  • Liker 1

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

• Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.