Kriaun Skrevet torsdag kl 18:01 Skrevet torsdag kl 18:01 Heisann! Jeg var på en liten fjellskitur her forleden. Gikk en litt keiktete rute gjennom bratt skog, men kom over et spennende dyrespor som jeg ikke klarer å plassere. Noen som har en ide? Til referanse er trinsen min 10 cm i diameter. Tatt ved Volda Siter
+Gabs88 Skrevet torsdag kl 18:26 Skrevet torsdag kl 18:26 https://snl.no/spor_og_sportegn Ut i fra at det er 4 distinkte fingre og størrelsen på sporene tenker jeg du har med en grevling å gjøre. Potensielt Gaupe eller Ulv. Det er de som har 4 fingre som stemmer omtrentlig med størrelsen vi ser her. Syntes dette blir for stort for mår. Så grevling er det jeg tenker. Sjekk i taket om du finner den, hører det er der de bor. Siter
Kriaun Skrevet torsdag kl 18:38 Forfatter Skrevet torsdag kl 18:38 Ja tror mår er litt for liten, snakk om nesten 10 cm i diameter, men sjeldent med gaupe eller ulv på Sunnmøre. Siter
+ketilring Skrevet torsdag kl 18:50 Skrevet torsdag kl 18:50 Kriaun skrev (47 minutter siden): Noen som har en ide? Jeg tipper på ekorn 🐿️ 😊 4 Siter
Larix Skrevet torsdag kl 18:51 Skrevet torsdag kl 18:51 (endret) Jeg synes det ser ut som ekorn. Da er, i tilfelle, hvert avtrykk av alle 4 føttene. Er avtrykkene dype? Jeg har innimellom avtrykk, som ligner veldig, i hagen. Har aldri sett mår her, men har en del ekorn. Edit: Slått av ketilring... Endret torsdag kl 18:52 av Larix Lagt til litt... Siter
+Gabs88 Skrevet torsdag kl 19:17 Skrevet torsdag kl 19:17 20 minutes ago, Larix said: Jeg synes det ser ut som ekorn. Da er, i tilfelle, hvert avtrykk av alle 4 føttene. Er avtrykkene dype? Jeg har innimellom avtrykk, som ligner veldig, i hagen. Har aldri sett mår her, men har en del ekorn. Edit: Slått av ketilring... Ja, det var et av de store spørsmålene når jeg så på det for du ser kun klørne ikke midten av potene. Men det jeg ser på da er jevnheten i sporene. Syntes de var veldig jevne for å være ekorn? Men litt avhengig av snøforholdene er jeg helt enig, hvis dette feks er puddersnø eller gir et lite dyr mest mening. Siter
Lompa Skrevet torsdag kl 19:55 Skrevet torsdag kl 19:55 Kriaun skrev (1 time siden): Ja tror mår er litt for liten, snakk om nesten 10 cm i diameter, men sjeldent med gaupe eller ulv på Sunnmøre. Det du tolker som ett spor er to bakbein og to forbein. Ekorn er også mulig, men jeg synes de ser litt store ut.. Siter
+Gabs88 Skrevet torsdag kl 19:58 Skrevet torsdag kl 19:58 2 minutes ago, Lompa said: Det du tolker som ett spor er to bakbein og to forbein. Ekorn er også mulig, men jeg synes de ser litt store ut.. Ja, som jeg skrev i forrige innlegg så lurte jeg på det selv også men fikk det ikke helt til å stemme. Siter
+Krankman Skrevet torsdag kl 20:00 Skrevet torsdag kl 20:00 Vedder 50 kroner på at det er ekorn. Siter
Larix Skrevet 18 timer siden Skrevet 18 timer siden Ca. 10cm i diameter passer, erfaringsmessig, bra det, med ekorn. Mår må da, hvis de setter samme type spor, være mye større. I hvert fall voksen mår. De er jo fort bortimot 50 cm lange. Blir bra krum på ryggen, om de skal sette for og bakben så tett😅 Siter
Lompa Skrevet 8 timer siden Skrevet 8 timer siden Larix skrev (9 timer siden): Ca. 10cm i diameter passer, erfaringsmessig, bra det, med ekorn. Mår må da, hvis de setter samme type spor, være mye større. I hvert fall voksen mår. De er jo fort bortimot 50 cm lange. Blir bra krum på ryggen, om de skal sette for og bakben så tett😅 Mulig dere har rett i at det er ekorn, men 10 cm i bredde mellom bakbeina synes jeg er mye. Det er mange mårspor som ser sånn ut, men de setter ikke ned for- og bakbeina samtidig når de hopper.. Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.