Gå til innhold
  • Bli medlem

Anbefalte innlegg

Skrevet

Heisann!

Jeg var på en liten fjellskitur her forleden. Gikk en litt keiktete rute gjennom bratt skog, men kom over et spennende dyrespor som jeg ikke klarer å plassere. 
Noen som har en ide?

Til referanse er trinsen min 10 cm i diameter.

Tatt ved Volda

IMG_5307.jpeg

IMG_5308.jpeg

Annonse
Skrevet

image.thumb.png.2b96662f42fe91f1523976bfd6657e7c.png

https://snl.no/spor_og_sportegn

Ut i fra at det er 4 distinkte fingre og størrelsen på sporene tenker jeg du har med en grevling å gjøre.

image.thumb.png.2f804b257edd3fcfd33b93853197335d.png

image.thumb.png.3f74ff91cb87b88124c717e404efb3e2.png

Potensielt Gaupe eller Ulv.

Det er de som har 4 fingre som stemmer omtrentlig med størrelsen vi ser her. Syntes dette blir for stort for mår.

Så grevling er det jeg tenker. Sjekk i taket om du finner den, hører det er der de bor.

Skrevet (endret)

Jeg synes det ser ut som ekorn. Da er, i tilfelle, hvert avtrykk av alle 4 føttene. Er avtrykkene dype? Jeg har innimellom avtrykk, som ligner veldig, i hagen. Har aldri sett mår her, men har en del ekorn.

Edit: Slått av ketilring...

Endret av Larix
Lagt til litt...
Skrevet
20 minutes ago, Larix said:

Jeg synes det ser ut som ekorn. Da er, i tilfelle, hvert avtrykk av alle 4 føttene. Er avtrykkene dype? Jeg har innimellom avtrykk, som ligner veldig, i hagen. Har aldri sett mår her, men har en del ekorn.

Edit: Slått av ketilring...

Ja, det var et av de store spørsmålene når jeg så på det for du ser kun klørne ikke midten av potene.

image.thumb.png.c97e50b5192fb8648d4d8e645433d81d.png

Men det jeg ser på da er jevnheten i sporene.

image.png.1169da786fc0663c7b297518b31da447.pngimage.png.85f4cc05dbd96ec2612c3534e0ef1a18.png
Syntes de var veldig jevne for å være ekorn?

Men litt avhengig av snøforholdene er jeg helt enig, hvis dette feks er puddersnø eller gir et lite dyr mest mening.

Skrevet
Kriaun skrev (1 time siden):

Ja tror mår er litt for liten, snakk om nesten 10 cm i diameter, men sjeldent med gaupe eller ulv på Sunnmøre.

Det du tolker som ett spor er to bakbein og to forbein. Ekorn er også mulig, men jeg synes de ser litt store ut..

Skrevet
2 minutes ago, Lompa said:

Det du tolker som ett spor er to bakbein og to forbein. Ekorn er også mulig, men jeg synes de ser litt store ut..

Ja, som jeg skrev i forrige innlegg så lurte jeg på det selv også men fikk det ikke helt til å stemme.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

• Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.