Jorwi Skrevet 15. januar Skrevet 15. januar Heisann flinke folk! Er det noen som har gått fra Saltfjellstua, evt Midtistua ved søndre Bjøllåvatn til Lønsdal vinterstid og kan si noe om bratthet, fremkommelighet, tidsforbruk osv? Lurer på om det er noen rutevalg som er bedre enn andre der i forbindelse med stigningen i starten fra Bjøllåvatn utover det jeg kan lese av kartet 1 Siter
knaper Skrevet 15. januar Skrevet 15. januar Jeg har gått Lönsdal-Saltfjellstua-Bjellåvasstua-Midtistua-Lönsdal och kan fortelle att det var bare ganske fint och lättgått Midtistua-Lönsdal. Fulgte stien på kartet ganske greit, kanske tok en snarvei i starten over elva. Det var en skuterspor over Kjemåvatnet som vi fulgte till stationen, det var mye raskare den veien enn på vei ut når vi gikk mer rett opp mot skaret på fri hånd. Det var dog i april med knallsol og skareföre/sörpe på slutten så livet var enkelt. Vi var framme ved Lönsdal ca 1530 etter start ca 1000. Fra/till Saltfjellstua var det en dålig ide å gå sommerruta over Bjöllåga som vi gjorde. Ganske bratt opp på vestre kanten. Det är förmodligen bedre å gå i en vid bue runt utosen på vannet og närme seg hytta på vestsiden. 1 Siter
Bokhylla Skrevet onsdag kl 18:49 Skrevet onsdag kl 18:49 @ingen87 du har kanskje noen erfaringer fra dette området? Siter
+ingen87 Skrevet onsdag kl 21:49 Skrevet onsdag kl 21:49 (endret) Jeg ville fulgt Nordlandsruta, men for å slippe bratta sør/øst for Søndre Bjøllåvatn ville jeg gått mer retning Midtistua, før jeg svinget østover mot Steindalen. Dere kan fint svinge østover når dere kommer til Søndre. I motsatt ende vil jeg ha sluppet med ned på Kjemåvatnet, istedenfor å gå dalsiden nedover. Det er en veldig snill fjelltur. Du skal vel opp ca. 400 høydemeter, men disse tas over en distanse på ca 9 km. Så det er ganske jevn og slak stigning i starten. Fra Lønstindvatnan og ned til Lønsdal skal du ned 600 høydemeter. Det er litt bratt ned "Skavelen" (som det står på kart). Størsteparten av turen går gjennom Steindalen. Dette er et terreng som er mye finere å gå på vinteren enn sommeren. Når det gjelder føret kan du få hva som helst, men ofte er det hardt og vindpåvirket, i alle fall frem til Kjemåvatnet. Litt mykere i skogen mellom vatnet og Lønsdal. Steindalen er ganske vindutsatt, så her kan det være bårete, og dere må være forberedt på ganske hustrige forhold. Litt avhengig av når dere skal gå turen, så kan det ha vært en del skutertrafikk inn der. Både reindrifta, SNO, Fjelltjenesten, DNT Rana og Røde Kors bruker denne traseen inn i fjellet. EDIT: Mista nettet så ble aldri ferdig med kartet i går. Men noe ala dette. Det er kun et sted langs Nordlandsruta jeg ville unngått, og det er de bratte bakkene rett øst for Saltfjellstua. De unngår du med å gå opp på vatnet helt i starten. Dette er grovt skissert. Endret fredag kl 22:05 av ingen87 Rettet på en autocorrect-feil 1 Siter
Jorwi Skrevet fredag kl 21:46 Forfatter Skrevet fredag kl 21:46 @ingen87 Takk for detaljert og informativ beskrivelse! Tanken er å gå turen iløpet av februar. Men alt er væravhengig. Flott med all informasjon så man er mest mulig forberedt. 1 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.