Gå til innhold
  • Bli medlem

Anbefalte innlegg

Skrevet
Tomine81 skrev (14 timer siden):

Jeg skjønner hva du mener Grynsmonnet. Har fulgt Instaen din og du tar utrolig flotte bilder. Men det er fordi du kan det å fange øyeblikket og har et godt øye for motiv og vinkler. Da er gjerne ikke kvaliteten avgjørende. Uansett mer enn godt nok med et enkelt kompaktkamera eller en iPhone for den saks skyld. Men om man kanskje ikke har så godt øye for gode bilder, så er kvalitet, rett belysning osv viktigere. Da trenger man gjerne bedre og mer avansert utstyr. Ut ifra hva jeg kan se på YouTube til Hansen, så har han kanskje ikke like godt øye for gode bilder, og vil da være mer avhengig av mye avansert utstyr. Min erfaring er at jo at jo enklere jo bedre. Er mer fan av situasjonsbilder, og synes ting kan bli litt kunstig når alt blir så oppstilt. Som du sier, de beste bildene er blir ofte tatt med et enkelt kamera. Keep it simple stupid er nå min mening 🙂

Takk! :-) Ja, jeg synes det kan bli i overkant mye fokus på utstyr noen ganger. Det var vel Petter Nyquist, en god venn av meg som sa det de beste bildene han hadde tatt på tur var de som ble tatt med et enkelt, lite håndholdt. 
Jeg er mer opptatt av situasjonsbilder. I dag blir man bombardert med bilder og video hvor det ene er mer fantastisk enn det andre. Det skal noe til å toppe det. Man kan nok få fantastisk flotte bilder med mye kunnskap og utstyr. Men jeg er mer opptatt av å ta bilder som forteller en historie. Da trenger man ikke nødvendigvis å være ingeniør, men heller være på de rette stedene til rett tid og ha øye for detalj og motiv.…tenker JEG da! 😊

Annonse
Skrevet
Grynsmonnet skrev (2 timer siden):

Takk! :-) Ja, jeg synes det kan bli i overkant mye fokus på utstyr noen ganger. Det var vel Petter Nyquist, en god venn av meg som sa det de beste bildene han hadde tatt på tur var de som ble tatt med et enkelt, lite håndholdt. 
Jeg er mer opptatt av situasjonsbilder. I dag blir man bombardert med bilder og video hvor det ene er mer fantastisk enn det andre. Det skal noe til å toppe det. Man kan nok få fantastisk flotte bilder med mye kunnskap og utstyr. Men jeg er mer opptatt av å ta bilder som forteller en historie. Da trenger man ikke nødvendigvis å være ingeniør, men heller være på de rette stedene til rett tid og ha øye for detalj og motiv.…tenker JEG da! 😊

Ja, enig. Mange "eksperter" der ute med mye fancy utstyr, men ikke nødvendigvis så mye talent. Da hjelper det ikke alltid så mye. Når kommer serien? Vil vi kunne se den på NRK også? Hører Odd Nordstoga har laget musikk til den. Ser i alle fall veldig flott ut! 👍😊👍

• Liker 1
Skrevet

Bare litt inn fra sidelinjen ang situasjonsbilder og kameraer:

Det er mye lettere å være forberedt på situasjonsbilder om man har basiskunskap om hvordan et kamera virker (Lukker, blender og ISO).
Kan man disse, så kan man være forberedt på de fleste situasjoner som skulle dukke opp, og ikke være redd for at kameraet AUTO-funksjon skal ødelegge bilder, som faktisk kunne blitt bra. Dette, sammen med øye for detaljer, å være på rett sted til rett tid osv blir oppskrift på suksess og mye bra bilder og innhold.

Som feks, går jeg på tur i skogen og håper på å se dyr/fugl eller andre motiver som beveger seg raskt, så setter jeg alltid en rask lukkertid, størst mulig blender og Auto ISO, feks 1/500s eller raskere, og f2.8. Det funker og til bilder der alt står i ro, evt bare øke blenderen for bedre dybdeskarphet om man ønsker det.
Ved bruk av AUTO-innstillinger på alt, kan fort kameraet legge seg på 1/50s lukkertid om lyset er dårlig.. det funker dårlig når en fugl stikker, rådyr løper eller lign. Da blir det meste uklart, (om man ikke er sykt god på panorering da..).

Å være på rett sted til rett tid med feil innstilt kamera er ganske irriterende... Og er man veldig god, så vet man og hvor "rett sted til rett tid" er i visse situasjoner..

Skrevet
Grynsmonnet skrev (På 14.4.2025 den 17.00):

Hei, og takk for svar! Beklager, jeg har ikke fått opp varsel om at du hadde svart. Masse gode tips her! 👍 Jeg endte opp med noe såpass enkelt som et DJI action kamera. Først og fremst fordi lokal-tv syntes det holdt ift kvalitet. Så var jeg ikke så gira på å legge ut så mye før jeg så hvordan det gikk. Og så holder batteriet på DJI kameraet overraskende lenge i kulda. Men det blir nok å oppgradere til noe med litt mer muligheter etterhvert. 😊 Men nå som jeg har en med tydeligvis veldig god ekspertise, så lurte jeg på om jeg kunne spørre deg om noe annet. -Jeg trenger et nytt kamera. Til min bruk er iPhonen god nok, men jeg liker å skru den av når jeg er på tur. Blir lett avledet. 😄 Men er egentlig interessert i et hvor jeg ikke trenger å tenke på innstillinger som ISO, lukketid og alt dette som jeg har så liten interesse for. Men som ved auto-innstillingene tar helt ok bilder allikevel. Så det bare er til å klikke i vei om du skjønner. Altså et lite kompaktkamera som er enkelt å knipse med. Har du noen tips å gi der? På forhånd takk! …Til fotografering altså. Ikke video. Nå skal jeg sjekke ut YT-kanalen din 🙂👍

Hyggelig å kunne bidra!
Jeg har akkurat kommet ned fra fjelltur. Av tre kameraer pluss en drone er det DJI Osmo Action 4 som ble brukt mest. Men da til video. Størrelsen gjør den utrolig hendig. Videokvaliteten er meget god etter min egen målestokk. 

• Liker 1
Skrevet
Tomine81 skrev (På 15.4.2025 den 12.18):

Ja, enig. Mange "eksperter" der ute med mye fancy utstyr, men ikke nødvendigvis så mye talent. Da hjelper det ikke alltid så mye. Når kommer serien? Vil vi kunne se den på NRK også? Hører Odd Nordstoga har laget musikk til den. Ser i alle fall veldig flott ut! 👍😊👍

Ja, det stemmer! ..Eller vi brukte noe vi hadde spilt inn sammen for noen år tilbake. Ja, den har fått gode omtaler så langt. De har i alle fall kontaktet meg og sagt at de ønsker å vise den. Så jeg regner med jeg går for det. :-) 

• Takk 1
Skrevet
NordicLandscapePhotography skrev (På 15.4.2025 den 20.10):

Hyggelig å kunne bidra!
Jeg har akkurat kommet ned fra fjelltur. Av tre kameraer pluss en drone er det DJI Osmo Action 4 som ble brukt mest. Men da til video. Størrelsen gjør den utrolig hendig. Videokvaliteten er meget god etter min egen målestokk. 

👍 Akkurat samme jeg har brukt! Veldig godt fornøyd. Og synes den holdt godt i kulda i vinter. Selv om det ikke har vært på det kaldeste da. God påske 🙂

• Liker 1
Skrevet
Grynsmonnet skrev (1 time siden):

👍 Akkurat samme jeg har brukt! Veldig godt fornøyd. Og synes den holdt godt i kulda i vinter. Selv om det ikke har vært på det kaldeste da. God påske 🙂

Ikke gjør samme feilen som jeg har gjort. Overdreven bruk av "dark light enhancement" gjør at videofilene ser grusomme ut. På grensen til ubrukelige. Test ut dette før du gjør opptak det du er opptatt av god gjengivelse. 

• Liker 1
Skrevet
Grynsmonnet skrev (På 15.4.2025 den 10.02):

Enig der! 

Jeg hadde en fetisj for utstyr om vi går flere år tilbake. Det er det slutt på. Fornuften har tatt tak heldigvis. Det  som er viktig er at du har utstyret som fungerer for DEG. Innkjøp av årets modell på kamerafronten et utelukket. Det finnes så mye å få tak i på bruktmarkedet og masse av det som er der er forrige sesongs utstyr. Det nyeste er ikke nødvendigvis noe bedre.

Jeg har vært i fotomiljøet siden slutten av 90-tallet og har en vid bekjentskapskrets, både amatører og profesjonelle. Flere er der hvor man sier "jeg trenger nytt kamera med høyere oppløsning. Det blir så mye bedre da". Da kvitterer jeg med spørsmålet om, hvor er det du viser bildene dine? Svaret er face, insta og andre tilsvarende plattformer. Det trenger man ikkke 48 mp til.....

I forhold til meg selv og stillbilder, kan jeg med hånde på hjertet si at de beste bildene jeg har tatt, er de som ikke er planlagte. Men de tilfeldige.

Du skal ikke bry deg så mye om hva andre legger ut og kvaliteten på det. Lag din egen stil.

• Liker 2
Skrevet
NordicLandscapePhotography skrev (4 timer siden):

Enig der! 

Jeg hadde en fetisj for utstyr om vi går flere år tilbake. Det er det slutt på. Fornuften har tatt tak heldigvis. Det  som er viktig er at du har utstyret som fungerer for DEG. Innkjøp av årets modell på kamerafronten et utelukket. Det finnes så mye å få tak i på bruktmarkedet og masse av det som er der er forrige sesongs utstyr. Det nyeste er ikke nødvendigvis noe bedre.

Jeg har vært i fotomiljøet siden slutten av 90-tallet og har en vid bekjentskapskrets, både amatører og profesjonelle. Flere er der hvor man sier "jeg trenger nytt kamera med høyere oppløsning. Det blir så mye bedre da". Da kvitterer jeg med spørsmålet om, hvor er det du viser bildene dine? Svaret er face, insta og andre tilsvarende plattformer. Det trenger man ikkke 48 mp til.....

I forhold til meg selv og stillbilder, kan jeg med hånde på hjertet si at de beste bildene jeg har tatt, er de som ikke er planlagte. Men de tilfeldige.

Du skal ikke bry deg så mye om hva andre legger ut og kvaliteten på det. Lag din egen stil.

Ja, her har du gode poeng! Og jeg er helt enig. 👍

Skrevet
NordicLandscapePhotography skrev (4 timer siden):

Ikke gjør samme feilen som jeg har gjort. Overdreven bruk av "dark light enhancement" gjør at videofilene ser grusomme ut. På grensen til ubrukelige. Test ut dette før du gjør opptak det du er opptatt av god gjengivelse. 

Takk for tipset! Det skal jeg merke meg 🙂👍

Skrevet (endret)

Artige diskusjoner her og etter min oppfatning har mange rett i mye.

Jeg har noe erfaring med både fotografering og filming og noe innblikk i læreprossesser rundt dette.

Jeg tenker at det er 2 hovedlæremomener rundt dette. Og jeg tenker at man både filmer/fotografere dårligere uten noen kunnskap/opplæring/erfaring. Man kan likevel få noen lykketreff, men jeg tenker at sjansen er vesentlig mindre.

Da tenker jeg på:

1. Teknisk kunnskap om lukkertid/blender/iso/brennvidder og hvordan disse påvirker hverandre og gir forskjellige effekt ønskelig eller ei.

2. Komposisjon

(3. Etterbehandlig/redigering og kunnskap om hvordan tilpasse til forskjellige medier)

Prisen på utstyret spiller nødvendigvis ikke noen rolle, men i ytterkantene av yteområdene vil man kunne få noen utfordringer. 

Med kunnskap om 1 vil man kunne lure kameraet til å gjøre det du vil i stedet for hva kameraet vil. Spesielt nyttig når forholdene kan være utfordrende. (Slik @Kristian V. er inne på over her)

Med kunnskap om 2 vil man hyppigere skape severdig materiale. Med kunnskap om 2 vil man også enklere kunne skape severdig historiefortelling med bare ett bilde f.eks. som andre har vært inne på over. Dette har rett og slett med hva øyet gjerne oppfatter som slitsomt VS severdig å gjøre og kunnskap om dette. 

Med kunnskap om (3) vil man mye oftere kunne gjøre råopptak som ender i god produksjon uavhengig av om det er stillbilder eller levende.

Så jeg tenker at dersom man tenker at man skal være en formidler på noe vis så er det nyttig å lære seg noe om dette uansett. Det er i hvert fall mye viktigere slik jeg ser det enn å måtte ha siste utgave av ethvert kamera. Det er myyyye bra kameraer på bruktmarkedet rundt om... 

(Og så tenker jeg at dersom man er totalt uinteressert og ønsker effektivisere noe så kan du godt hoppe over 1 og 3. Jeg kjenner flere som ikke aner bak og frem på en blenderåpning som tar gode fortellende bilder fordi de har god forståelse for fungerende komposisjoner)

Endret av Espen Ørud
  • Liker 1
Skrevet

Min fotointeresse startet omtrent som TS. Jeg ville bare ta bedre bilder på tur, men hadde ingen interesse i å fordype meg i det overveldende fotouniverset. Det var ikke det jeg ville bruke tiden min på.

Men det baller på seg…
Akkurat som med annet turutstyr så kommer oppgraderings-syken snikende når du føler at utstyr eller kompetanse holder deg tilbake. Når du kommer hjem fra tur og ser at bildene du hadde størst forventninger til er uskarpe pga. for lang lukkertid, eller for mørke / støyete pga. lyssvak optikk/dårlig ytelse på høy ISO så er det plutslig sådd, det lille kornet som skal til for at mer og mer tid og resursser går med på å forbedre fotoutstyr og kompetanse.

Jeg vil si at det er en slik “organisk” utvikling av fotointeressen er en fornuftig vei å gå, selv om du kanskje går glipp av noen opptak som ville vært mulig med bedre utstyr eller kompetanse, så er det vanskelig å velge riktig utstyr før du vet hvorfor du trenger det og hvilke fototekniske utfordringer det skal løse.

Jeg vil si at foto blir mer interessant når jeg forstår mer av det grunnleggende, og har utstyr som gir meg mer marginer i vansklige situasjoner, men etterhvert som interessen for dette tar seg opp så er det lurt å være litt selvkritisk og ikke la seg rive med av utstyrshysteriet, som fort kan skje når man begynner å jakte på marginer. Det høres ikke ut som du er i faresonen, men det skjedde med meg selv om utgangspunktet var ganske likt. Så ingen er immun :)

Video har jeg med overlegg holdt meg langt unna, jeg har ramlet nedi mange nok kaninhull allerede. 

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

• Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.