Det enkle Friluftsliv Skrevet onsdag kl 18:07 Skrevet onsdag kl 18:07 Hei! Har lenge filmet til min yt-kanal ved å bruke min gamle iPhone SE. Men skal nå filme turvideoer for lokal-tv her, og det er derfor på tide å gå til innkjøp av noe bedre. 😊 Det skal sies at jeg har liten interesse og derfor også tilsvarende kunnskap når det kommer til kvalitet, oppløsning, innstillinger osv. Er bare veldig glad i å være på tur, og å dokumentere med kamera. Men må nå i alle fall være sikker på at jeg kommer hjem med et opptak med dugende kvalitet til å kunne vises på tv. 🙂 Er som dere sikkert har forstått på jakt etter et kamera som er enkelt å bruke, men som gir god nok kvalitet til tv-produksjon. Det bør fungere ned mot -10 til -15 og det må være mulig å få kjøpt ekstra batterier. Er på tur i alle fall en uke om gangen. OG jeg må kunne få kjøpt dette i Norge. Jeg ønsker ikke å kjøpe brukt eller å bestille fra utlandet. Vekt er ikke avgjørende. Hadde satt veldig pris på om noen hadde noen tips å gi meg. På forhånd takk! 👋🙂 Siter
+Espen Ørud Skrevet torsdag kl 11:40 Skrevet torsdag kl 11:40 Jeg ville avklart følgende først: .1. Hva er minimumskravet til oppløsning/hastighet/fps osv hos de du skal levere varene til? Om du skal redigere selv og/eller bare levere fra deg råmateriale vil også spille inn. Du kan da være avhengig av rett software osv også for å få omsatt råmateriale til rett format osv og det er derfor nødvendig at f.eks kamera leverer tyngre råmateriale enn de de/du klarer å håndtere.... 1 Siter
Det enkle Friluftsliv Skrevet torsdag kl 17:10 Forfatter Skrevet torsdag kl 17:10 Espen Ørud skrev (5 timer siden): Jeg ville avklart følgende først: .1. Hva er minimumskravet til oppløsning/hastighet/fps osv hos de du skal levere varene til? Om du skal redigere selv og/eller bare levere fra deg råmateriale vil også spille inn. Du kan da være avhengig av rett software osv også for å få omsatt råmateriale til rett format osv og det er derfor nødvendig at f.eks kamera leverer tyngre råmateriale enn de de/du klarer å håndtere.... Takk for svar. Ja, enig. Har et møte med dem i neste uke, så får vite litt mer da. Huff ja, det er visst mye man må ta hensyn til. 😄 Aldri vært særlig interessert i det mer avanserte. men gøy å filme så lenge man bare kan holde seg til standardinnstillingene på kamera. Men her blir jeg nok tvunget til å sette meg litt mer inn i saker og ting. 😊 Jeg kommer til å redigere det i final Cut Pro. Siter
+tshansen Skrevet torsdag kl 17:24 Skrevet torsdag kl 17:24 Nrk sin tv produksjon filmer alt i full HD, altså 1080p Så noe mer enn det er strengt talt ikke nødvendig uten at kunde har spesifikke ønsker. De fleste moderne kamera i dag leverer 4K opp til 60fps. I Europa er det normalt med PAL region, som gjør at det meste blir filmet i 25 fps. (50/100 for slow motion) Alle kamera er pr definisjon enkelt i bruk, men jo mer du kan og forstår jo enklere blir det å forstå hvorfor man velger det ene over det andre. Dette er et fag, med god grunn! Om ikke video alene er krevende nok, skal du også ha god kunnskap om redigering, lyd, fargekorrigering osv. Men hjelpe meg for en spennende verden det er å dypdykke i. Man får mange gode cam recorders med litt zoom og god stabilisering i forhold til om man skal kjøpe kompakt kamera, eller systemkamera for bruk til video. Men igjen. Pris er ofte det som avgjør og hvilket budsjett du ser for deg er også en stor del av alt dette. 1 Siter
+Gabs88 Skrevet torsdag kl 17:41 Skrevet torsdag kl 17:41 Har sett litt på dette i det siste selv og mitt krav er brystmontert kamera, lang batteritid i 1080p. Har et ønske om å ta opp fjellturer osv. Mitt svar (har ikke kjøpt enda, fremdeles usikker på om jeg kommer til å kjøpe) ble Insta360 Go3S med Action Pod. Uten Action Pod har det 38m 1080/30p opptakstid, med action pod er du oppe i 140 minutter. Kameraet er vanntett inntil 10m og har bildestabilisering. Kameraet kan brukes i temperaturer ned til -20 og opp til +40c. 1 Siter
Det enkle Friluftsliv Skrevet 22 timer siden Forfatter Skrevet 22 timer siden tshansen skrev (15 timer siden): Nrk sin tv produksjon filmer alt i full HD, altså 1080p Så noe mer enn det er strengt talt ikke nødvendig uten at kunde har spesifikke ønsker. De fleste moderne kamera i dag leverer 4K opp til 60fps. I Europa er det normalt med PAL region, som gjør at det meste blir filmet i 25 fps. (50/100 for slow motion) Alle kamera er pr definisjon enkelt i bruk, men jo mer du kan og forstår jo enklere blir det å forstå hvorfor man velger det ene over det andre. Dette er et fag, med god grunn! Om ikke video alene er krevende nok, skal du også ha god kunnskap om redigering, lyd, fargekorrigering osv. Men hjelpe meg for en spennende verden det er å dypdykke i. Man får mange gode cam recorders med litt zoom og god stabilisering i forhold til om man skal kjøpe kompakt kamera, eller systemkamera for bruk til video. Men igjen. Pris er ofte det som avgjør og hvilket budsjett du ser for deg er også en stor del av alt dette. Hei, og takk for tips! 👍 ja, det har du rett i. Det er et eget fag dette. Og sikkert veldig spennende når man får dreisen på det og ting går litt av seg selv. Husker det tok litt tid å sette sette seg inn i FC prob også, men det ga jo mange flere muligheter enn eks. iMovie. jeg har bare alltid fokusert mer på innholdet av det jeg filmer og mindre på kvalitet så lenge den har vært god nok. Så hadde det eksistert en iPhone som ga god nok video til tv-produksjon så tror jeg jeg hadde oppgradert til det faktisk. 😄 På og av og bare bruke de innebygde innstillingene. Som du sier, det krevende nok bare det å skulle dokumentere hele tiden. 😊 men har du tips til et helt enkelt kamera. Hvor det er mer av og på, hvor nan bruker de "innebygde innstillingene" og hvor det samtidig er godt nok til tv/1080p? Kunne eks. den beste iPhone duge? Forsøkte meg med gopro en periode, men opplevde det som veldig begrenset. I tillegg var et stort problem at batteriene døde veldig lett ut i kulda. jeg er jo også avhengig av å kunne få kjøpt ekstra batterier, og da originale som faktisk funker tilsvarende som det som følger med. Og ikke sånne billig kopi fra Kina. Virkelig det verste jeg vet dette her. Å lete etter utstyr i en jungel av det. Noen synes det er gøy. Jeg vil bare komme i gang. 😄 Derfor jeg alltid bruker utstyret mitt til det ytterste, fordi jeg ikke liker å kjøpe nytt. Og kjøper derfor også gjerne to like av en ting. Blir mobbet litt for det. 😄 Så da ender det ofte med at jeg bare går for noe til slutt, og så duger det ofte helt greit. 🙂 1 Siter
+tshansen Skrevet 19 timer siden Skrevet 19 timer siden Det enkle Friluftsliv skrev (3 timer siden): Virkelig det verste jeg vet dette her. Å lete etter utstyr i en jungel av det. Noen synes det er gøy. Jeg vil bare komme i gang. 😄 Derfor jeg alltid bruker utstyret mitt til det ytterste, fordi jeg ikke liker å kjøpe nytt. Og kjøper derfor også gjerne to like av en ting. Blir mobbet litt for det. 😄 Så da ender det ofte med at jeg bare går for noe til slutt, og så duger det ofte helt greit. 🙂 Jeg tror du først og fremst må ta en prat med de du skal hjelpe å lage innhold til, så kan man komme med anbefalinger ut ifra det. Er dette noe du ønsker å gjøre mer av, er det kanskje fornuftig å legge litt penger i det. Det er mange av oss som har motsatt sjuke, at vi alltid skal ha det nyeste og flotteste uten helt å forstå det selv, det gjør jo nødvendigvis ikke noe merkbar nytte. Se bare til de 5 siste iPhone. De hevder hvert år at det er så revolusjonerende kamera oppgradering, vel! Verden vil bedras. Men en ny iPhone vil gi gode bilder, nye video fokuset som iPhone har hatt siste årene er merkbar. Men det vil gjerne begrense seg ut i fra noe bruk. Hvilke type filmer er det du skal lage? 1 Siter
Det enkle Friluftsliv Skrevet 11 timer siden Forfatter Skrevet 11 timer siden tshansen skrev (6 timer siden): Jeg tror du først og fremst må ta en prat med de du skal hjelpe å lage innhold til, så kan man komme med anbefalinger ut ifra det. Er dette noe du ønsker å gjøre mer av, er det kanskje fornuftig å legge litt penger i det. Det er mange av oss som har motsatt sjuke, at vi alltid skal ha det nyeste og flotteste uten helt å forstå det selv, det gjør jo nødvendigvis ikke noe merkbar nytte. Se bare til de 5 siste iPhone. De hevder hvert år at det er så revolusjonerende kamera oppgradering, vel! Verden vil bedras. Men en ny iPhone vil gi gode bilder, nye video fokuset som iPhone har hatt siste årene er merkbar. Men det vil gjerne begrense seg ut i fra noe bruk. Hvilke type filmer er det du skal lage? Ja, regner med et møte i neste uke. Kanskje en mulighet å få låne hos dem også, men har uansett vurdert en kameraoppgradering siden jeg ønsker å holde yt-kanalen min gående også. Og den gamle iPhonen begynner å komme til kort. 😊 Ja, det har du rett i! 😄 Kan virke som det noen ganger er et jag etter det nyeste nye. Helt enig. Skal lage en tur-film. 1-2 uker i fjellet. Derfor er jeg også avhengig av god batterikapasitet, ekstra batterier og en god powerbank. 1 Siter
Det enkle Friluftsliv Skrevet 11 timer siden Forfatter Skrevet 11 timer siden Gabs88 skrev (På 16.1.2025 den 18.41): Har sett litt på dette i det siste selv og mitt krav er brystmontert kamera, lang batteritid i 1080p. Har et ønske om å ta opp fjellturer osv. Mitt svar (har ikke kjøpt enda, fremdeles usikker på om jeg kommer til å kjøpe) ble Insta360 Go3S med Action Pod. Uten Action Pod har det 38m 1080/30p opptakstid, med action pod er du oppe i 140 minutter. Kameraet er vanntett inntil 10m og har bildestabilisering. Kameraet kan brukes i temperaturer ned til -20 og opp til +40c. Takk for tipset! Det er notert 👍 Siter
+tshansen Skrevet 11 timer siden Skrevet 11 timer siden Det enkle Friluftsliv skrev (22 minutter siden): Ja, regner med et møte i neste uke. Kanskje en mulighet å få låne hos dem også, men har uansett vurdert en kameraoppgradering siden jeg ønsker å holde yt-kanalen min gående også. Og den gamle iPhonen begynner å komme til kort. 😊 Ja, det har du rett i! 😄 Kan virke som det noen ganger er et jag etter det nyeste nye. Helt enig. Skal lage en tur-film. 1-2 uker i fjellet. Derfor er jeg også avhengig av god batterikapasitet, ekstra batterier og en god powerbank. Om du skal ha deg ny telefon uansett.... eller vurderer det samtidig, så kan du jo vurdere en iPhone 15pro eller 16pro, kjøpe en samsung T7 ssd disk som du filmer direkte til og en ekstra power bank for strøm. Så om du ønsker litt mer smooth bilde, kan du kjøpe en mobil gimbal fra DJI f.eks. Dette vil uansett bli billigere enn å investere i tungt utstyr som kanskje ikke blir brukt uansett Fra SE og til nå har det faktisk skjedd en stor utvikling på video fronten i disse kamera. spesielt de to siste generasjonene Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.