+sneakyowl Skrevet fredag kl 08:47 Skrevet fredag kl 08:47 (endret) BendikIv skrev (11 minutter siden): Skjønner, praktisk erfaring trumfer jo det meste. Men likevel, jeg spurte AK og han melder at det fungerer bra for ham i alle fall. Så dette tror jeg nesten jeg må prøve selv og se om det fungerer for meg. En ting er vekta, men synes det ofte kan være noe herk å pille av en kortfell som sitter godt limt fast. Limet blir litt dårligere hver gang man tar dem av og på. Også tar det tid. Alt som kan gjøre livet lettere på vidda er verdt å undersøke! 😁 Jeg har fremdeles trua 😎 Kanskje jeg prøver det ut om det blir en litt mer fjellski/topptur/bortover-hybrid tilnærming på noen turer fremover. Endret fredag kl 08:49 av sneakyowl 1 Siter
+Sig Man Skrevet fredag kl 21:58 Skrevet fredag kl 21:58 Er stor forskjell på orginal-limet på fellene som bla Åsnes leverer, og om man bytter ut limet med f.eks. colltex-lim. 1 Siter
+sneakyowl Skrevet fredag kl 23:26 Skrevet fredag kl 23:26 Sig Man skrev (1 time siden): Er stor forskjell på orginal-limet på fellene som bla Åsnes leverer, og om man bytter ut limet med f.eks. colltex-lim. Enig - men FOR en dritt jobb å bytte lim! Nok arbeid med lim på papirrull, og jeg kan ikke forestille meg klinet om man går for tubelim. Siter
Omnilite Skrevet lørdag kl 09:28 Skrevet lørdag kl 09:28 sneakyowl skrev (9 timer siden): Enig - men FOR en dritt jobb å bytte lim! Nok arbeid med lim på papirrull, og jeg kan ikke forestille meg klinet om man går for tubelim. Jeg har ikke byttet, bare lagt på ny. Det går også til en viss grad å "friske opp" limet med å bruke hårføner eller være forsiktig med varmluftpistol. Aller helst bør du ha et bord som er langt nok til hele fellen. Legg bakepapir eller matpapir under fellen og spenn den fast (f.eks med tvinger). Legg lim klattvis mot midten (prøv deg fram hvor og hvor mye). Varm limet opp med hårføner eller varmluftpistol, dra limet utover med en sparkelspade så du får det ut til kanten, og tykkelsen på laget ikke blir for stor. Limet blir tyntflytende når det blir varmt, så det renner delvis utover av seg selv, derfor bør det legges midt på så ikke for mye går utfor kanten. 1 Siter
Tessatroll Skrevet søndag kl 10:07 Skrevet søndag kl 10:07 sneakyowl skrev (På 1.2.2025 den 0.26): Enig - men FOR en dritt jobb å bytte lim! Nok arbeid med lim på papirrull, og jeg kan ikke forestille meg klinet om man går for tubelim. Går supergreit og raskt om ein har papp og hårføner. Gjer det stort sett ein gong kvart andre/tredje år. Oftare med dagens kortfellar. 1 Siter
Swiss John Skrevet søndag kl 13:08 Skrevet søndag kl 13:08 2 hours ago, Tessatroll said: Går supergreit og raskt om ein har papp og hårføner. Gjer det stort sett ein gong kvart andre/tredje år. Det var slik jeg pleide å gjøre det, men det går enda raskere og enklere med spesialverktøyet produsert av Colltex. Dette er bare en loddebolt med en slikkepott, så hvis man allerede har en loddebolt og kan finne en slikkepott til den, burde det også gjøre jobben. https://www.decathlon.ch/de/p/heizkratzer-fuer-skifelle-tourenski/_/R-p-X4016175?mc=4016175&gad_source=1&utm_campaign=ch_t-perf_ct-pmax_n-ski-snow-accessory_ts-gen_f-cv_o-roas_spu-win_pnl-ecom_l-de_pp-gads_bm-roa_pr-cpc_at-kwd_&utm_medium=cpc&utm_source=google Jeg pleide også å spre det nye limet med en Swix-skrape, men det kan gjøres mye bedre med en rull: https://www.kustersport.ch/app/easyshop/info?partno=191920001&seo=Colltex+Foam+Roller+45mm Recoating video tips from Colltex: https://www.colltex.ch/en/recoating 1 Siter
Tessatroll Skrevet søndag kl 15:26 Skrevet søndag kl 15:26 Swiss John skrev (2 timer siden): Det var slik jeg pleide å gjøre det, men det går enda raskere og enklere med spesialverktøyet produsert av Colltex. Dette er bare en loddebolt med en slikkepott, så hvis man allerede har en loddebolt og kan finne en slikkepott til den, burde det også gjøre jobben. Misvisande skrive av meg på farten. Eg skrapar med stålskrape etter å ha varme opp med føne. Fellen er fastspent på papp for å sleppe griseri. Tek ikkje mange minutt å rense et par kortfellar. Den tida har eg 😅 Siter
+sneakyowl Skrevet søndag kl 18:56 Skrevet søndag kl 18:56 Tessatroll skrev (8 timer siden): Går supergreit og raskt om ein har papp og hårføner. Gjer det stort sett ein gong kvart andre/tredje år. Oftare med dagens kortfellar. Det kan ha vært en dårlig opplevelse da jeg gjorde det litt uforberedt med kredittkort som skrape og glemme å ha noe underlag annet enn kjøkkenbenken 😅 1 1 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.