Gå til innhold
  • Bli medlem

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg gikk mye på fjellski (med feller) fram til ca 20 år siden, men har nå ikke gått på det på ca 20 år.

Nå frister det å kjøpe et par for å kunne ta noen enkle topper når jeg er med kamerater på deres hytte, men kanskje også gå noe i Rondane, Hardangervidda, etc. I sum vil det bli knapt en håndfull turer i året.

Men siden jeg er totalt ute av både fjellski og fellemarkedet: Hva bør jeg gå etter, som ikke koster skjorta? Ser på noe som Åsnes Nansen som aktuelt.

En kamerat av meg anbefaler kort fell, da han har god erfaring med det. Hva er fordeler med kort og lang fell? (Gikk kun med lange feller for 20-30 år siden...)

Annonse
Skrevet (endret)

Etter mitt syn har langfell kun noe for seg om jeg skal dra pulk opp en lang bakke. Kortfell, fiskebein og mye staving får meg og pulken også opp bakkene. På min neste tur, over Hardangervidda, kommer jeg til å ha med begge deler, men kun bruke langfeller i lange, bratte motbakker.

Endret av ryback
Skrevet (endret)

Det begynner å nærme seg 1000 kilometer under fjellskiene siden jeg begynte litt mer seriøst med vintertur. Jeg har gått i mye forskjellig terreng og _aldri_ brukt langfeller.  Ville ikke anbefalt noe annet enn kortfeller av mohair egentlig. Det er vesentlig glidforskjell mot syntetfeller, og de har god levetid til tross for hva produktinformasjonen skal ha deg til å tro :)

De eneste gangene jeg føler jeg har slitet med kortfeller er i fersk og dyp løssnø med pulk + litt motbakke. Da sliter de fleste type ski og feller uansett, men hver cm med mulighet for feste vil hjelpe.

Endret av sneakyowl
Skrevet

Kjøpte et par Åsnes Nansen og kortfeller for et par år siden - har ikke fått brukt dem veldig mye ennå men erfaringen min er at kortfeller (jeg har nylon) bremser relativt mye på Nansen siden de har så lite spenn. Hvis du i hovedsak skal gå opp og så ned (som du beskriver) tror jeg det er en bra kombo, men for gå/pulkbruk ville jeg valgt en ski med mer spenn. Har vurdert å kutte kortfellen enda kortere for å kompensere, men ikke kommet så langt ennå.

Skrevet

Det er heller ikke noe poeng å gå for bredere kortfeller enn 45mm mohair. Selv om skiene du eventuelt ender opp med er brede nok til "neste størrelse". Det er nok feste til de aller meste, og det glir merkbart bedre.

Jeg har kun brukt 45mm mohair og 35mm nylon (skare og vått føre) på de 3 skiparene jeg har brukt (Amundsen, Ingstad, Tind 76). Til sammen på disse skiene, har jeg gått så langt at jeg har slitt ut et par støvler..

Skrevet

Langfeller er et absolutt must i mange tilfeller.

Langfeller i Mohair glir bedre, og lugger mindre, enn syntetiske kortfeller.

Svaret er at man går med kortfeller i mohair så mye man kan, og skifter til langfellene om man trenger, eller om man mister en kortfell.

Når jeg gikk hardangervidda på langs i fjor ble langfellene brukt mer enn kortfellene. Snø som gav dårlig grep, pulk og brutal motvind, gjorde selv den minste stigning umulig uten fiskebein.

• Liker 1
Skrevet

Dersom du skal ha eit par ski til alt, kan kanskje Åsnes Gamme vere eir alternativ? Noko meir spenn enn Nansen, framleis styringsvillig og morosam. Både smurning og korte og lange fellar høyrer heime i fjellskiarsenalet synes eg. Eg går alltid for best mogleg glid. Så kortfellar kjem på når smurning ikkje held til feste. Langefellar når kortfellar ikkje held. 

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

• Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.