Gå til innhold
  • Bli medlem

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!

Jeg er på utkikk etter en jakke som både funker til enkle overnattinger i skogen og på lengre turer i høyfjellet, på vinterstid i både fin og skikkelig styggvær.

Har en membran jakke som jeg er glad i, men som også blir svett i. Har en soft shell som jeg ikke er glad i, og som det blåser igjennom.

Har lest flere omtaler her inne, og andre steder, at stoff som tettvevet bomull, ventile og hva nå det ellers kalles innen ulike merker er et alternativ. Finnes det også andre varianter av materialer som jeg bør se på?

Har et ønske om anrokk som er lett å ta av, med minst mulig glidlåser og knapper som kan feile i å holde plagget sammen, hette som gir god beskyttelse og gjerne ha pels kant på, muligheter for ventilering, som passer til pulk bruk, og har stramminger slik at den ikke blåser opp.

Et plagg jeg kan gjøre det meste i vinterstid, fra å traske på ski til å bygge camp, og være trygg på at tåler det naturen kan by på av sol og storm. Så kan jeg heller spare membranen til de gangene det kan bli regn.

Mulige kandidater

https://ravno.no/butikk/arv-8614-arctic-expedition-anorak-whisky/

https://sasta.com/products/peski-anorak?variant=41144360403127

https://www.fjellrevenshop.no/produkt/fjellreven-singi-x-anorak-herre/

https://www.fjellrevenshop.no/produkt/fjellreven-anorak-no-8/

https://www.brynje.no/expedition-anorak

Hvis du kjenner til noen av disse, eller andre alternativer, og har en mening om hva som kan passe best til turer i skog og fjell på østlandet og oppover mot Trøndlagen vinterstid, så si ifra!

Annonse
Skrevet (endret)

Ikke noe kommentar på jakkene, men bare et lite notis om at fjellrevenshop.no ikke er den offisielle butikken til Fjällräven (siden du linker til alle de andres offisielle sider). Den finner du her: https://www.fjallraven.com/no/no/

Jeg synes det er på grensen til irriterende hvor mye fjellrevenshop.no prøver å fremstå som den de-facto Fjällräven-butikken på nett:) Det er ikke noe galt ved å handle fra dem altså, jeg har gjort det flere ganger før (ved en feil :D!) - Men når man kan velge om å kjøpe direkte fra produsenten vs et mellomledd med ofte samme priser så er valget enkelt. Den Singi X-Anorak er faktisk Kr 100 billigere på den offisielle siden.

Endret av sneakyowl
Skrevet
sneakyowl skrev (15 minutter siden):

Ikke noe kommentar på jakkene, men bare et lite notis om at fjellrevenshop.no ikke er den offisielle butikken til Fjällräven (siden du linker til alle de andres offisielle sider). Den finner du her: https://www.fjallraven.com/no/no/

Takk for info! Men link var kun for å vise jakken. Bruker Prisjakt og likende, og ser etter salg på feks Reisemessa og likende ;)

• Liker 1
Skrevet (endret)

Jeg har hatt Fjällräven no. 8
Jeg kjøpte min for stor (de er vanvittig store i størrelsen), så det er vanskelig å gi råd når størrelsen har vært en medvirkende faktor til at den aldri ble brukt. Men jeg har nå en gang hatt den hengende i skapet, så den har på sett og vis vært med i vurderingene når antrekk skal velges for dagen/helga/turen.

Og det er en grunn til at jeg solgte min medium og fortsatt ikke har tatt meg bryet med å prøve en No. 8 i small. Den er ett beist. Selv i en mindre størrelse er dette en stor og tung anorakk. På godt og vondt. Det er en anorakk du får lyst til å bruke, rett og slett fordi den føles så bombesikker og bra laget, men det er ikke ett praktisk plagg til allsidig bruk i mine øyne. Å ta den av og på er ett lite prosjekt i seg selv. Og det er for så vidt greit, for den er for stor til å få plass i en normal sekk, så når den først er på så blir den på til turen er ferdig.
Dette med kronglete av og på er jo til dels noe som er felles for alle anorakker, selv om No. 8 er i særklasse på dette området, så tenk litt på det før du kjøper en anorakk. Uansett type, Ventilasjon via frontglidelås, justering av mellomlag.. ca. alt blir enklere med en jakke. 

En annen ting du bør tenke på er om du virkelig vil ha en og samme jakke/anorakk til alt fra "enkle overnattinger i skogen og på lengre turer i høyfjellet, på vinterstid i både fin og skikkelig styggvær".
Dette er ett stort spenn. Bomull, Ventile og bumullsblandinger som G-1000 er flott til enkle overnattinger i skogen, og kan du fyre bål så har ikke været så mye å si - da er det ofte vel så kjekt at materialet tåler litt glør fra bålet og den litt røffere bruken som kan forekomme på skogturer.
Det er også meget behagelig materialer for korte turer på høyfjellet i forholdsvis tørre værforhold. Dagsturer er ideelt, da får du tørket klærne skikkelig hver natt. Men også korte overnattingsturer er innafor. 
På lengre turer blir værmeldingen mindre og mindre pålitelig, og sjansen for at du må tørke klær i teltet øker både pga. fare for nedbør og pga. akkumulert svette. 
Til slik bruk vil jeg anbefale syntetisk. Med eller uten membran får være en smaksak, du har jo allerede en jakke med membran, så det behovet er kanskje dekket. Du kan evt. kombinere den du har med en lett vindjakke for lett vindbeskyttelse i mindre krevende vindforhold. Eller du kan legge igjen membranjakka hjemme å gå for en litt mer ekspedisjonspreget vindjakke ala Bergans Antarctic expedition. Norrøna Sydpolen er også ett alternativ, men kan være litt mer kronglete å anskaffe da den gikk ut av produksjon for en god del år siden.

Tilbake til de enkle skogturene; det er ikke sikkert en ventile jakke til 6-7 tusen er nødvendig. Du slipper å bekymre deg for at membran og impregnering slites unødig, men en så kostbar jakke er kanskje ikke oppskriften på bekymringsløst friluftsliv. 
Sjekk Finn.no for brukte bomullsjakker, G-1000 o.l.
Norrøna har utgående modeller av bomullsjakkene sine i outlet'n med opp mot 50% avslag.
Jeg har også vurdert denne: https://www.lamnia.com/no/p/52318/klaer-og-sko/helikon-tex-woodsman-anorak-s-jacket-coyote-ku-wdn-dc-11-b03
Har ingen erfaring med den, men prisen er fortsatt bra selv om den har økt merkbart de siste årene. Perfekt prisnivå for noe som skal brukes til å herje i skogen og fyre bål. For min del har jeg allerede ett par Fjällrävenjakker i G-1000, så behovet er egentlig ikke der.

Endret av aico
  • Liker 1
Skrevet (endret)
Chirsbom skrev (3 timer siden):

Hvis du kjenner til noen av disse, eller andre alternativer, og har en mening om hva som kan passe best til turer i skog og fjell på østlandet og oppover mot Trøndlagen vinterstid, så si ifra!

Bruker Peski anorak fra Sasta. Ventile ihht til standarden. 

Min erfaring er at det ikke "finnes" en jakka til alt.

Stoler såpass på ventile til å bruke den i litt rusket vær så lenger det ikke sprutregner eller snør elefanter i fra -10 til pluss 5. Men testa jakka i helgen med vindstille og temp fra -12 til -25. Ski med hundeslede (nordisk stil) med høy aktivitet. Hadde flere lag på med semi tynn ullgenser ytterst. Det var akkurat nok til å holde varmen når jeg sto i ro i 5 min.  Svetta greit oppover som resulterte at jakka ble helt stiv av is, slik at da jeg hadde en rast og med dunjakke over, frøys jeg nokså heftig og det var nesten ikke merkbart forskjell om jeg hadde dunjakka på eller ikke. Alternative var å ta av anorakken og kun ha dun jakken i pausen, men var redd for at anorakken skulle stå av seg selv i snøen etter 30 min pause. Tipper det var rundt minus 18 til 20 da jeg hadde pausen.

Den type vær som jeg har hatt den siste uka, har det heller funka bedre med parkas. Kjører heller litt mindre lag eller flere lag etter behov. Spesielt når jeg står på sleden bak og har medium aktivitet. Skal aktivitets nivå opp, vil jeg heller ha kun "t-shorte" på meg. Parkasen var digg, da jeg var like varm og behagelig når jeg kom ned til bilen og når jeg  hadde meg kaffikopp og en røyk før jeg dro.

Så jeg bruker mange forskjellige jakker. Membran, bomull, ventil og parkas. Går fint det, du får plass i pulken og det koster ikke skjorta om du ikke kjøper det dyreste som finnes på butikken og nettet. Alle jakkene jeg bruker minus Peski fra Sasta har jeg kjøpt brukt på finn/bruktbutikk.

Endret av Dompappen
  • Liker 1
Skrevet

Har to stk Klättermusen Einride og én Klättermusen Bilskirner. Alle er i EtaProof/Ventile (samme). Alle er kjøpt brukt. Slitt på de flere år og er desidert favorittjakkene til det meste av tur. Kun på sommeren velger jeg en lettere vindjakke. 

Bomullsjakkene tåler mye bruk. Hundeklør fra ivrige huskyer, kvister og bålglør er null stress. De tåler forbausende greit med regn, men er ikke skalljakker. På lengre turer hender det jeg tar med en lett skalljakke i sekken, og hvis jeg forventer mye nedbør mesteparten av turen velger jeg skalljakke. Ellers er det bomullsjakkene som brukes.

Klättermusen er valgt fordi jeg liker passformen som gir god bevegelighet og de har gode hetter, men det trenger ikke være best for deg.

Har hatt Fjällräven Singi. Opplevde den som mindre vindtett, tålte bålglør dårligere og tyngre og litt klammere. Men på ingen måte en dårlig jakke, og G1000-stoffet med ca 2/3 nylon og 1/3 bomull tåler nok mer mekanisk slitasje.

• Liker 1
Skrevet
foroll skrev (1 time siden):

Har to stk Klättermusen Einride og én Klättermusen Bilskirner. Alle er i EtaProof/Ventile (samme). Alle er kjøpt brukt. Slitt på de flere år og er desidert favorittjakkene til det meste av tur. Kun på sommeren velger jeg en lettere vindjakke. 

Hadde Einride selv i mange år. Soleklar favoritt-jakke som ble brukt til det aller meste. Solgte den når den ble for stor for meg. Og på det tidspunktet var det blitt så dyrt for nye at jeg ga Fjällräven en sjanse. Den passer fortsatt, så det har ikke vært behov for å bytte igjen.

Det eneste kritikken jeg kan huske at jeg hadde til Einride, var den skråstilte glidelåsen. Tanken er god, men jeg foretrekker symmetri. Enklere å brette bort fra ansiktet når jeg skal lufte ut via frontglidelåsen, og du får to lommer med normal form og størrelse istf. en teit og en kjempeteit.

Ellers hadde DNT i mange år en DNT-modell i EtaProof som var produsert av Klättermusen. Husker ikke hva den het, men det var veldig gunstig medlemspris på den, og helt latterlig god lagertømme-pris når den gikk ut. Egentlig ikke så ofte jeg angrer på turutstyr jeg ikke kjøpte, men akkurat den har jeg irritert meg over mang en gang.

• Liker 2
Skrevet
aico skrev (5 timer siden):

Og det er en grunn til at jeg solgte min medium og fortsatt ikke har tatt meg bryet med å prøve en No. 8 i small. Den er ett beist. Selv i en mindre størrelse er dette en stor og tung anorakk. På godt og vondt. Det er en anorakk du får lyst til å bruke, rett og slett fordi den føles så bombesikker og bra laget, men det er ikke ett praktisk plagg til allsidig bruk i mine øyne. Å ta den av og på er ett lite prosjekt i seg selv. Og det er for så vidt greit, for den er for stor til å få plass i en normal sekk, så når den først er på så blir den på til turen er ferdig.

Takk for flere gode råd! Og ja, spennet er nok ganske stort her. Trenger nok primært noe til skog og bål camping, men da vi har hytte på Rørosvidda hvor været kan skifte fort hadde det vært fint med noe som tåler det og. Kanskje det er da membranen skal komme frem fra sekken, den veier ikke stort uansett. Har en drøm om å krysse ett eller annet en gang, og det hadde vært fint å ikke måtte ha enda et plagg. 

Prøvde FR No.8 idag, og det holdt å ha den på i butikken for å skjønne at dette var overkill. Beist er en god beskrivelse! Fantastisk hette da, skjønte ikke helt poenget med halsen men har nok en funksjon. Det er for mye jakke til at jeg kan vasse og drasse rundt med den.

FR Singi kommer i en ny form, lengre enn jeg har sett tidligere. Skal ifølge butikken tåle mye, BCI bomull(aner ikke), og "rip stop" skruktur. Men så tynn at jeg kunne se hånden igjennom stoffet når jeg trykket imot. Og en puslete hette.

Eliminerte sånn sett 2 med en gang.

• Hehe 1
Skrevet
Dompappen skrev (5 timer siden):

Svetta greit oppover som resulterte at jakka ble helt stiv av is, slik at da jeg hadde en rast og med dunjakke over, frøys jeg nokså heftig og det var nesten ikke merkbart forskjell om jeg hadde dunjakka på eller ikke. Alternative var å ta av anorakken og kun ha dun jakken i pausen, men var redd for at anorakken skulle stå av seg selv i snøen etter 30 min pause.

Med fare for å bli personlig, lufter jakken dårlig eller ikke nok i forhold til ditt aktivitetsbehov?

Hvordan var det å ta av jakka i den tilstanden?

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

• Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.