Gå til innhold
  • Bli medlem

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Monsens univers - podcast i NRK Radio
https://radio.nrk.no/podkast/monsens_univers
"Lars Monsen møter mennesker som deler hans sterke kjærlighet til naturen og villmarka til en prat om opp-, ned- og toppturer, dyremøter og hjertesaker."

Første episode sluppet 11.01.2025:
Med fiskestang i synkesand (11.01.2025 • 52 min)
"Bård Tufte Johansen er ikke først og fremst morsom. Han er fluefisker. Men hva skjedde da han sank i sanda, midt ute i elva?"
https://radio.nrk.no/podkast/monsens_univers/sesong/2025/l_5f6a319f-2645-4c5c-aa31-9f26457c5cd1

bilde.png

Og for de som ikke alt har fått det med seg, så startet NRK Monsen sin nye TV serie, Monsen og nasjonalparkene, nå i helgen:
https://tv.nrk.no/serie/monsen-og-nasjonalparkene

Endret av zimwalker
  • Liker 3
  • Takk 4
  • 2 uker senere...
Annonse
Skrevet

Fin episode.
Var kanskje litt overasket over liberal holdning til fly / heli frakt inn i terreng. Og Monsen er kanskje noe liberal til samisk motorisert ferdsel?
Ellers gøy å høre hvor stor forskjell det er på C&R - matauk mellom de to :-)

Skrevet

Har ikke hørt podcasten - må kanskje prøve å gjøre det i bilen på tur hjem idag! :)

Vet han har tidligere har sammenliknet Norge og Alaska / Canada. Problemet er bare at de områdene er så gigantisk store sammenliknet med Norge. Ta feks Katmai National Park, som er en relativt liten nasjonalpark i nordamerikansk målestokk, som likevel er over 5 x så stort som Hardangervidda nasjonalpark. Vi snakker natur- og villmarksområder som smale Norge bare kan drømme om. 

Skrevet (endret)

Gleder meg til å sjekke ut, men denne "podcasten" er irriterende nok kun tilgjengelig i NRK Radio appen. Mao, ikke en ekte podcast, men et proprietært radioprogram. Det er også grunnen til at jeg sikkert glemmer bort å høre på den, fordi jeg ikke får brukt podcast-spiller/app som jeg vanligvis bruker.

Jeg skjønner motivasjonen til Schibsted osv. til å lage proprietære "podcaster" bak abonnement, betaling og lytting i egen app, men NRK som uansett har det åpent og gratis forstår jeg ikke...

/Rant :D

Endret av sneakyowl
Skrevet
sneakyowl skrev (1 time siden):

Jeg skjønner motivasjonen til Schibsted osv. til å lage proprietære "podcaster" bak abonnement, betaling og lytting i egen app, men NRK som uansett har det åpent og gratis forstår jeg ikke...

Økonomi kanskje? NRK har sin egen platform som de uansett har driftskostnader med. Å administrere innhold på andre plattformer vil komplisere driften og kanskje kreve tilpasning av styringssystemer eller egne styringssystemer i tillegg til det de allerede har.

Det sagt så har NRK også valgt å avslutte samarbeidet med TuneIn slik at du ikke lenger kan strømme NRK radio på enkel måte fra strømmebokser som støtter TuneIn. NRK betalte sikkert noen kroner til TuneIn for å bli listet, men dette er tross alt bare en peker til NRKs egen datastrøm - der de fortsatt hoster og kontrollerer innholdet selv, så alt i alt trur jeg det var en billig og enkel måte å nå ut til flere lyttere. Så kanskje vil de bare at færre folk skal høre på NRK? Statlige foretak works in mysterious ways 🤷‍♂️

• Liker 1
Skrevet
aico skrev (2 minutter siden):

Økonomi kanskje? NRK har sin egen platform som de uansett har driftskostnader med. Å administrere innhold på andre plattformer vil komplisere driften og kanskje kreve tilpasning av styringssystemer eller egne styringssystemer i tillegg til det de allerede har.

Jeg skal ikke dra dette så langt OT, men:

Det er det som er så fint med ekte podcast. Du behøver ikke å hoste eller administrere det hos "andre" platformer, men publiserer bare en åpen RSS feed som podcastspillere kan plukke opp.

Jeg tipper et argument er bedre innsikt og sporing av hvem som lytter til hva, når, hvor lenge og ofte osv. De tingene er mye enklere når man tvinger all bruk igjennom en egen app.

• Liker 1

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

• Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.