Gå til innhold
  • Bli medlem

Trangia X2 pumpe (Primus ErgoPump) - Intensjonelt tuklet med?

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

For å ikke spore av tråden der jeg startet disse tankene:

Kort historie: Ny i hus Primus Omnilite Ti brenner villt mye hissigere enn den jeg allerede har. Etter litt nærmere undersøkelse har jeg kommet frem til at det er pumpen som utgjør forskjellen. På den gamle brenneren bruker jeg en ErgoPump fra Trangia X2-settet.

Når jeg åpnet opp pumpene side om side var det ikke så vanskelig å se hva forskjellene kunne være. Plastbiten som sitter over fjæra som pumpelæret er festet ved ser ut til å mangle ganske mye på X2-pumpen!

Se bilde. X2-pumpe over og Omnilite-pumpe under.

IMG_5138.thumb.jpeg.eb359e6f6210775ed41c86588c8aaa0d.jpeg

Jeg klarer ikke å skjønne hvordan jeg skal ha kunnet ødelegge denne plastbiten, og det ser nesten ut som om alle sidene på den er intensjonelt brutt av.

Er dette en "hack" fra Trangia som toner ned X2-brenneren for at den ikke skal ødelegge stormkjøkkenet med altfor høy effekt? Er det noen andre med X2 i hus som kan sjekke sin pumpe og bekrefte? :)

Edit: Jeg fant resten av plasten i toppen av metallbiten man åpner pumpen med, så det er nok brukket. Men hvordan skulle det ha skjedd?

IMG_5139.thumb.jpeg.917d8e0adadaa9d2966584d7c6a32349.jpeg

IMG_5140.thumb.jpeg.114e74bc60396e3b9a2d1caa58c53376.jpeg

Endret av sneakyowl
Annonse
Skrevet

I utgangspunktet skal fjæra gjøre at du ikke trekker pumpa for hardt ut, og skader noe. Plastskiva med den rare biten nedenfor skal selvsakt være hel, og har i hovedsak til hensikt å la pumpestanga gli litt lettere.   Jeg vil absolutt sjekke pumpelæret og evt tilbakeslagsventilen også. 
Hvis du bytter over pumpestanga (med alle delene) merker du da en vesentlig endring?

Vi kan i hvertfall fastslå at den gamle pumpa ikke gir nok til å få full fres på brenneren. 

Du må gjerne teste begge brennerne med pumpene også.

Det er alt for mange ting som kan spille inn til å bare skylde på den plastbiten. 

• Liker 1
Skrevet (endret)
dsk skrev (57 minutter siden):

I utgangspunktet skal fjæra gjøre at du ikke trekker pumpa for hardt ut, og skader noe. Plastskiva med den rare biten nedenfor skal selvsakt være hel, og har i hovedsak til hensikt å la pumpestanga gli litt lettere.   Jeg vil absolutt sjekke pumpelæret og evt tilbakeslagsventilen også. 
Hvis du bytter over pumpestanga (med alle delene) merker du da en vesentlig endring?

Vi kan i hvertfall fastslå at den gamle pumpa ikke gir nok til å få full fres på brenneren. 

Du må gjerne teste begge brennerne med pumpene også.

Det er alt for mange ting som kan spille inn til å bare skylde på den plastbiten. 

Du har nok rett i det siste der. Jeg prøver ut en dag å bytte ut del for del i den gamle pumpen for å se hva den mest avgjørende faktoren er. Pumpelæret ser i hvert fall fint ut og er tilstrekkelig smurt.

Jeg tok en koketest nå mellom gammel og ny Omnilite, men med "Omnilite-pumpe" tilhørende hver brenner (altså ikke X2 pumpa), og fikk for så vidt temmelig like resultater - Et resultat jeg har oppnådd med X2 pumpa for ikke altfor lenge siden også. Det var noen faktorer jeg var litt upresis på, f.eks. 15 pump istedenfor de 17 jeg vanligvis har standardisert test på + at jeg glemte å rense dysen etter testbrenning tidligere.

Jeg må nok gå litt grundigere til verks for å konkludere noe. Men uansett resultatet jeg fikk i den første testen "føltes" den nye Omniliten hissigere ut i hvert fall tidligere i ventiljusteringen enn den andre.

Endret av sneakyowl
Skrevet

Skulle kanskje hatt ei flaske med et manometer på? Jeg føler at enkelte pumper trenger mange flere pump for å få samme trykk.  Den testen bør skje med eksakt mengde drivstoff i flaska.  F.eks. 0. Det er forresten stor upresishet i billige manometer, men avlesningen kan jo sammenlignes.

Skrevet (endret)
dsk skrev (1 time siden):

Skulle kanskje hatt ei flaske med et manometer på? Jeg føler at enkelte pumper trenger mange flere pump for å få samme trykk.  Den testen bør skje med eksakt mengde drivstoff i flaska.  F.eks. 0. Det er forresten stor upresishet i billige manometer, men avlesningen kan jo sammenlignes.

Det hadde kanskje vært en mer presis og artig måte å måle på, ja. Istedenfor koketester som har litt vel mange variabler. Finner man noe manometer som passer rett på Ergopump, gjengene/koblingen mon tro? Vet du hva betegnelsen på de er?

Edit: Et manometer for EN417 gassbokser Lindal B188-ventil burde funke.

Det er et visst paradoks ved at jeg "jakter" den mest effektive pumpen, fordi jeg er veldig fornøyd med å bruke lite fuel på tur. Har man mer effekt tilgjengelig, så er det fort gjort at man bruker mer effekt også.

Endret av sneakyowl
  • Liker 1

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

• Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.