GĂ„ til innhold
  • Bli medlem

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei! 
Jeg har kjĂžpt meg nye ski. Men skiskoene mine passer ikke đŸ„Č 

Noen som vet hva jeg skal sÞke pÄ/evt har konkrete tips, om sko som passer 

d3d9ef4fc9e64339a6d8007c58e722bc?resize=Rottefella 

Rottefella Performance Classic 23/24, klassiskbinding
Str.: STD 

Annonse
Skrevet (endret)

Det finnes en del skisko/bindingssystemer som ikke er kompatible, og man mÄ ha bÄde bindinger og sko fra samme system. Bindingene over er fra Rottefella NNN systemet som ikke er kompatibelt med gamle Salomon SNS. Kan det vÊre det som er problemet? Salomon har sluttet Ä lage SNS-bindinger og sko etter at patentene til Rottefella gikk ut og de kunne lage NNN kompatible sko og bindinger.

Nye Fischer/Rossignol Turnamic og Salomon Prolink er kompatible med NNN, og sko og bindinger kan dermed brukes om hverandre. Turnamic IFP bindinger kan ikke monteres pÄ Rottefella NIS plater og omvendt.

NNN-BC ligner, men er bredere, tykker og kraftigere. Den er ikke kompatibel vanlig NNN, eller med gamle Salomon BC X-ADV.

Endret av rokkitan
Skrevet

Hmm

NÄr jeg finleser pÄ bindingene pÄ gammelskiene (fra ca 2012), stÄr det NNN i de. 
Rart ikke skoene som passer gammelskolen, skulle passe i disse nye da, hvis de ogsÄ er NNN? 

ser ikke det stÄr NNN noe sted pÄ dem. 
bare «classic medium» og «Rottefella move» 

skal sies at gammel skia er «smÞreski», og disse nye er «felleski», hvis det har noe Ä si? 

Skrevet

Her ser du forsÞk pÄ Ä montere NNN-sko pÄ denne skia. 

Noen som har peiling pÄ hva slags sko jeg mÄ lete etter? 

IMG_9291.jpeg

IMG_9292.jpeg

IMG_9294.jpeg

IMG_9293.jpeg

Skrevet
rokkitan skrev (28 minutter siden):

Det finnes en del skisko/bindingssystemer som ikke er kompatible, og man mÄ ha bÄde bindinger og sko fra samme system. Bindingene over er fra Rottefella NNN systemet som ikke er kompatibelt med gamle Salomon SNS. Kan det vÊre det som er problemet? Salomon har sluttet Ä lage SNS-bindinger og sko etter at patentene til Rottefella gikk ut og de kunne lage NNN kompatible sko og bindinger.

Nye Fischer/Rossignol Turnamic og Salomon Prolink er kompatible med NNN, og sko og bindinger kan dermed brukes om hverandre. Turnamic IFP bindinger kan ikke monteres pÄ Rottefella NIS plater og omvendt.

NNN-BC ligner, men er bredere, tykker og kraftigere. Den er ikke kompatibel vanlig NNN, eller med gamle Salomon BC X-ADV.

Virker som du hadde mye peiling pÄ bindinger og sko! 

har du noen tanker etter Ä ha sett det siste jeg kommenterte over her, med bilder? 

Skrevet (endret)

Sko og binding er begge NNN, sÄ dette skal gÄ bra. ForsÞk Ä sette skoen pÄ foten, legg skia pÄ gulvet og lÞftet helen litt nÄr du plasserer skoen i bindingen og presser pÄ "hÄndtaket" pÄ bindingen for Ä lukke den.

Press skotuppen godt ned i bindingen nÄr du skal feste skoen.

Endret av sofasliter
Skrevet

Som sofasliter skriver, sÄ press tuppen pÄ skoen ned i bindingen. Den nye mekanismen til Rottefella er forskjellig fra den gamle og litt mindre tilgivende, men mer solid og presis.

Skrevet

Det du har der skal passe sammen.

Pass pÄ at du drar lÄsehendelen nok opp fÞr du setter skoen nedi, det kan vÊre et "litt tregere knepp" like fÞr den Äpner helt. Som de andre har nevnt skal hÊlen lÞftes og du skal "vÊre pÄ tÄ" nÄr du dytter skoen nedi. SÄ lÄser du bindingen med Ä trykke ned lÄsehendelen. Rist litt pÄ foten for Ä sjekke at skien sitter.

NÄr du er ute, sÄ kan det sette seg snÞ under pinnen i skoen. Avhengig av hvor kram snÞen er, spark litt nedi toppen av bindingen for Ä slÄ det bort, eventuelt pirk det bort. Er det snÞ der, er det enda vÊrre Ä fÄ fast skien.

Øv litt hjemme, sÄ pÄ et teppe eller liggeunderlag og ta skiene av og pÄ noen ganger. Da fÄr du en bedre feeling pÄ hvordan du gjÞr det nÄr du skal ut i lÞypa.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nÄ og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nÄ for Ä poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn pĂ„ siden automatisk.   Vis som en ordinĂŠr lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   TĂžm tekstverktĂžy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

• Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved Ä bruke dette nettstedet godtar du vÄre BruksvilkÄr. Du finner vÄre PersonvernvilkÄr regler her.