Gå til innhold
  • Bli medlem

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei! 
Jeg har kjøpt meg nye ski. Men skiskoene mine passer ikke 🥲 

Noen som vet hva jeg skal søke på/evt har konkrete tips, om sko som passer 

d3d9ef4fc9e64339a6d8007c58e722bc?resize=Rottefella 

Rottefella Performance Classic 23/24, klassiskbinding
Str.: STD 

Annonse
Skrevet (endret)

Det finnes en del skisko/bindingssystemer som ikke er kompatible, og man må ha både bindinger og sko fra samme system. Bindingene over er fra Rottefella NNN systemet som ikke er kompatibelt med gamle Salomon SNS. Kan det være det som er problemet? Salomon har sluttet å lage SNS-bindinger og sko etter at patentene til Rottefella gikk ut og de kunne lage NNN kompatible sko og bindinger.

Nye Fischer/Rossignol Turnamic og Salomon Prolink er kompatible med NNN, og sko og bindinger kan dermed brukes om hverandre. Turnamic IFP bindinger kan ikke monteres på Rottefella NIS plater og omvendt.

NNN-BC ligner, men er bredere, tykker og kraftigere. Den er ikke kompatibel vanlig NNN, eller med gamle Salomon BC X-ADV.

Endret av rokkitan
Skrevet

Hmm… 

Når jeg finleser på bindingene på gammelskiene (fra ca 2012), står det NNN i de. 
Rart ikke skoene som passer gammelskolen, skulle passe i disse nye da, hvis de også er NNN? 

ser ikke det står NNN noe sted på dem. 
bare «classic medium» og «Rottefella move» 

skal sies at gammel skia er «smøreski», og disse nye er «felleski», hvis det har noe å si? 

Skrevet
rokkitan skrev (28 minutter siden):

Det finnes en del skisko/bindingssystemer som ikke er kompatible, og man må ha både bindinger og sko fra samme system. Bindingene over er fra Rottefella NNN systemet som ikke er kompatibelt med gamle Salomon SNS. Kan det være det som er problemet? Salomon har sluttet å lage SNS-bindinger og sko etter at patentene til Rottefella gikk ut og de kunne lage NNN kompatible sko og bindinger.

Nye Fischer/Rossignol Turnamic og Salomon Prolink er kompatible med NNN, og sko og bindinger kan dermed brukes om hverandre. Turnamic IFP bindinger kan ikke monteres på Rottefella NIS plater og omvendt.

NNN-BC ligner, men er bredere, tykker og kraftigere. Den er ikke kompatibel vanlig NNN, eller med gamle Salomon BC X-ADV.

Virker som du hadde mye peiling på bindinger og sko! 

har du noen tanker etter å ha sett det siste jeg kommenterte over her, med bilder? 

Skrevet (endret)

Sko og binding er begge NNN, så dette skal gå bra. Forsøk å sette skoen på foten, legg skia på gulvet og løftet helen litt når du plasserer skoen i bindingen og presser på "håndtaket" på bindingen for å lukke den.

Press skotuppen godt ned i bindingen når du skal feste skoen.

Endret av sofasliter
Skrevet

Som sofasliter skriver, så press tuppen på skoen ned i bindingen. Den nye mekanismen til Rottefella er forskjellig fra den gamle og litt mindre tilgivende, men mer solid og presis.

Skrevet

Det du har der skal passe sammen.

Pass på at du drar låsehendelen nok opp før du setter skoen nedi, det kan være et "litt tregere knepp" like før den åpner helt. Som de andre har nevnt skal hælen løftes og du skal "være på tå" når du dytter skoen nedi. Så låser du bindingen med å trykke ned låsehendelen. Rist litt på foten for å sjekke at skien sitter.

Når du er ute, så kan det sette seg snø under pinnen i skoen. Avhengig av hvor kram snøen er, spark litt nedi toppen av bindingen for å slå det bort, eventuelt pirk det bort. Er det snø der, er det enda værre å få fast skien.

Øv litt hjemme, så på et teppe eller liggeunderlag og ta skiene av og på noen ganger. Da får du en bedre feeling på hvordan du gjør det når du skal ut i løypa.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

• Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.