Gå til innhold
  • Bli medlem

Søker inspirasjon ang. omskolering. Noen tanker om hvilket yrke man bør velge?

Anbefalte innlegg

Skrevet
15 minutes ago, tshansen said:

Jeg har vært snekker, jeg har vært i Nordsjøen (forskjellige stillinger) og nå jobber jeg som Brannmann og Redningsmann i Bergen. Det er hovedjobben min. 

Heh, et fullt sett med yrker som alle kan utelukkes for min del. Ikke så altfor langt unna det jeg kommer i fra.

• Liker 1
Annonse
Skrevet
Gabs88 skrev (32 minutter siden):

Heh, et fullt sett med yrker som alle kan utelukkes for min del. Ikke så altfor langt unna det jeg kommer i fra.

Jeg er nok litt på søken etter noe nytt selv. Har gått litt i metning etter mange år med inntrykk. Så kommer det et interessant forslag eller tilbud er jeg ikke fremmed for å prøve noe nytt. 

Skrevet
19 minutes ago, tshansen said:

Jeg er nok litt på søken etter noe nytt selv. Har gått litt i metning etter mange år med inntrykk. Så kommer det et interessant forslag eller tilbud er jeg ikke fremmed for å prøve noe nytt. 

Tenker du å sette deg på skolebenken da eller å bruke erfaringen?

• Liker 1
Skrevet
ingen87 skrev (13 timer siden):

Jeg skrev master om villaks i Roksdalsvassdraget på Andøya 😊 Veldig spennende, både feltarbeidet og vinklinga på oppgaven: Hvor stor betydning har innsjøene som oppvekstarealer for laksunger?

Interessant. Jeg har hatt problemer med å få tak i (via API-er) og dermed vise data knyttet til anadrome vassdrag  for en tjeneste som viser status på norsk oppdrett. I tjenesten har vi tatt inn kartlag/data for anadrome vassdrag. Dette er også en del av problematikken; at etater ikke tilgjengeliggjør data knyttet til økonomi, sosial og miljø bærekraft.
Se f.eks. https://www.barentswatch.no/fiskehelse/salmonriver/186.2Z

Beklager OT til trådstarter :-)

• Takk 1
Skrevet (endret)

Jeg jobber som kontrollør innen elektronikkbransjen(ikke forbruker elektronikk), og det er ganske kjekt. Kontrollere at andre gjør jobben sin riktig og i henhold til de kravene som er satt. Startet å jobbet i samme firma med å montere, bygge, så videre til å teste produktene, for flere kunder, så var en kjekk vei å gå videre på. Slipper å fikse noe selv nå, når noe er feil, bare avvise og sende tilbake.

Kunne noe sånt vært noe? Kontrollør/inspektør av noe slag, innen for samme yrke du har, eller annet yrke/felt?

Men man må kunne svare for seg, og være saklig og snakke/skrive så folk skjønner hva man mener og henvise til "boka" om hva som er kravet.
Det finnes alltid noen som skal krangle opp mot hva som er kravene osv. og "at det ikke er såå nøye" eller "det får være godt nok"...
Man må ha øye for detaljer, være streng, pirkete og nøye, men også følge "boka", og ikke kreve noe mer fordi man begynner å synse selv og har høyere krav enn det som kreves (Jeg jobber ut i fra forskjellige krav innen forskjellige klasser, så viktig å skille disse fra hverandre).
Det er jo og litt papirarbeid, ikke så mye for min del, men andre slike stillinger vil nok ha det i en mye større grad enn det jeg har, med skjemaer/rapporter og papirer som må fylles ut/skrives. En ren kontorjobb foran en PC og med mye papirarbeid hadde jeg neppe likt...

Skulle jeg valgt på nytt i dag som 16-åring og valg linje på VGS, så hadde jeg styrt mot noe innen natur og forskning/oppsyn, eller journalistikk/foto.
Nasjonalparkforvalter eller fjelloppsyn som det skrives mye om her, hørtes igrunn ganske kjekt ut.

Lykke til med å finne ut hva du vil gå videre mot. Høres spennende ut, så oppdater oss gjerne :) 

Endret av Kristian V.
Skrevet
Gabs88 skrev (14 timer siden):

Tenker du å sette deg på skolebenken da eller å bruke erfaringen?

Jeg prøver å åpne så mange dører som mulig, jeg er heldigvis ikke begrenset (helsemessig) annet enn at jeg ikke kan sitte på et kontor. Ryggen min tåler ikke mer kontor arbeid. Jeg vil være aktiv og gjøre noe som bidrar på positive måter eller som jeg personlig finner glede i. Jeg er ganske mett i det jaget vi kaller samfunn og den mye må ha mer mentaliteten. Kanskje jeg klarer å livnære meg på video, mulig jeg kan bruke erfaring eller rett og slett må tilbake på skolebenken, ta noen sertifikat og drive mer sesongbasert? Går jo an å ha flere jobber. 

Skrevet
tshansen skrev (På 12.1.2025 den 12.28):

Jeg prøver å åpne så mange dører som mulig, jeg er heldigvis ikke begrenset (helsemessig) annet enn at jeg ikke kan sitte på et kontor. Ryggen min tåler ikke mer kontor arbeid. Jeg vil være aktiv og gjøre noe som bidrar på positive måter eller som jeg personlig finner glede i. Jeg er ganske mett i det jaget vi kaller samfunn og den mye må ha mer mentaliteten. Kanskje jeg klarer å livnære meg på video, mulig jeg kan bruke erfaring eller rett og slett må tilbake på skolebenken, ta noen sertifikat og drive mer sesongbasert? Går jo an å ha flere jobber. 

Bare litt lette tanker som falt meg inn:
Du som driver med brann og redning fra før, og har kompetansen der i bunn, hvordan er mulighetene til å bli instruktør for å lære opp andre? Det kan jo kanskje være noe man kan ha som en deltidsjobb, og evt drive med youtube på siden. Evt brannetterforsker eller nå hva det kalles. Der er det kanskje muligheter flere steder, både statlig og privat(forsikringsbransjen)?

• Liker 1
Skrevet
Kristian V. skrev (25 minutter siden):

Bare litt lette tanker som falt meg inn:
Du som driver med brann og redning fra før, og har kompetansen der i bunn, hvordan er mulighetene til å bli instruktør for å lære opp andre? Det kan jo kanskje være noe man kan ha som en deltidsjobb, og evt drive med youtube på siden. Evt brannetterforsker eller nå hva det kalles. Der er det kanskje muligheter flere steder, både statlig og privat(forsikringsbransjen)?

Jeg har instruktør bakgrunn, som de fleste andre innad i dette yrket! Jeg er nok ikke gira på å fortsette i den banen, det er jo en stor del av jobben min allerede. Være instruktør og drive opplæring av hverandre er halve jobben jeg allerede har. 
Brannetterforsker er underlagt Politiet, merkelig nok, så der må du være utdannet politi for å gå videre i den gaten! Noe som også er uaktuelt for min alder. Det er gode muligheter for konsulent tjenester til tunell og andre bedrifter som driver med sikkerhet. 

Skrevet

@gabbs helsevesenet skriker etter ansatte over hele fjøla. Utdanner du deg til f.eks. Sykepleier vil du ha mulighet til å jobbe hvor du vil, og du kan gjøre veldig mye forskjellig med «bare» en bachelor. Bytter du fagfelt får du en ny arbeidshverdag. Et yrke der det ofte vil telle positivt å ha noen år på baken, da man har mye livserfaring.

Du har mulighet til å både jobbe tredelt, todelt og ren dagstilling alt ettersom. Flere steder kan man og velge mellom langvakter og har ønsketurnus og. Ofte vanskelig å få fri i høytider, og på sommeren får du ofte maks tre uker ferie i strekk. Til gjengjeld har du mulighet til å jobbe både i byrå og fast arbeidsgiver i det private og offentlige. Liker du jobbe natt og er fleksibel på å jobbe helg/kveld, kan du fort bytte til deg langfri.

Tidvis høy emosjonell slitasje, brudd på hviletid er standard og lett å bli rammet av «empatitt» når man har stått i den noen år. 

• Liker 1

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

• Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.