Gå til innhold
  • Bli medlem

Søker inspirasjon ang. omskolering. Noen tanker om hvilket yrke man bør velge?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Kort fortalt så regner jeg med at jeg må i gjennom store forandringer i årene fremover, som da sannsynligvis vil involvere både flytting og omskolering grunnet yrkesskade.

Da er det store spørsmålet, hva gjør jeg nå?

Har sannsynligvis litt over 30 år igjen av yrkeslivet. Og jeg trenger da et yrke som foregår i et rent arbeidsmiljø. Ingen støv, ingen gasser, bare et rent fint kontor eller liknende.

Men jeg ønsker jo også et yrke som gir mye frihet, og hvor arbeidsdagene er fine. Et yrke som gir meg store valg med tanke på hvor jeg kan jobbe, og hvor jeg gjerne kan ta meg mye fri sommerstid.

Det mest realistiske vil i så fall være å ta en 3 års bachelorgrad. Med muligheter for å bygge på til en mastergrad senere.

Har jo tenkt veldig mye på hva jeg kan ha lyst til, men det finnes jo mange yrker der ute som jeg aldri en gang har tenkt på at finnes eller som jeg har hørt om.

Annonse
Skrevet

Min samboer omskolerte seg fra frisør til naturforvalter (bachelorgrad i naturforvaltning etterfulgt av årsstudium natur&kulturminneoppsyn). Jobber den dag i dag som nasjonalparkforvalter. Kan være noe å vurdere. 

• Liker 1
Skrevet
1 hour ago, Veidemannsblod said:

Min samboer omskolerte seg fra frisør til naturforvalter (bachelorgrad i naturforvaltning etterfulgt av årsstudium natur&kulturminneoppsyn). Jobber den dag i dag som nasjonalparkforvalter. Kan være noe å vurdere. 

Ja, det er allerede sånn halvveis på listen min. Ingen87 nevnte jo at det ble lyst ut noen slike stillinger tidligere i år, og jeg hadde nok kost med meg en slik jobb.

Men risikoen er jo å få @ingen87 som sjef, høres skummelt ut, tror han biter.

Men spøk til side så er det en jobb jeg har tenkt på, men jeg er usikker på hvor mye fritid man har i jobben. Og så tror jeg gjerne også at man kan måtte vente noen år før man eventuelt får en stilling, det er nok ikke så mange som holder på med slikt i Norge. Hvis man skal omskoleres så bør man gjerne kunne si at man er sikret jobb etter endt utdanning.

Skrevet

Akkurat mengden på ledige nasjonalparkforvalter-stillinger varierer jo, men jeg ser ganske ofte noen utlyst og hvis man har lyst og mulighet til å flytte rundt i landet så er det nok fullt mulig å få seg en relevant stilling. Hvor mye fri man har og akkurat hvordan årshjulet ser ut for nasjonalparforvaltere kan jeg ikke si så mye om, men de er jo ofte ansatt hos statsforvalteren og mange har nok mulighet for fleksitid, opparbeide seg avspasering etc.

Ut over det så er naturforvaltning en veldig kjekk utdannelse, og man er litt som poteten ... kan brukes til det meste. Landbruk og miljøsaker i kommunene f.eks. og kommuner er det jo fortsatt en del av, fjelloppsyn, statsforvalterne har miljøavdelinger,  miljødirektoratet, KLD, det er i grunnen mulig å jobbe på alle forvaltningsnivåer som naturforvalter. Hvis man tenker litt på oppbyggingen av studiet og tar relevante fag hjelper det enda mer (hvis jeg skulle tatt flere fag hadde jeg f.eks tatt flere GIS fag). 

Det kan nok hende at miljøforvaltningen har et snev av "mastersyke" så kan nok være greit å vurdere om man har mulighet til å ta en bachelor + noe påbygning på det (master, relevant årsstudium etc.) 

Ellers ... hvis du liker data, matte og tall og sånt så kan jeg tipse om dataingeniør, brutter'n har en bachelor i det og lønnsmessig så slår han naturforvaltningsmasteren min ned i støvlene, selv om jeg på ingen måte har dårlig betalt. Hjemmekontor og så mye overtidsarbeid/oppbygging av avspasering som han klarer å få til (har jeg inntrykk av) :P    

Skrevet

Hvis har en "naturforvalter" utdanning og ikke vil jobbe i det offentlige, så er det mange anleggsentreprenører som trenger slike til "Ytre Miljø" koordinator stillinger og tilsvarende. Da er det også muligheter for turnus.

Skrevet (endret)
Gabs88 skrev (4 timer siden):

Men risikoen er jo å få @ingen87 som sjef, høres skummelt ut, tror han biter.

Jeg slutta jo, så det skal du ikke være redd for. Biter dessuten ikke såå hardt! 😁

Jeg runda akkurat ti år som nasjonalparkforvalter, før jeg gikk over til reindrift. Som @Heriks sier er NP-forvalterne ansatt av Statsforvalteren, mens det er NP-styret som disponerer arbeidstida (oppdragsgiver).

Det er overraskende stor turnover på stillingene. Jobben er spennende og oppgavene er varierte, men tror nettopp det at man må flytte på seg, gjør at det ofte blir et mellomstopp før man vil nærmere "hjem". Derfor hadde vi stor utskifting i høst. En annen grunn er nok at mange med denne utdannelsen har oppsynsjobber i enden av kikkerten. I dag jobber tre ex-nasjonalparkforvaltere i Nordland  enten for SNO eller fjelloppsyn.

Hos oss har Statsforvalteren fått øya litt bort fra mastersyken, nettopp for å ansette personer som man tror vil sørge for kontinuitet. Jeg synes det er fornuftig. Ser at også @Veidemannsblod sin samboer også har bachelor (ble veldig nysgjerrig på hvem i det gamle forvalterkollegiumet dette er! 😅).

Årshjulet varierer fra år til år, men jevnt over kan man si at den mest travle tida er fra påske til sommer, og september-oktober. Veldig mange befaringer og samlinger (feltkurs, hvis relevant) legges til barmarkssesongen. Likevel har det ikke vært noe problem å jobbe inn, og ta avspasering hvis man ønsker lengre sommerferie. Jeg har hatt fem uker sommerferie tre år på rad. Og da har jeg også hatt avspasering til elgjakta, jul og påske. Har aldri jobbet i stille uke eller romjul, men har et par ganger valgt å gjøre årsrapportering i romjula (ikke nødvendig, men et eget valg).

Jeg innførte også "egenbefaringsdager" hos oss. Disse var tenkt brukt for å gjøre seg kjent i de delene av nasjonalparkene som man aldri fikk anledning til å besøke gjennom ordinær saksbehandling. Dette kan kombineres med helg, og da kan man virkelig komme seg inn i indrefiletene av norsk natur, i arbeidstida. 

Uansett er det mange andre kule muligheter med en naturforvalter-utdannelse. I mitt kull har de fleste  havnet i konsulentbransjen, offentlig forvaltning (både kommune, stat, fylkeskommuner, statlige foretak) eller i naturoppsyn.

Endret av ingen87
  • Liker 1
Skrevet

Dersom du tenker på stilling som "bare en jobb" har du mange muligheter, men kanskje noe avhengig av dine evner (som ikke fremgår av innlegg)? Vi vil fortsatt være avhengig av STEM og jobber som vedlikeholder infrastruktur og lager nye, ikke bare forbruker, til tross for at mange tar infrastruktur for gitt (privilegier er usynlige for de som har de :-) ).  Jeg *tror* vi har nok "tullejobber" som fordrer master innen de myke fagene. Ekspempelvis er vi er vel over en metning på hvor mange samfunnssynsere vi behøver?

Lykke til!

Skrevet

Hva er det du omskoleres fra, og hvilken kompetanse besitter du fra før? Har du noe, allerede, som det er aktuelt og/eller interessant å bygger videre på?

• Takk 1
Skrevet
4 hours ago, Flyalf said:

Dersom du tenker på stilling som "bare en jobb" har du mange muligheter, men kanskje noe avhengig av dine evner (som ikke fremgår av innlegg)? Vi vil fortsatt være avhengig av STEM og jobber som vedlikeholder infrastruktur og lager nye, ikke bare forbruker, til tross for at mange tar infrastruktur for gitt (privilegier er usynlige for de som har de :-) ).  Jeg *tror* vi har nok "tullejobber" som fordrer master innen de myke fagene. Ekspempelvis er vi er vel over en metning på hvor mange samfunnssynsere vi behøver?

Lykke til!

5 minutes ago, Larix said:

Hva er det du omskoleres fra, og hvilken kompetanse besitter du fra før? Har du noe, allerede, som det er aktuelt og/eller interessant å bygger videre på?

Valgte å ikke inkludere noe om dette ettersom det jeg søker er inspirasjon ikke nødvendigvis realistiske alternativer. Dette er noe jeg har tenkt mye på over lang tid selv og jeg har noen tanker om hvor jeg vil hen, men det kan finnes veldig mange stillinger jeg ikke har tenkt på i det hele tatt som kanskje kan se veldig intressant ut. :)

• Liker 1
Skrevet

Nå vet jeg ikke hva du jobber med fra før, men det er ofte mindre innsatskrevende å omskolere innen det man allerede har utdanning/erfaring med enn å starte "fra scratch" på noe annet. Det gjør også at man kan dra med "erfaringskompetansen" på vektskålen i stedet for å søke jobb med "0 erfaring"

Det er jo mase faktorer som spiller inn ellers her også. Om yrkesskaden gjør at man tenker eller føler at man er helt ferdig med den yrkesveien, at yrkesskaden gjør at man kun kan nå lavere trinn på karrierestigen enn man allerede var på osv osv. 

Og så er det jo mange faktorer ifht personlige valg ifht om man skal satse jobb innenfor hobby-interessene som man brenner for eller annet man har interesse av. Jeg har mange ganger fått foreslått eller forespurt om jeg ikke skulle satset innenfor de hobbyene mange vet jeg er god på eller har kunnskap om og veldig interessert i som foto/sportsfiske/friluftsliv, men har alltid konkludert med at jeg ikke ønsker å blande det som for meg er rekreasjon og jobb. Dette fordi jeg har funnet min balanse mellom innsats på jobb og batterilading i rekreasjonsmulighetene. (Selv om jeg har et EPF som tidvis unytter noe av denne alternative kunnskapen til økonomiske fordeler, men her kan jeg altså selv veldig enkelt styre aktivitetsnivået i EPF som jeg vil)

Skrevet
11 hours ago, haugoy said:

Hvis har en "naturforvalter" utdanning og ikke vil jobbe i det offentlige, så er det mange anleggsentreprenører som trenger slike til "Ytre Miljø" koordinator stillinger og tilsvarende. Da er det også muligheter for turnus.

Jo, men jeg vil ikke ha muligheten til å jobbe hos en anleggsentrepenør på den måten. Det må være "rent arbeidsmiljø", så målet er en stilling hvor jeg slipper å feks gå inspeksjonsrunder på en byggeplass/anleggsarbeide.

Skrevet
Just now, Espen Ørud said:

Nå vet jeg ikke hva du jobber med fra før, men det er ofte mindre innsatskrevende å omskolere innen det man allerede har utdanning/erfaring med enn å starte "fra scratch" på noe annet. Det gjør også at man kan dra med "erfaringskompetansen" på vektskålen i stedet for å søke jobb med "0 erfaring"

Det er jo mase faktorer som spiller inn ellers her også. Om yrkesskaden gjør at man tenker eller føler at man er helt ferdig med den yrkesveien, at yrkesskaden gjør at man kun kan nå lavere trinn på karrierestigen enn man allerede var på osv osv.

Helt ferdig med alt av støv. Og det er mye støv i den industrien jeg kommer i fra. Det utelukker alt av yrker relatert til den retningen jeg kommer i fra og veldig mye andre.

Og så er det jo mange faktorer ifht personlige valg ifht om man skal satse jobb innenfor hobby-interessene som man brenner for eller annet man har interesse av. Jeg har mange ganger fått foreslått eller forespurt om jeg ikke skulle satset innenfor de hobbyene mange vet jeg er god på eller har kunnskap om og veldig interessert i som foto/sportsfiske/friluftsliv, men har alltid konkludert med at jeg ikke ønsker å blande det som for meg er rekreasjon og jobb. Dette fordi jeg har funnet min balanse mellom innsats på jobb og batterilading i rekreasjonsmulighetene. (Selv om jeg har et EPF som tidvis unytter noe av denne alternative kunnskapen til økonomiske fordeler, men her kan jeg altså selv veldig enkelt styre aktivitetsnivået i EPF som jeg vil)

Dette er jeg helt enig med deg i, og jeg har også et inntrykk av at når folk gjør jobber relatert til hobbyen så er de også ofte villige til å akseptere dårligere arbeidsbetingelser og ekstrajobbing uten lønn osv. Og en jobb feks innen Sportsfiske vil jo samtidig bety at den mest intensive arbeidsperioden er midt i fiskesesongen, det høres ikke så hyggelig ut.

Det sagt så er det ikke konkrete alternativer målt opp i mot min kompetanse jeg er ute etter, det jeg håper på med denne tråden er at folk vil nevne muligheter og stillinger som jeg rett og slett ikke vet om. Et håp om at noen kan komme med alternativer som har vert helt i blindsonen min.

Skrevet

Det har jo vært fokus på "grønne" utdanninger, og jobber, i denne tråden. Noe som sikkert er ganske naturlig, på et friluftslivsforum. 

Hvis vi holder oss innenfor den "sfæren", så kan det jo nevnes at en bachelor, eller master, i naturforvaltning/miljø/arealplanlegging/-forvaltning/skogbruk, osv. er ganske allsidige utdanninger, og en kan brukes til mye rart. Kanskje kan en slik type utdanning, sammen med den kompetanse du allerede har, kvalifisere for jobber du ikke har reflektert over, i det hele tatt. Det er mye rare kombinasjoner som kan være anvendelige.

Jeg er utdannet skogbruker, og jobber med vegadministrasjon, nærmere bestemt, vegforvaltning. Den ideelle utdanningen for en slik jobb, har jeg kommet fram til, at ville vært, fagbrev som anleggsmaskinfører, gjerne med litt praksis, kombinert med en bachelor i rettslære. De tror jeg ikke det finnes mange av😅

• Liker 1
Skrevet
7 minutes ago, Larix said:

Det har jo vært fokus på "grønne" utdanninger, og jobber, i denne tråden. Noe som sikkert er ganske naturlig, på et friluftslivsforum. 

Hvis vi holder oss innenfor den "sfæren", så kan det jo nevnes at en bachelor, eller master, i naturforvaltning/miljø/arealplanlegging/-forvaltning/skogbruk, osv. er ganske allsidige utdanninger, og en kan brukes til mye rart. Kanskje kan en slik type utdanning, sammen med den kompetanse du allerede har, kvalifisere for jobber du ikke har reflektert over, i det hele tatt. Det er mye rare kombinasjoner som kan være anvendelige.

Jeg er utdannet skogbruker, og jobber med vegadministrasjon, nærmere bestemt, vegforvaltning. Den ideelle utdanningen for en slik jobb, har jeg kommet fram til, at ville vært, fagbrev som anleggsmaskinfører, gjerne med litt praksis, kombinert med en bachelor i rettslære. De tror jeg ikke det finnes mange av😅

Nå har jeg sertifikater på omtrent alt som finnes av kran og kjøretøy så.... :P Takk for inspillet.

• Liker 1
Skrevet
Larix skrev (1 time siden):

Slike erfaringer er gull verdt og noteres på denne kanten også. Takk 

• Liker 1
Skrevet

I dag er jeg pensjonist, men vil nevne 2 av de mest givende av mine totalt 5 helt forskjellige valg gjennom mitt yrkesliv. Gravferdskonsulent og Ortopediteknikk.

Jeg har aldri byttet jobb innenfor samme bransje, men heller valgt å gjøre noe helt annet enn det jeg "kan" fra før, de gangene det har vært naturlig med en forandring. Oppskriften gir nok ikke mest igjen økonomisk, men det har gitt meg variert kompetanse og et interresant yrkesliv. 

De fleste vil nok jobbe innenfor sin utdannelse og fortsette å bygge i det sporet, noe som virker fornuftig både økonomisk og på det yrkesmessige og kanskje personlige plan. Jeg har valgt litt annerledes gjennom "karrieren" og det var det som passet for meg. 

• Liker 3
Skrevet
49 minutes ago, rayun said:

I dag er jeg pensjonist, men vil nevne 2 av de mest givende av mine totalt 5 helt forskjellige valg gjennom mitt yrkesliv. Gravferdskonsulent og Ortopediteknikk.

Bruttern er faktisk ortopediingeniør så jeg kjenner litt til det yrket der, det er jo intressant, Men det er et yrke hvor man blir utsatt for litt støv, feks ved sliping og tilpassing av proteser. Så det blir uaktuelt for meg.

Jeg har aldri byttet jobb innenfor samme bransje, men heller valgt å gjøre noe helt annet enn det jeg "kan" fra før, de gangene det har vært naturlig med en forandring. Oppskriften gir nok ikke mest igjen økonomisk, men det har gitt meg variert kompetanse og et interresant yrkesliv. 

Dersom det blir omskolering pga yrkesskade så vil jo alt dekkes, full lønn under utdanning og alt eventuelt inntektstap dekkes også.

Slik sett vil jeg sannsynligvis kunne velge omtrent hva som helst så lenge det ansees som sannsynlig at det vil være en jobb som passer meg. Og fremdeles beholde den lønnen jeg har hatt i min nåværende jobb.

• Liker 1
Skrevet

Eg har ein bachelor i samfunnsplanlegging, årsstudium i natur - og kulturminneoppsyn, ymse grønne fag på bachelornivå og tok no når kidsa flytta ut ein master i naturforvalting.

Jobba 10-12 år i kommunal forvaltning før eg eg tok masteren, med både sosialt arbeid og samfunnsplanlegging på strategisk nivå. 

Eg valde å satse tungt på viltforvaltning, statistikk og økologi i min master, fordi eg hadde planfag, GIS og mykje forvaltningsfag og jus frå før. Skreiv masteroppgåva mi på fjellrype, med mykje feltarbeid. 

Etter fullført master fekk eg sommarengasjement knytt til forureiningslova (vatn og avløp), før eg fest fast stilling i som arealplanleggar i Lom kommune. Å bli innanbygds på reinsjakt lokka stort, i tillegg til nært familie både i vest og aust. Arealplanlegging i store naturkommunar er også spennande.

I prosessen fram mot å ta den stillinga var eg innom fleire typar ulike stillingar, og intervju. Eg trakk ein søknad som samfunnsplanleggar i kommunen, fordi eg ikkje ville drive meir på strategisk nivå, tett på leiargrupper osv.

Eg gjekk til siste runde i ei oppsynsstilling hjå SNO, men takka nei til siste dybdeintervju då det viste seg at dotter mi er gravid. Eg såg ikkje for meg å sitte med ei særleg uavhengig stilling i ein annan landsdel enn familie som treng meg. 

Eg var innstilt som nr 2 på ei skrekkeleg spennande stilling som rådgjevar natur og miljø eller kva søre det var, i Trysil. Denne bestod av kommunal viltforvaltning, fiskeforvaltning, elverestaurering, deltaking i relevant kommunalt planarbeid, forureiningssaker og motorferdsel. Hadde truleg takka ja til den om eg vart innstilt som nr 1. Det var ei stilling eg hadde verkeleg lyst på. 

Elles var eg innkalla til intervju som rådgjevande biolog hjå Glommen Mjøsen (ei stilling med mykje kartleggibgsarbeid i felt) og til arealplanleggarstilling i Engerdal kommune. Takka nei, då eg hadde bestemt meg for å takke ja til stilling i Lom, og var usikker på om eg orka den skvisen eg har inntrykk av at ein del biologar i skognæringa står i. 

Poenget mitt med å utlevere heile halve prosessen med førre jobbskifte er å vise for ein variasjon ein kan ha i moglege stillingar med slik type utdanning. Og kanskje litt kva vurderingar som kan vere relevant å gjere. Og at det er lurt å tenke ikkje berre utdanning, men ein totalitet av erfaring, tidlegare utdanning, kursing og "overlappande" fagområde. Som regel har ein ei større totalitet enn ein sjølv tenker og trur. 

Mi tilråding er å gå for det hjartet vil, so framt det er noko lunde realistisk. Å omskolere seg i vaksen alder er ei gåve å ha moglegheit til, køyr på, ver trufast mot deg sjølv, som regel så gir det uttelling til slutt.

Det skal dog seiast at det er 8 - 10 år sidan eg bestemte meg for at eg ville over i naturforvaltinga frå meir generell forvaltning. Eg har vore målretta, men måtte tilpasse studiar og framdrift til det livet eg hadde. Eg er likevel glad for at eg har vore trottig. Eg føler eg står sterkt innanfor mange ulike interessante type jobbar. Vel verdt det. 

I høve mastersyka så har også eg inntrykk av at den pendelen er i ferd med å snu fleire stader i forvaltninga. Så eg ville berre kjørt på med bachelornivå innanfor det du verkeleg synes er spennande, og teke det litt som det kjem. Er du flink til å takke ja til moglegheiter som byr seg, og er litt påkopla, så kan jo også studietida vere ei fint tid å samle relevant erfaring, gjennom oppgåver og frivillig arbeid. 

Med ei interesse for fisk som eg forstår du har, og stadig aukande behov for folk med kompetanse innanfor ferskvassøkologi, så kunne kanskje naturforvaltning hjå NMBU med masse fokus på økologi, fisk og fiskeforvaltning vere noko? Berre ein tanke :)

Edit: her var det mykje skrivefeil og noko manglande struktur. Eg skal gjere det meir lesarvennleg når eg kjem på ein PC 😅

• Liker 3
Skrevet

Jeg skrev master om villaks i Roksdalsvassdraget på Andøya 😊 Veldig spennende, både feltarbeidet og vinklinga på oppgaven: Hvor stor betydning har innsjøene som oppvekstarealer for laksunger?

• Liker 1
Skrevet
2 hours ago, Tessatroll said:

Edit: her var det mykje skrivefeil og noko manglande struktur. Eg skal gjere det meir lesarvennleg når eg kjem på ein PC 😅

Mer enn godt nok, takk for inspillet.

Og som du sier, hvis jeg ender opp med omskolering, noe jeg tror er svært sannsynlig, så vil det jo være en fantastisk mulighet. Sitte på skolebenken i 3 år med full lønn og komme ut med nye muligheter i andre enden er en grei kompensasjon for de mulighetene jeg har tapt.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

• Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.