Gå til innhold
  • Bli medlem

Søker inspirasjon ang. omskolering. Noen tanker om hvilket yrke man bør velge?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Kort fortalt så regner jeg med at jeg må i gjennom store forandringer i årene fremover, som da sannsynligvis vil involvere både flytting og omskolering grunnet yrkesskade.

Da er det store spørsmålet, hva gjør jeg nå?

Har sannsynligvis litt over 30 år igjen av yrkeslivet. Og jeg trenger da et yrke som foregår i et rent arbeidsmiljø. Ingen støv, ingen gasser, bare et rent fint kontor eller liknende.

Men jeg ønsker jo også et yrke som gir mye frihet, og hvor arbeidsdagene er fine. Et yrke som gir meg store valg med tanke på hvor jeg kan jobbe, og hvor jeg gjerne kan ta meg mye fri sommerstid.

Det mest realistiske vil i så fall være å ta en 3 års bachelorgrad. Med muligheter for å bygge på til en mastergrad senere.

Har jo tenkt veldig mye på hva jeg kan ha lyst til, men det finnes jo mange yrker der ute som jeg aldri en gang har tenkt på at finnes eller som jeg har hørt om.

Annonse
Skrevet

Min samboer omskolerte seg fra frisør til naturforvalter (bachelorgrad i naturforvaltning etterfulgt av årsstudium natur&kulturminneoppsyn). Jobber den dag i dag som nasjonalparkforvalter. Kan være noe å vurdere. 

• Liker 1
Skrevet
1 hour ago, Veidemannsblod said:

Min samboer omskolerte seg fra frisør til naturforvalter (bachelorgrad i naturforvaltning etterfulgt av årsstudium natur&kulturminneoppsyn). Jobber den dag i dag som nasjonalparkforvalter. Kan være noe å vurdere. 

Ja, det er allerede sånn halvveis på listen min. Ingen87 nevnte jo at det ble lyst ut noen slike stillinger tidligere i år, og jeg hadde nok kost med meg en slik jobb.

Men risikoen er jo å få @ingen87 som sjef, høres skummelt ut, tror han biter.

Men spøk til side så er det en jobb jeg har tenkt på, men jeg er usikker på hvor mye fritid man har i jobben. Og så tror jeg gjerne også at man kan måtte vente noen år før man eventuelt får en stilling, det er nok ikke så mange som holder på med slikt i Norge. Hvis man skal omskoleres så bør man gjerne kunne si at man er sikret jobb etter endt utdanning.

Skrevet

Akkurat mengden på ledige nasjonalparkforvalter-stillinger varierer jo, men jeg ser ganske ofte noen utlyst og hvis man har lyst og mulighet til å flytte rundt i landet så er det nok fullt mulig å få seg en relevant stilling. Hvor mye fri man har og akkurat hvordan årshjulet ser ut for nasjonalparforvaltere kan jeg ikke si så mye om, men de er jo ofte ansatt hos statsforvalteren og mange har nok mulighet for fleksitid, opparbeide seg avspasering etc.

Ut over det så er naturforvaltning en veldig kjekk utdannelse, og man er litt som poteten ... kan brukes til det meste. Landbruk og miljøsaker i kommunene f.eks. og kommuner er det jo fortsatt en del av, fjelloppsyn, statsforvalterne har miljøavdelinger,  miljødirektoratet, KLD, det er i grunnen mulig å jobbe på alle forvaltningsnivåer som naturforvalter. Hvis man tenker litt på oppbyggingen av studiet og tar relevante fag hjelper det enda mer (hvis jeg skulle tatt flere fag hadde jeg f.eks tatt flere GIS fag). 

Det kan nok hende at miljøforvaltningen har et snev av "mastersyke" så kan nok være greit å vurdere om man har mulighet til å ta en bachelor + noe påbygning på det (master, relevant årsstudium etc.) 

Ellers ... hvis du liker data, matte og tall og sånt så kan jeg tipse om dataingeniør, brutter'n har en bachelor i det og lønnsmessig så slår han naturforvaltningsmasteren min ned i støvlene, selv om jeg på ingen måte har dårlig betalt. Hjemmekontor og så mye overtidsarbeid/oppbygging av avspasering som han klarer å få til (har jeg inntrykk av) :P    

Skrevet

Hvis har en "naturforvalter" utdanning og ikke vil jobbe i det offentlige, så er det mange anleggsentreprenører som trenger slike til "Ytre Miljø" koordinator stillinger og tilsvarende. Da er det også muligheter for turnus.

Skrevet (endret)
Gabs88 skrev (4 timer siden):

Men risikoen er jo å få @ingen87 som sjef, høres skummelt ut, tror han biter.

Jeg slutta jo, så det skal du ikke være redd for. Biter dessuten ikke såå hardt! 😁

Jeg runda akkurat ti år som nasjonalparkforvalter, før jeg gikk over til reindrift. Som @Heriks sier er NP-forvalterne ansatt av Statsforvalteren, mens det er NP-styret som disponerer arbeidstida (oppdragsgiver).

Det er overraskende stor turnover på stillingene. Jobben er spennende og oppgavene er varierte, men tror nettopp det at man må flytte på seg, gjør at det ofte blir et mellomstopp før man vil nærmere "hjem". Derfor hadde vi stor utskifting i høst. En annen grunn er nok at mange med denne utdannelsen har oppsynsjobber i enden av kikkerten. I dag jobber tre ex-nasjonalparkforvaltere i Nordland  enten for SNO eller fjelloppsyn.

Hos oss har Statsforvalteren fått øya litt bort fra mastersyken, nettopp for å ansette personer som man tror vil sørge for kontinuitet. Jeg synes det er fornuftig. Ser at også @Veidemannsblod sin samboer også har bachelor (ble veldig nysgjerrig på hvem i det gamle forvalterkollegiumet dette er! 😅).

Årshjulet varierer fra år til år, men jevnt over kan man si at den mest travle tida er fra påske til sommer, og september-oktober. Veldig mange befaringer og samlinger (feltkurs, hvis relevant) legges til barmarkssesongen. Likevel har det ikke vært noe problem å jobbe inn, og ta avspasering hvis man ønsker lengre sommerferie. Jeg har hatt fem uker sommerferie tre år på rad. Og da har jeg også hatt avspasering til elgjakta, jul og påske. Har aldri jobbet i stille uke eller romjul, men har et par ganger valgt å gjøre årsrapportering i romjula (ikke nødvendig, men et eget valg).

Jeg innførte også "egenbefaringsdager" hos oss. Disse var tenkt brukt for å gjøre seg kjent i de delene av nasjonalparkene som man aldri fikk anledning til å besøke gjennom ordinær saksbehandling. Dette kan kombineres med helg, og da kan man virkelig komme seg inn i indrefiletene av norsk natur, i arbeidstida. 

Uansett er det mange andre kule muligheter med en naturforvalter-utdannelse. I mitt kull har de fleste  havnet i konsulentbransjen, offentlig forvaltning (både kommune, stat, fylkeskommuner, statlige foretak) eller i naturoppsyn.

Endret av ingen87
  • Liker 1
Skrevet

Dersom du tenker på stilling som "bare en jobb" har du mange muligheter, men kanskje noe avhengig av dine evner (som ikke fremgår av innlegg)? Vi vil fortsatt være avhengig av STEM og jobber som vedlikeholder infrastruktur og lager nye, ikke bare forbruker, til tross for at mange tar infrastruktur for gitt (privilegier er usynlige for de som har de :-) ).  Jeg *tror* vi har nok "tullejobber" som fordrer master innen de myke fagene. Ekspempelvis er vi er vel over en metning på hvor mange samfunnssynsere vi behøver?

Lykke til!

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

• Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.