Gå til innhold
  • Bli medlem

Tips til snøplugger som ikke koster en formue?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Etter å ha søkt litt rundt fant jeg en tråd hvor snøpluggene til Thansen ble anbefalt, men det viser seg at disse stort sett er utsolgt over alt.

(Bor du på Eidsvoll eller i Mosjøen vil jeg påstå at dette er et røverkjøp til 70 kroner for seks plugger: https://www.thansen.no/camping/telt-tilbehor/tilbehor/teltplugg-camp-nature-xtreme-31-cm-6-stk/n15752/pn23892/)

Og har en først kommet over et alternativ til en brøkdel av prisen...

Så da er spørsmålet om noen har tips til noe tilsvarende, før jeg tar den deprimerende omveien via Ebay for å bestille noe som nok ikke dukker opp før utpå våren?

Kommer i utgangspunktet ikke til å bli brukt under røffere forhold. Stort sett koseturer med ungene i skogen det går i. Men greit å holde teltduken sånn noenlunde stram for det.

Annonse
Skrevet

sist jeg bestilte fra aliexpress så dukket snøpluggene opp veldig raskt. men dersom du skal campe i skogen så går det veldig fort å kappe til noen bjørkepinner som du kan bruke. evt kappe til noen gamle listbiter eller lekt-biter eller brøytestikker dersom du har dette tilgjengelig. 

Skrevet

Hva med å lage noen selv?

Ser jeg har glemt å legge inn en liten brukererfaring på de, men skal få gjort det etter hvert. 
De som det er referert til i tråden ble litt for korte til å bruke til på pluggfestene på selve teltet, og brukes derfor kun på bardunene.
Sitter bom fast, og må graves ut. 

Fikk tak i noen flere veistikker i samme diameter, og har kuttet opp noen som er en del lengre de første jeg lagde
Disse fungerer fint til å bruke på pluggfestene på selve teltet.

Skrevet

Kan raskt være at selvgjort ender med å bli løsningen. Bare frykter at jeg ender med å komme på det først når jeg står til knærne i unger og utstyr som skal pakkes. 

Takk for råd og tips!

Skrevet

Skal du ha korte snøplugger langs teltduken, er det beste kjøpet røde snøplugger fra Aliexpress/ebay. Topp kvalitet, topp pris.

Om du finner hos norske forhandlere som har en akseptabel pris, så kjøp der.

Til endefestene mot/fra vindretningen bør man ha lengre plugger, eller bruke ski/staver.

Til bardunene er det ingenting som slår små snøanker som eks. swiss Piranha snøanker, med en liten karabinkrok i ringen (små alu-kroker kjøper du også på aliexpress/ebay). Lett å sette ned, lett i vekt, og holder MYE bedre enn plugger.

Skrevet

Nå skal jeg kanskje gå imot strømmen her. Jeg synes det er hensiktsmessig å skille mellom hva som er "kostbart" og hva som er "dyrt". De dyreste snøpluggene jeg har hatt var fra Aliexpress. De kostet lite men tok ikke lange stunden før de var bøyd alle som en.

Kanskje jeg er vel slem mot de men jeg gidder ikke dalle med snøplugger. Når de er tilstrekkelig gravd opp til at de kan røskes løs gjør jeg det, og kan jeg få de nedi med litt tramping gjør jeg også det. 

Jeg har også hatt Helsport sine og noen jeg ikke husker merket på.

Nå har jeg gått over til Hilleberg sine, etter noen tilbud på Fjellsport. De er de mest kostbare jeg har hatt, men ikke de dyreste, for der har jeg foreløpig ikke ødelagt én eneste en.

• Liker 2
Skrevet
foroll skrev (54 minutter siden):

Nå skal jeg kanskje gå imot strømmen her. Jeg synes det er hensiktsmessig å skille mellom hva som er "kostbart" og hva som er "dyrt". De dyreste snøpluggene jeg har hatt var fra Aliexpress. De kostet lite men tok ikke lange stunden før de var bøyd alle som en.

Kanskje jeg er vel slem mot de men jeg gidder ikke dalle med snøplugger. Når de er tilstrekkelig gravd opp til at de kan røskes løs gjør jeg det, og kan jeg få de nedi med litt tramping gjør jeg også det. 

Jeg har også hatt Helsport sine og noen jeg ikke husker merket på.

Nå har jeg gått over til Hilleberg sine, etter noen tilbud på Fjellsport. De er de mest kostbare jeg har hatt, men ikke de dyreste, for der har jeg foreløpig ikke ødelagt én eneste en.

Jeg har hatt helsport, og standard røde fra aliexpress.

Helsport sine var myke som sølvpapir, tykke, tunge og full av skarpe kanter. Finnes mange tråder om disse.

Ali pluggene var uten skarpe kanter, tynnere, lettere, og mye sterkere. Dønn lik andre dyre typer (sikkert samme fabrikk).

Finnes kanskje andre typer da, men jeg skjønner ikke hvordan man ødelegger disse under normal bruk.

Skrevet
Marius Engelsen skrev (24 minutter siden):

Finnes kanskje andre typer da, men jeg skjønner ikke hvordan man ødelegger disse under normal bruk.

Jeg har gjennom snart 20 år i Finnmark opparbeidet et utvalg kjøpt inn fra masse forskjellig. Har forvekslet plugger med andre og så har ganske variert utvalg. Har Helsportplugger (som er fra ca 2010 som er helt kurante. har plugger av ukjent opprinnelse som er myke. Og plukket opp noen en gang i tilbudskassen (ukjent fabrikat) som virket stive og gode. 

Av alle disse så er det ingen som blir ødelagt av (min) normalbruk i snø. 

Men jeg har bøyd noen ved å banke de ned i sand med vedkubber med lavvo på sandstrand. Jeg har også bøyd noen ved å være ekstremt utålmodig med spaden ved nedpakking. Også av de stiveste. 

Så er det svært individuelt hva folk opplever som normalt. Både når det gjelder snø og kraftbruk...

Skrevet
Marius Engelsen skrev (46 minutter siden):

Helsport sine var myke som sølvpapir, tykke, tunge og full av skarpe kanter. Finnes mange tråder om disse.

Ali pluggene var uten skarpe kanter, tynnere, lettere, og mye sterkere. Dønn lik andre dyre typer (sikkert samme fabrikk).

Helsport sine ubehandlede snøplugger hadde skarpe kanter . De oppdaterte til en gul pulverlakkkert utgave, disse har ikke skarpe kanter :) jeg kjøpte de gule til 500 kroner, idag er det en helt annen pris.

Thansen sine 31cm er anodisert rød og har noe skarpere kant enn feks helsport.

Barents outdoor har fortsatt ubehandlede snøplugger, om de har skarpe kanter eller ikke vet jeg ikke. Men det tar uansett 5 min å runde de skarpe kantene med ei fil.

Aluminium kommer i så mange forskjellige legeringer, noen er svært myke mens andre er så stive at de ikke engang kan knekkes i vinkel uten å sprekke. 

Skrevet
1 hour ago, Marius Engelsen said:

Sikkert forskjell på de ulike som selges på Aliexpress, og sikkert kjip kvalitetskontroll. De jeg kjøpte var røde og 30 cm og de "kjentes" myke sammenlignet med de litt tyngre fra Hilleberg.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

• Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.