Gå til innhold
  • Bli medlem

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Jeg er på utkikk etter en ny jakke til vinterbruk. Fra før har kun korte jakker, og savner ei med litt lengde. Har en gammel anorakk, men denne synes jeg er for tynn i stoffet til de kaldeste dagene. Fin påskeanorakk. Jeg amlet over et godt tilbud på Fjällräven Keb Eco-Shell Parka: Fjällräven Keb Eco-Shell Parka M UN Blue - Jakt & friluft til 2999,-. Dette er helt i overkant av hva jeg synes er grei pris for en jakke. 

I min forrige jobb brukte vi Fjällräven Keb Eco-Shell Jakke. Dette var ei god jakke sommer og høst, og holdt meg nokså tørr på mine befaringer. Vinterstid brukte jeg heller vanlig Keb, med G-1000 (som også var ei jobbjakke med trykk). Basert på erfaringene med Eco-Shell jakka, er jeg litt betenkt på denne parkasen, men samtidig skriver FJällräven: "Jakken er designet for fotturer og skiturer i årets kalde måneder og den enkle utformingen letter fremdriften samtidig som at den gir fullstendig beskyttelse når været blir stygt".

Dette er et aldri så lite ubeskrevet blad, så det var vanskelig å finne ut av det jeg lurer på. Kanskje noen her på forumet kan hjelpe meg? Har sendt samme spørsmål til Fjällräven. 

Er det noen forskjell på Keb Eco-Shell Parka og vanlig Eco-Shell jakke, utover at denne er lengre (parka vs jakke) og at den har et tynt isolerende lag med netting på innsiden? Er ytterstoffet det samme?  

Er det noen andre gode kjøp i denne prisklassen, som jeg kan ha oversett? Det må ikke være en skalljakke, kan fint være bomull. Det eneste kravet er at den fungerer på vinterturer også når det kryper ned mot -25°C, og at den har litt lengde. 

Jakt & friluft har også tilbud på Fjällräven No. 68, men denne får ganske dårlige reviews rundt omkring på det ganske store nettet. 

Endret av ingen87
Annonse
Skrevet
ingen87 skrev (32 minutter siden):

Er det noen forskjell på Keb Eco-Shell Parka og vanlig Eco-Shell jakke, utover at denne er lengre (parka vs jakke) og at den har et tynt isolerende lag med netting på innsiden? Er ytterstoffet det samme?  

Er det noen andre gode kjøp i denne prisklassen, som jeg kan ha oversett? Det må ikke være en skalljakke, kan fint være bomull. Det eneste kravet er at den fungerer på vinterturer også når det kryper ned mot -25°C, og at den har litt lengde. 

Fjällräven gjør en særs dårlig jobb med å formidle hva jakken en laget av, men basert på vekt og beskrivelse virker det sannsynlig at hovedmaterialet er det samme eller veldig likt.

En bomullsanorakk/anojakke er for meg en skalljakke. Forskjellig skall for forskjellig vær. Men det er vel like mange definisjoner av skalljakke som det er av softshell, så det blir vel mest personlig preferanse.

I -25 er jo været forøvrig som regel veldig bra, så dette er for meg en typisk anledning hvor bomullsjakka tas frem. Men det kommer litt an på hvor lenge du skal være ute og hvor fort været skifter der du ferdes. Komforten til bomull/bomullsblandinger synes jeg er uslåelig i kaldt vær, men de er kjipe å tørke i telt/felt, så for min del blir de mest brukt på dagsturer og korte overnattingsturer med pålitelig værmelding. Også fin til bålturer der du vil ha noe som tåler litt gnist. Til lengre turer eller ved fare for væromslag velger jeg en membranjakke, som skalljakke, men tar da ofte med en tynn og lett vindjakke i tillegg for å slippe bruke membranjakken mer enn høyst nødvendig.

Uten å kjenne No. 68 jakken spesifikt, så ser den ut til å dele litt DNA med Anorak no. 8 som jeg eide en periode. G-1000 heavy duty er latterlig tungt og lite pakkbart. Når du først tar på deg den så blir den på. Ingen har plass i sekken til noe sånt.
Jeg bruker normalt small i Fjällrävenjakker, så jeg kjøpte Anorak No. 8 i medium for å ha plass til litt ekstra under for de virkelig kalde dagene. Dette hadde Fjällräven allerede tatt høyde for. Til gangs. Så medium var ALT for stor. Så stor at jeg aldri brukte den, så min erfaring er derfor bare basert på prøving innendørs.

Jeg er heller ikke av typen som lærer av mine tabber, så jeg gjorde samme feil når jeg bestilte Fjällräven Bergtagen jakke (vanlig G-1000, ikke eco shell). Her har de også dratt på litt og gjort den litt mer romslig enn f.eks. Keb i medium, men ikke fult så ekstremt som Anorakk no. 8.
Siden prisen var veldig gunstig valgte jeg å beholde den som en jakke dedikert til de kaldeste dagene. Det angrer jeg ikke på. Den blir ikke like ofte brukt som den opprinnelig var tiltenkt, men det er veldig digg å ha en god bomulls(blanding)jakke til skikkelig vinterdager. 
Enda mindre angrer jeg når jeg i ettertid ser at når kvikksølvet ikke kryper alt for langt under frysepunktet, så blir det som regel en annen type tur, med høyere tempo, og da velger jeg som oftest en syntetisk vindjakke eller softshell som håndterer svette og væromslag bedre enn Bergtagen-jakken (og bomull generelt). 

• Takk 1
Skrevet
aico skrev (23 timer siden):

Fjällräven gjør en særs dårlig jobb med å formidle hva jakken en laget av, men basert på vekt og beskrivelse virker det sannsynlig at hovedmaterialet er det samme eller veldig likt.

Yes, og siden det var lite informasjon andre steder, var Fjellforum min "go-to"-side for mer informasjon :D

Burde kanskje formulert meg annerledes, mente selvfølgelig membranjakke. Altså skalljakke med membran. 

Jeg har ei Norrøna Narvik-jakke som jeg bruker på våte vinterdager. Dette er vel egentlig en skijakke, og den kan bli litt tett under aktivitet. Jeg har liksom ingen jakker jeg synes er skikkelig behagelig i kulden og i aktivitet. Bomullsanorakken jeg har blir for tynn. Narvik-blir for tett. Dunjakka blir for varm. Det er kanskje den gode bomullsjakka jeg "leter etter". 

Mon tro om denne kunne vært noe? https://arrakoutdoor.no/trek-anorakk-herre-oransje?gad_source=1&gclid=Cj0KCQiA4fi7BhC5ARIsAEV1YiYDPrY_rzxEhG0UcJqJLHRfdzCbXgz54XhKj33vPkQN6svh_zdibToaAvrTEALw_wcB

Skrevet
ingen87 skrev (18 minutter siden):

Yes, og siden det var lite informasjon andre steder, var Fjellforum min "go-to"-side for mer informasjon :D

Burde kanskje formulert meg annerledes, mente selvfølgelig membranjakke. Altså skalljakke med membran. 

Jeg har ei Norrøna Narvik-jakke som jeg bruker på våte vinterdager. Dette er vel egentlig en skijakke, og den kan bli litt tett under aktivitet. Jeg har liksom ingen jakker jeg synes er skikkelig behagelig i kulden og i aktivitet. Bomullsanorakken jeg har blir for tynn. Narvik-blir for tett. Dunjakka blir for varm. Det er kanskje den gode bomullsjakka jeg "leter etter". 

Mon tro om denne kunne vært noe? https://arrakoutdoor.no/trek-anorakk-herre-oransje?gad_source=1&gclid=Cj0KCQiA4fi7BhC5ARIsAEV1YiYDPrY_rzxEhG0UcJqJLHRfdzCbXgz54XhKj33vPkQN6svh_zdibToaAvrTEALw_wcB

Jeg synes bomull blir for tungt og vått til høyaktivitet. Men fin til lavinsensitet.

Type tynn microfiber, som eks. Norrøna Svalbard Cotton Light (som er mest syntet egentlig), synes jeg er best.

Lett, tørt, vindtett, puster bra, stille, mykt og blir ikke tungt når det blir vått. Men tåler ikke regn.

Bergans microlight jakken synes jeg er litt for kort, og litt lite vindtett til vinterbruk. Men fin til sommerbruk.

Skrevet
ingen87 skrev (36 minutter siden):

Bomullsanorakken jeg har blir for tynn.

Hva mener du med for tynn? Er den ikke vindtett/vindavstøtende nok?
Ei skalljakke bør jo være nettopp det, bare ett skall. Isolasjon er det lagene under som skal håndtere.

I hverdagslivet og til småturer kan det være hendig med en ytterjakke som kombinerer skallfunksjonen med litt isolasjon, men til turbruk er det mindre fleksibelt mtp. temperaturregulering og vanskeligere og tørke. Så lenge jakken er tettvevd nok til å gi tilstrekkelig vindmotstand, bør den ikke være sydd i ett tykkere stoff enn at den tåler forventet slitasje. Iaf. ikke når det er snakk om en jakke til hvitswix-vær.

I litt mer rufsete vær er det mange som foretrekker tykkere og stivere stoff som ikke så lett "klisterer" seg til kroppen når kraftig vind presser jakken mot kroppen. Det gir flere / større luftlommer og avlaster underliggende lag fra å bli komprimert.

I tillegg til jakkene Marius nevner over, vil jeg nevne Bergans Antarctic Expedition. Det er ei syntetisk (tettvevd microfiber) vindjakke som prøver å dekke gapet mellom bomullsanorakken/anojakken og moderne ekspedisjonsjakker med membran. Den har ikke bomulls(blandings)jakkenes ulempe med at den blir våt, tung og vanskelig å tørke. Samtidig puster den mye bedre enn en membranjakke. 
Forventer du mye nedbør er nok en membranjakke bedre, og siden den er tynn og myk vil den klistre seg til kroppen i sterk vind, men utover det er det ei rå vindjakke som på en måte gir deg det beste fra den klassiske anorakken/jakken og moderne membranjakker (og litt av ulempene fra begge, selvsagt). Denne modellen er virkelig beregnet på å ha mange/tykke lag under, så hvis denne er aktuell må du for all del ikke gå opp i størrelse. Ikke spør meg hvordan jeg vet ;) 

Skrevet

Den er tynn i den forstand at det blåser gjennom stoffet. Så blir fort kald dersom det blåser.

Skrevet
ingen87 skrev (36 minutter siden):

Den er tynn i den forstand at det blåser gjennom stoffet. Så blir fort kald dersom det blåser.

Kanskje samme stoff som Bergans Microlight da.

Norrøna Svalbard Cotton light har veldig lignende stoff, men mye bedre vindtetthet. Jeg tror ikke det er å få tak i lengre, dessverre.

Skrevet (endret)

Jeg opplever Norrøna Svalbard cotton anorakk og jakke (nytt navn på kolleksjonen er Femund) som temmelig vindtette. Jeg har holdt på å blåse bort på Hardangervidda-kryssing vinterstid med en Svalbard Cotton annorak uten at jeg syntes den ikke holdt vinden ute godt nok.

Av anorak og jacket (har begge) synes jeg Jacket er mye bedre utformet. Glidelåsen på Anoraken er veldig spinkel, og helt lukket igjen er den veldig trang rundt haken. Den er også veldig romslig for størrelsen sin. Jakken har en grov glidelås og god passform når glidelåsen er helt igjen. Passformen generelt er mer teknisk på jakken, men det er plass til nok med basislag under.

Disse, under det gamle kolleksjonsnavnet Svalbard er å få til meget fine priser i outleten deres nå:

IMG_5075.thumb.png.e15dbf7bf707615e100f7e579956a968.png

Endret av sneakyowl

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

• Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.