Gå til innhold
  • Bli medlem

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!

Jeg vil kjøpe meg et par telemarkski, med bindinger, støvler og feller.

Kjørte litt Telemark på 90- tallet, men har ikke gjort det siden. Så er begynner. Utviklingen når det kommer til utstyr har vel løpt avgårde siden den tid.

Så hva bør jeg kjøpe? 

Jeg vil primært gå turer med de, og renne ned igjen. 
Så de bør være gode å gå med på flata, i bakke og på tur ned. At det er lett å svinge er en fordel. 

Hadde blitt superglad for tips til ski, bindinger, sko og feller!

Mvh Katrine

Annonse
Skrevet

Har du kjørt alpint etter at du sluttet med telemark? Randonee er alternativet hvis du er komfortabel på alpint og vil ha utstyr for å gå på tur, men det kan ofte også brukes i i alpinanlegg. Du finner det letteste utstyret som også er relativt stødig til rando, men telemark er ikke veldig tungt og er selvfølgelig mye kulere og riktig valg syns jeg da.

Hva slags telemarksutstyr har du fra før? Det jeg tenker mest på er om det er sko som kan brukes videre. Ski finnes i utrolig mange variasjoner, så det spørs om du vil prioritere vekt, flyt i løssnø eller stabilitet/feste på is, men det kan høres ut som du er ute etter en allsidig ski? Binding må være en med gåmodus.

Det finnes to systemer på telemark som ikke er kompatible: 75mm og NTN. 75mm er sikkert det du har fra før og jeg vil ikke anbefale å kjøpe nye plaststøvler til det systemet med mindre du kommer over et veldig godt tilbud. Finn.no flommer over av brukt telemarksutstyr, spesielt 75mm, men også en del NTN, og kan være en rimelig inngangsbillett. På 75mm vil du ha Voile Switchback binding, enten i dame, vanlig eller X2 utgave, men 22 Designs AXL er også et godt alternativ. Det finnes også noen andre eldre alternativer, men unngå G3 Targa Ascent som slet med ising. På NTN så må du være klar over at det er to størrelser på bindingene som har feste under sålen, large er størrelse 26,5 og oppover på Scarpa og Crispi, mens small er størrelse 26 og mindre. Aktuelle bindinger hvis fokus er på topptur er InWild Meidjo, 22 Designs Lynx, og TTS bindinger som Voile Transit, men Rottefella Freedom (ikke Freeride) er også aktuell. Sko må passe foten din. De fleste har innerstøvel som må varmetilpasses for beste passform.

Feller kjøper du så de dekker minst midtbredden og tilpasser bredden med en spesialkniv. Du trenger ikke å dekke helt ut på tuppen, for midten får mest vekt og betyr mest for festet, men det er viktig at de dekker helt på midten for traverser.

Skrevet
rokkitan skrev (1 time siden):

Det finnes to systemer på telemark som ikke er kompatible: 75mm og NTN

Jeg ville nesten inkludert Rottefella Xplore i den kategorien også. 

Skrevet (endret)

Xplore er ikke i samme kategori som 75mm og NTN med plaststøvler, men sko og bindinger er ikke kompatible med noe annet, verken NTN, 75mm eller NNN-BC nei. Systemet fungerer veldig fint og jeg vurderte å inkludere det, men det dekker det jeg vil kalle fjellski fra flatt til bratt, og spørsmålet var om telemarksutstyr. Det kan dog være greit å nevne Xplore med sko som Alfa Free og Crispi Futura Pro, samt passende ski, som et lett alternativ til slakere toppturer. Den harde fleksen forandrer følelsen helt, gir mye mer kraft ned i skiene og gjør det artig å kjøre telemarkssvinger, men jeg syns ikke den fungerer bortover og oppover. Standardfleksen fungerer derimot veldig bra bortover og til korte og/eller slake oppover- og nedoverbakker. Den flate platen er fin når det går oppover, og sammen med kortfeller blir oppturen lett. Bytte av fleks er relativt enkelt, men såpass tungvint at det kun blir gjort før lengre strekk.

Jeg har Åsnes Falketind 62 og Alfa Free og har kjørt svinger i opptil 30 graders helning så lenge forholdene ikke er for vanskelige, men det utstyret gir langt fra samme stabilitet og kraft som telemarksutstyret mitt.

Jeg gikk Storhornet på Oppdal to ganger i fjor med Free og Falketind. Første gangen var i februar fra Breen med varierende hardt og mykt føre, og da fungerte det utmerket. Oppturen var lett og på nedturen koste meg med telemarkssvinger, og jeg kjørte faktisk raskere enn enkelte på randonee. Andre gang var fra Osen i april med gjennomslagsføre. Det gikk greit og jeg fikk satt en god del svinger nedover, men med flere fall underveis så hadde jeg klart foretrukket telemarksutstyret på nedturen. Da kunne jeg også kjørt brattere terreng der det var mindre gjennomslag. Alt kommer selvsagt an på preferanser, forhold og ferdigheter. Jeg kjøpte Alfa Free brukt i fjor, fordi de klemte tærne mine da jeg prøvde de i butikk og jeg var usikker på om det kom til å gå bra. De er supre, men helt på grensen til å klemme tærne mine for mye og jeg ser at de ikke passer alle.

75mm sko som Scarpa T4, Crispi Svartisen o.l. med en binding som har vaier til nedturen, er også et godt alternativ for slakere toppturer. Jeg har ikke prøvd T4 på ski, men vil anslå at den og binding med vaier er litt kraftigere enn Free og Xplore.

Endret av rokkitan
Skrevet
rokkitan skrev (På 6.1.2025 den 20.03):

Har du kjørt alpint etter at du sluttet med telemark? Randonee er alternativet hvis du er komfortabel på alpint og vil ha utstyr for å gå på tur, men det kan ofte også brukes i i alpinanlegg. Du finner det letteste utstyret som også er relativt stødig til rando, men telemark er ikke veldig tungt og er selvfølgelig mye kulere og riktig valg syns jeg da.

Hva slags telemarksutstyr har du fra før? Det jeg tenker mest på er om det er sko som kan brukes videre. Ski finnes i utrolig mange variasjoner, så det spørs om du vil prioritere vekt, flyt i løssnø eller stabilitet/feste på is, men det kan høres ut som du er ute etter en allsidig ski? Binding må være en med gåmodus.

Det finnes to systemer på telemark som ikke er kompatible: 75mm og NTN. 75mm er sikkert det du har fra før og jeg vil ikke anbefale å kjøpe nye plaststøvler til det systemet med mindre du kommer over et veldig godt tilbud. Finn.no flommer over av brukt telemarksutstyr, spesielt 75mm, men også en del NTN, og kan være en rimelig inngangsbillett. På 75mm vil du ha Voile Switchback binding, enten i dame, vanlig eller X2 utgave, men 22 Designs AXL er også et godt alternativ. Det finnes også noen andre eldre alternativer, men unngå G3 Targa Ascent som slet med ising. På NTN så må du være klar over at det er to størrelser på bindingene som har feste under sålen, large er størrelse 26,5 og oppover på Scarpa og Crispi, mens small er størrelse 26 og mindre. Aktuelle bindinger hvis fokus er på topptur er InWild Meidjo, 22 Designs Lynx, og TTS bindinger som Voile Transit, men Rottefella Freedom (ikke Freeride) er også aktuell. Sko må passe foten din. De fleste har innerstøvel som må varmetilpasses for beste passform.

Feller kjøper du så de dekker minst midtbredden og tilpasser bredden med en spesialkniv. Du trenger ikke å dekke helt ut på tuppen, for midten får mest vekt og betyr mest for festet, men det er viktig at de dekker helt på midten for traverser.

Hei, og tusen takk for utfyllende svar!

Jeg har ikke kjørt noe særlig alpint, men litt rando. Så jeg har fullt randoutstyr.

Jeg kjøpte meg ei fjellskipakke i fjor. Den består av Åsnes Tonje- ski, Alpina Alaska sko, og bindingene Rottefella bc technology.

Er det meningen at man skal kunne kjøre Telemark med dette utstyret? Ikke bare får jeg ikke til telemarksvinger med det, jeg får ikke til å svinge i det hele tatt! Er nærmest hjelpeløs på veg ned. Utrolig irriterende. Jeg er da ikke så dårlig på ski🤨

Ja, er ute etter en allsidig ski. Binding med gåmodus, vil det si det at man kan løfte opp hælen i brattere terreng?

Jeg må se nærmere på de bindingene du nevner😊 

Fellene jeg har er x- skin 58 mm mohair. Fjerner jeg litt av den på begge sider? Hva med lengden, skal jeg kutte av noe der? Har dårlig glid med fellene på. 
Igjen, tusen takk for svaret ditt😀

Skrevet

Hei, det er ikke lett å kjøre telemark på Tonje og Alpina Alaska BC, men det går hvis forholdene er gode. Det går selvsagt an å prøve det i slake bakker med å gå opp og renne ned, alternativt i slake (grønne) bakker på et alpinanlegg for å øve svinger, slik vi gjorde i gamle dager. Det krever dog en del for å bli flink på på slikt utstyr og det er mye mer avhengig av gode forhold enn plastsko og en vaierbinding. Du vil også ha det mye artigere i det meste av alpinanlegg og brattere bakker med stødig utstyr. Bredere ski (85-100mm), med mer innsving gjør det både artigere å kjøre ned og lettere å lære å svinge.

X-skin 58 mm passer rett på Tonje og trenger ikke trimmes på bredde. Det trengs typisk på feller som dekker hele lengden på skiene, for man ønsker bare at stålkantene skal stikke ut på midten av skien, og i hvert fall ikke at fellen skal stikke utenom skien. Du kan vurdere å trimme på lengden på X-skin'ene dine for bedre gli, men du vinner mer på å kjøpe et ekstra par som er smalere (45mm), men det koster jo ekstra med flere. Skismøring er også et alternativ, og gir overlegen gli på tørr snø. Alt er et kompromiss; Mohair glir best, men har litt dårligere feste og slites mye raskere på isete snø enn nylon. Det er heller ikke alltid lett å få fellen til å feste på en ski som har vært på snø og potensielt er litt våt. Du må vurdere bruken din og hva du trenger. Det står også litt hos Åsnes om feller:
https://asnes-academy.com/velg-riktig-utstyr/hvordan-velge-rett-skifell/

Gåmodus vil si at hælen kan løftes uten motstand fra stag/vaier med fjærer eller lignende. På 75mm gjør stag med innkapslede fjærer kjøringen mye stødigere og man får mer kraft ned i skien og underlaget. Det gir dog mye mostand mot å løfte hælen og man ønsker å veksle modus så man kan gå fritt som for eksempel Voile Switchback:
https://www.voile.com/voile-switchback-telemark-binding.html
Man ser at hele bindingen roterer fritt om et stag i framkant i gåmodus, mens i kjøremodus er den fast og løfting av hælen vil stamme fjærene på stagene på siden av skoene og gi ganske stor motstand.

Hælløftere gjør det at man får bedre feste og gjør at man kan gå brattere. Jeg bruker de ikke før det er relativt bratt og det er alltid en vurdering av hvor bratt man skal legge sporet oppover.

Skrevet
rokkitan skrev (1 time siden):

Hei, det er ikke lett å kjøre telemark på Tonje og Alpina Alaska BC, men det går hvis forholdene er gode. Det går selvsagt an å prøve det i slake bakker med å gå opp og renne ned, alternativt i slake (grønne) bakker på et alpinanlegg for å øve svinger, slik vi gjorde i gamle dager. Det krever dog en del for å bli flink på på slikt utstyr og det er mye mer avhengig av gode forhold enn plastsko og en vaierbinding. Du vil også ha det mye artigere i det meste av alpinanlegg og brattere bakker med stødig utstyr. Bredere ski (85-100mm), med mer innsving gjør det både artigere å kjøre ned og lettere å lære å svinge.

X-skin 58 mm passer rett på Tonje og trenger ikke trimmes på bredde. Det trengs typisk på feller som dekker hele lengden på skiene, for man ønsker bare at stålkantene skal stikke ut på midten av skien, og i hvert fall ikke at fellen skal stikke utenom skien. Du kan vurdere å trimme på lengden på X-skin'ene dine for bedre gli, men du vinner mer på å kjøpe et ekstra par som er smalere (45mm), men det koster jo ekstra med flere. Skismøring er også et alternativ, og gir overlegen gli på tørr snø. Alt er et kompromiss; Mohair glir best, men har litt dårligere feste og slites mye raskere på isete snø enn nylon. Det er heller ikke alltid lett å få fellen til å feste på en ski som har vært på snø og potensielt er litt våt. Du må vurdere bruken din og hva du trenger. Det står også litt hos Åsnes om feller:
https://asnes-academy.com/velg-riktig-utstyr/hvordan-velge-rett-skifell/

Gåmodus vil si at hælen kan løftes uten motstand fra stag/vaier med fjærer eller lignende. På 75mm gjør stag med innkapslede fjærer kjøringen mye stødigere og man får mer kraft ned i skien og underlaget. Det gir dog mye mostand mot å løfte hælen og man ønsker å veksle modus så man kan gå fritt som for eksempel Voile Switchback:
https://www.voile.com/voile-switchback-telemark-binding.html
Man ser at hele bindingen roterer fritt om et stag i framkant i gåmodus, mens i kjøremodus er den fast og løfting av hælen vil stamme fjærene på stagene på siden av skoene og gi ganske stor motstand.

Hælløftere gjør det at man får bedre feste og gjør at man kan gå brattere. Jeg bruker de ikke før det er relativt bratt og det er alltid en vurdering av hvor bratt man skal legge sporet oppover.

Takk for svar!

Det er fint du sier, så er det ikke bare jeg som er håpløs.

Jeg tror jeg vil selge den fjellskipakka som jeg har, og heller kjøpe telemark. Jeg vil heller ha utstyr som jobber litt med meg, enn mot meg.

Så den fjellskipakka ble visst et feilkjøp. 

Da skal jeg se etter breiere ski med innsving, som du sier. Med gåmodus og hælløfter. 
Jeg tror også at jeg vil gå for ntn- bindinger. Det virker på meg som at den er litt mer tilgivende, altså lettere å (spesielt) svinge med?

Hvor lange bør skia være? Jeg er 1.63 og rundt 50 kg. 
Mvh Katrine

Skrevet (endret)

Jeg har NTN med plastsko og ganske brede ski for bruk i bakke og på brattere toppturer. I tillegg har jeg som nevnt over Alfa Free og Åsnes Falketind for lette og slake toppturer, samt Alfa Skaget for bruk med fjellski, turskøyter og Falketind på slake turer i løs og dyp snø. Jeg syns alle typer turer er fine, og å brøyte løype med fjellski i løssnø er like fint som å kjøre ganske bratt og fort i løssnø. I helgen hadde jeg en super tur med Falketind'ene over Vassfjellet i Trondheim/Klæbu, med både flatt og bratt terreng, både oppover og nedover. Hva du liker og syns er fint må du finne ut av, og så kan du vurdere om du vil selge fjellskiutstyret. Det kommer også litt an på om du går med andre og hva slags type utstyr de eventuelt bruker.

Telemarksskiene bør i utgangspunktet være omtrent din lengde eller litt kortere. Hvis du går for NTN og skal kjøpe nytt så tror jeg jeg vil anbefale nye TX Pro pga. mye bedre gåmodus enn forrige modeller, men de er fort utsolgt i din størrelse denne sesongen. De koster også mye (7500-9000 kroner), og forårets damemodell er på veldig godt tilbud mange plasser (3000-4000 kroner). Det viktigste med sko er uansett at de passer foten din. Nye sko har innersko som er tenkt varmetilpasset. Angående binding så vil jeg anbefale Voile Transit eller tilsvarende TTS binding, for de er lette, ukompliserte og justerbare, men de er litt sjeldne i Norge. De og en del andre bindinger må også brukes med fangreimer i skianlegg, og det kan også være lurt på tur så ikke skiene stikker av. Hvis du vil ha skistoppere på lette toppturski ville jeg valgt Meidjo, alternativt Rottefella Freedom (ikke Freeride). Meidjo er litt mer komplisert, men jeg liker den og har brukt den en del år nå.

Hvis du vil kjøpe nytt så kan jeg anbefale https://jesting.no/, for der får du god hjelp og svar på det du lurer på, samt rimelige priser. Alternativt så finner du en god del brukt utstyr på Finn.no - telemark.

Jeg vet også at noen som går på randonee med lette sko og veldig lette toppturski i stedet for fjellski, og trives med det. Utstyret veier overraskende lite ekstra i forhold til fjellski og gir mye mer støtte. Hvis du har sko som er gode å gå med, så kan lette ski og randobindinger også være en løsning. Jeg syns selv det er uaktuelt å feste hælen.

Endret av rokkitan

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

• Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.