Katt Skrevet i går, 14:02 Skrevet i går, 14:02 Hei! Jeg vil kjøpe meg et par telemarkski, med bindinger, støvler og feller. Kjørte litt Telemark på 90- tallet, men har ikke gjort det siden. Så er begynner. Utviklingen når det kommer til utstyr har vel løpt avgårde siden den tid. Så hva bør jeg kjøpe? Jeg vil primært gå turer med de, og renne ned igjen. Så de bør være gode å gå med på flata, i bakke og på tur ned. At det er lett å svinge er en fordel. Hadde blitt superglad for tips til ski, bindinger, sko og feller! Mvh Katrine Siter
rokkitan Skrevet i går, 19:03 Skrevet i går, 19:03 Har du kjørt alpint etter at du sluttet med telemark? Randonee er alternativet hvis du er komfortabel på alpint og vil ha utstyr for å gå på tur, men det kan ofte også brukes i i alpinanlegg. Du finner det letteste utstyret som også er relativt stødig til rando, men telemark er ikke veldig tungt og er selvfølgelig mye kulere og riktig valg syns jeg da. Hva slags telemarksutstyr har du fra før? Det jeg tenker mest på er om det er sko som kan brukes videre. Ski finnes i utrolig mange variasjoner, så det spørs om du vil prioritere vekt, flyt i løssnø eller stabilitet/feste på is, men det kan høres ut som du er ute etter en allsidig ski? Binding må være en med gåmodus. Det finnes to systemer på telemark som ikke er kompatible: 75mm og NTN. 75mm er sikkert det du har fra før og jeg vil ikke anbefale å kjøpe nye plaststøvler til det systemet med mindre du kommer over et veldig godt tilbud. Finn.no flommer over av brukt telemarksutstyr, spesielt 75mm, men også en del NTN, og kan være en rimelig inngangsbillett. På 75mm vil du ha Voile Switchback binding, enten i dame, vanlig eller X2 utgave, men 22 Designs AXL er også et godt alternativ. Det finnes også noen andre eldre alternativer, men unngå G3 Targa Ascent som slet med ising. På NTN så må du være klar over at det er to størrelser på bindingene som har feste under sålen, large er størrelse 26,5 og oppover på Scarpa og Crispi, mens small er størrelse 26 og mindre. Aktuelle bindinger hvis fokus er på topptur er InWild Meidjo, 22 Designs Lynx, og TTS bindinger som Voile Transit, men Rottefella Freedom (ikke Freeride) er også aktuell. Sko må passe foten din. De fleste har innerstøvel som må varmetilpasses for beste passform. Feller kjøper du så de dekker minst midtbredden og tilpasser bredden med en spesialkniv. Du trenger ikke å dekke helt ut på tuppen, for midten får mest vekt og betyr mest for festet, men det er viktig at de dekker helt på midten for traverser. Siter
Volum Skrevet i går, 20:22 Skrevet i går, 20:22 rokkitan skrev (1 time siden): Det finnes to systemer på telemark som ikke er kompatible: 75mm og NTN Jeg ville nesten inkludert Rottefella Xplore i den kategorien også. Siter
rokkitan Skrevet 7 timer siden Skrevet 7 timer siden Xplore er ikke i samme kategori som 75mm og NTN med plaststøvler, men sko og bindinger er ikke kompatible med noe annet, verken NTN, 75mm eller NNN-BC nei. Xplore fungerer veldig fint for slakere turer og jeg vurderte å inkludere det, men det dekker det jeg vil kalle fjellski fra flatt til bratt, og spørsmålet var om telemarksutstyr. Det kan dog være greit å nevne Xplore med Alfa Free og Crispi Futura Pro med passende ski som et lett alternativ til slake toppturer, men det gir langt fra samme stabilitet som telemarksutstyret mitt. Jeg har Åsnes Falketind 62 og kjøpte et par brukte Alfa Free forrige vinter, og sammen med den harde fleksen fungerer utstyret utmerket. Det går fint å kjøre svinger i relativt bratt terreng og når forholdene ikke er for vanskelige, og jeg har kjørt svinger i opptil 30 graders helning. Jeg gikk Storhornet på Oppdal to ganger i fjor med Free og Falketind. Første gangen var fra Breen med varierende hardt og mykt og da fungerte det utstyret utmerket. Oppturen var lett og på nedturen kjørte jeg raskere enn enkelte på randonee, og koste meg med telemarkssvinger. Andre gang var fra Osen med gjennomslagsføre. Det gikk greit nok, men med flere fall underveis så hadde jeg klart foretrukket telemarksutstyret på nedturen. Da kunne jeg også kjørt brattere terreng der det var mindre gjennomslag. Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.