Gå til innhold
  • Bli medlem

Anbefalte innlegg

Skrevet

Mine ankler har en lei tendens til å bøye seg like mye sideveis som i fartsretningen, hvilket har ført til at antall skiturer siste 10 åra har blitt null. Jeg har prøvd Crispi Svartisen og Alfa Outback, men begge disse har stiv såle. Det jeg trenger er sideveis støtte for ankelen. Men når jeg har høye, stive sko OG stiv såle kan jeg jo like godt bruke alpinstøvler... Får ikke bøyd ankelen fram og bakover (eller hvordan man skal si det, men dere skjønner hva jeg mener) og blir stivt og urørlig den veien også. Er det i det hele tatt skisko med BC eller kanskje Xplore som har det jeg ser etter?

Annonse
Skrevet

Du kan prøve Fischer BCX. Men når det er sagt så tror jeg ikke du finner så mange fjellskisko som er laget for å være stive sideveis oppover skaftet og som samtidig har særlig myk såle. 

Om du skifter til vanlige NNN-bindinger (og ikke BC), så kan en kombisko være et godt alternativ. De er veldig stive sideveis for å kunne skøyte, og samtidig relativt myke fremover. Sålen er en mellomting mellom en myk langrennssåle og stiv skøytesåle. 

Skrevet (endret)

Finner mange nei! Finner ingen. Kjente på Alfa A/P/S eller hva den heter på XXL nå nettopp, altså jeg grabba skoen og vred på den for å teste sålestivheten. Virka egentlig ikke helt gæli.

Men finnes det kombisko som er høye da? Altså typ skikkelig fjellstøvelhøye? De jeg har sett er ca en tomme eller to over okkelkulen.

Endret av Olesøn
Skrevet
Olesøn skrev (4 timer siden):

Mine ankler har en lei tendens til å bøye seg like mye sideveis som i fartsretningen, hvilket har ført til at antall skiturer siste 10 åra har blitt null. Jeg har prøvd Crispi Svartisen og Alfa Outback, men begge disse har stiv såle. Det jeg trenger er sideveis støtte for ankelen. Men når jeg har høye, stive sko OG stiv såle kan jeg jo like godt bruke alpinstøvler... Får ikke bøyd ankelen fram og bakover (eller hvordan man skal si det, men dere skjønner hva jeg mener) og blir stivt og urørlig den veien også. Er det i det hele tatt skisko med BC eller kanskje Xplore som har det jeg ser etter?

Hvilken binding har du?

Skrevet
Lompa skrev (8 timer siden):

Fischer BCX.

Ser på produsentens hjemmeside at de har stiv såle. Og når det som vanligvis omtales som "fleksibel" såle er omtrent hardplast så regner jeg med at den også utgår. Men skal da sjekke den ut om jeg snubler over den, takk for tipset.

Skrevet
Olesøn skrev (9 timer siden):

BC, tenkte å prøve Xplore helt til jeg så prisen. Rottefella er uaktuelt, så blir vel å holde seg til BC.

Med BC systemet er titalstivheten i systemet avhengig av stivheten i sålen. Hvis ikke sålen er vridningsstiv, blir stabiliteten dårlig. Flexen i front gir en bøyemotstand som er progressiv, og noe bøy i sålen. Det finnes en rød flex til bc, den har 1.5x stivere gummi og brukes til turskøyter. På kort sikt kan du prøve å ta bort flexen for å se om du får en bevegelse som passe deg bedre. Skiene vil "vippe" mer når du løfter de ut av snøen.

Jeg har Svartisen i BC og 75mm, bruker 75mm mest (pga skiene), men jeg bruker aldri plast spennene under gange, jeg snører lissene stramt, og hekter kun plastspenne på for å ikke miste de. Da flekser støvlene fint i skaftet fordi snøringen ikke går for langt opp. Fordelingen bruk er 99-1 (favør 75mm), men jeg har fått gnagsår av BC, aldri av 75mm varianten. En hælsåle (for å bygge opp), og stramme nederste plastspenne kurerer dette.

Når det gjelder myke BC støvler er Alfa Skarvet på toppen (utgått). De er erstattet med Alfa Skarvet Advance, jeg tror disse er stivere. Du kan nok få tak i Skarvet brukt. Når det er sagt, så brukte jeg mine kun noen få turer. Mykheten gir dårlig skikontroll nedover. Og ved traversering på hardt føre greier ikke støvlene holde nederste skien på kant fordi støvlen vrir seg. Det gjør vondt i ankelen å gå et lengre stykke i skrått terreng. På flatere turer merkes ikke dette.

Xplore har også stiv såle, avhengig av produsent, så er det lagt inn "flex" i mellom sålen med mulighet for at støvlene bøyes.

75mm kan flekse i pinnene, men tåjernet må klemmes nok ned for at ikke hylsene skal "ri" på pinnene (trinn 2 på Voile og Svartisen). I tilegg flekser sålen. Stivheten sideveis ordnes av at støvlene ligger nedi bindingen, men jo mer støvlene bøyes ut av "sidene", jo mindre vridningsstivt blir det. Hælvire fikser dette ved å gi motstand og sideveis stabilitet, men wire er ikke egnet å gå med, kun kjøre. 

Så.. prøv uten flex på BC, og skal du bytte binding, kan det hende 75mm er der du finner en støvel som kanskje funker best.

Skrevet

En stiv såle vil vri seg mindre og gi bedre kontroll i nedkjøringer, men hvis du kun går slake turer så betyr det kanskje ikke noe? Jeg syns ikke stiv såle er noe problem, selv med den stivere Xplore-sålen, og jeg liker fjellsko med mykere sålene bedre enn stive. Alle NNN-BC og Xplore støvler har gummisåle, mens vanlig NNN/Turnamic/Prolink ofte har plastsåle som blir utrolig glatt på is, gulvbelegg o.l.

Du kan prøve Alpina Alaska BC. Det er en ren lærstøvel, men gir god støtte siden den har 3 hemper på skaftet hvis du får snørt den godt. Sålen skal dog være stivere enn Svartisen. Den er også litt smal i forfoten og passer ikke alle. Alpina har også DI Vital, DI Free og TR Pro som det kan være verd å se på. Alfa har ord på seg for å ha myke såler, men mangler vel noen modell som gir god støtte i skaftet til NNN-BC.

Jeg har Alfa Skaget for Xplore som ligner en god del på Alaska, men er mer romslig og mangler membran. Den føltes ikke komfortabel ut da jeg prøvde den, men er god på foten og gir overraskende god sidestøtte når jeg snører den, og den kan strammes veldig godt. Skaget er god å bøye både framover og bakover, og jeg bruker den både på fjellski og turskøyter. Jeg bruker den også på turer til og fra vann både, både med og uten brodder, samt på sykkel. Sålen er ganske stiv og hadde vært bedre å gå og sykle med om den hadde vært mykere, men på ski er den fin. Jeg har også Alfa Free som gir en god del mer støtte i ankelen, men som mange sliter litt med passformen på, så det er en del av de på finn.no. Den har en tendens til å klemme ned på tærne, spesielt hvis man bruker de med den stive fleksen til Xplore, som gir betydelig mer kontroll i nedkjøringene.

Hvis du ser deg om og så er det mange gode tilbud på skiutstyr, spesielt på våren, men f.eks. Skaget har kostet 2500 en stund nå. Xplore-bindingen er også på tilbud, selv om den koster betydelig mer enn NNN-BC. Det viktigste er uansett at sko passer.

Skrevet

Alfa Skarvet er vel de jeg har brukt før, i hvert fall ligner de veldig. Med andre ord er de for lave.

Flex (artig navn) på bindingen er nå så sin sak, men det er såle som gjør at jeg kan bøye foten når ankelen er "låst" det er behov for først og fremst.

Alfa Free var det jeg vred på da jeg var på XXL, synes ikke den virka altfor stiv. (Alt er nå bedre enn hardplast, men om det er bra nok...)

Hadde som sagt Crispi Svartisen, de hadde forsåvidt nok ankelstøtte, men lavere enn dem kan jeg ikke ha. Alfa Outback var egentlig ikke for stive, men "knekken" oppå fotbladet var laget slik at den gikk rett ned i foten en cm før tærne, og det var såpass vondt at det ikke var snakk om å gå dem inn engang.

rokkitan skrev (3 timer siden):

Sålen skal dog være stivere enn Svartisen.

Jeg mener da virkelig å huske at Svartisen hadde helt stiv plastsåle?

Skrevet
Omnilite skrev (På 5.1.2025 den 12.06):

75mm

Haha, aldri tenkt over at "Rottefella" er et merke, ikke en binding. Vokste opp med at det som kalles 75mm bare ble kalt Rottefella. Var det wire bak hælen var det Kandahar. Trur ikke jeg hørte noen referere til 75mm som 75mm før jeg var voksen.

Skrevet
Olesøn skrev (7 minutter siden):

Haha, aldri tenkt over at "Rottefella" er et merke, ikke en binding. Vokste opp med at det som kalles 75mm bare ble kalt Rottefella. Var det wire bak hælen var det Kandahar. Trur ikke jeg hørte noen referere til 75mm som 75mm før jeg var voksen.

Er nok litt i samme båt med Kandahar/Rottefella historikken ..

Merket Rottefella har en ganske fiffig foretningsfilosofi: Vi lager en binding, og så lager vi ALLE skosålene som passer oppi bindingen. Derfor er Xplore laget som den er, for også kunne levere skosålene. 

Lundhags Guide Expedition har ett snøringspunkt som er høyere enn de fleste andre støvler. 

Skrevet (endret)

Jeg skjønner ikke helt hva trådstarter sliter med. Er det bevegelsen i ankelen, altså typ vippe foten opp og ned om du har benet i lufta det er snakk om? Kan det være at du bare snører skoene altfor hardt høyt oppe? Jeg ser ikke hvordan en mykere såle skal hjelpe på den bevgelsen i ankelen du snakker om i så fall, med forbehold om at jeg misforstår totalt.

Bare kort sideveis om Alfa Free for Xplore: Jeg kjøpte et mer eller mindre ubrukt par ganske rimelig på Finn tidligere i år og har nå fått brukt det på noen diverse turer. De hadde jeg egentlig tenkt til å bruke mest til dagsturer, jakt og litt mer leken skigåing osv. Etter å ha gått med de på en lengre ski- og pulktur i helgen (2+ mil) syntes jeg de faktisk var såppas greie å gå med også at jeg sannsynligvis kommer til å velge de i boden over Alfa Vista som jeg har brukt mye. Å slippe skolisser er veldig digg, og det er veldig fort gjort å løsne/stramme skoene alt etter som hvilket terreng du kommer til å gå i. Som andre har nevnt er det nok litt spesifikt hvilke føtter de passer greit på. Tåpartiet spesielt får en litt uvant knekk. Det plager ikke meg, men jeg lurer på hvordan holdbarheten på skoen er etter mye bruk med den knekken man lager.

Endret av sneakyowl
Skrevet
Olesøn skrev (11 timer siden):

Hehe, for oss som er et godt hakk eldre så heter det 75mm for å skille dem fra de gamle rottefellabindingene, som var 72mm brede. 

Skrevet

Jeg antar at du vil ha sideveis støtte for å unngå å tråkke over @Olesøn, men vil kunne bøye ankelen framover og bakover? Jeg er også enig at en mykere såle er bedre å gå med, men har som sagt ingen problemer med den relativt stive Xplore sålen. Svartisen skal ha støpt gummisåle både i NNN-BC og 75 mm utgave. NNN-BC kan ha en plastforsterkning rundt bøylen i front.

Alfa Free er like høye som Skaget, men har intern plastforsterkning i skaftet som hindrer sideveis bøying og gir betydelig mer støtte. Framover og bakover gir både Free og Skaget relativt lite motstand. BOA'en er utrolig behagelige og raske på ta på, samt enkle og raske å stramme og slakke før oppover- og nedoverbakker. Jeg er ikke bekymret for stoffet med tanke på bøyingen, men litt mer i forhold til skare og kunne tenkt meg gummikant rundt hele eller i hvert fall lengre bakover. De er heller ikke de varmeste skoene hvis det betyr noe for brukeren. Jeg hadde ønsket med en forbedret utgave som var litt høyere, kraftigere og stivere til slake toppturer, som også holder hælen godt på plass selv om ikke skaftet er strammet. En mykere utgave av dagens versjon kunne også vært fin for allsidig bruk, men da bør den ned en god del i pris.   

Jeg glemte å nevne Lundhags Guide Expedition, og de har kommet godt ut i tester for støtte/kjøreegenskaper og kan absolutt være verd å se på. De finnes for så vidt også i Xplore-utgave, men når trådstarter har NNN-BC så er det antagelig ingen grunn til å bytte.

Alle NNN-BC sko har gummisålen fra Rottefella, men det varierer hvor stiv mellomsålen og overdelen er, og det er det produsenten av skoen som styrer. En skikkelig gummikant og stivt skinn ser ut til å stive opp sålen en god del. Skinn kan dog ofte bli, til dels mye, mykere med bruk.

Mange av 75mm skoene har også den støpte gummisålen som jeg i utgangspunktet likte, da det ikke er noen plasser vann kan trenge inn. De gamle 75mm skiskoene min med beksøm trakk vann så fort snøen smeltet. De støpte sålene er dog veldig myke og på Alfas tidligere modell kunne jeg lett vri hele sålen på en ny sko, så den utgikk for min del. 75mm bindinger har fantes/finnes både som tåbinding(3-pin), tåbinding med vaier og ren vaierbinding, og jeg har prøvd alle på fjellski.

Xplore sålen er som NNN-BC fra Rottefella, men virker betydelig stivere i utgangspunktet. Jeg har ikke brukt NNN-BC, kun vanlig NNN, men med normal fleks ser Xplore ut til å gi mye samme gåfunksjon. Den harde fleksen gir mye mer motstand mot bøying og mer kraft ned i skiene til nedkjøringene, og gjør det bedre å sette telemarkssvinger.

Skrevet
sneakyowl skrev (4 timer siden):

Jeg skjønner ikke helt hva trådstarter sliter med. Er det bevegelsen i ankelen, altså typ vippe foten opp og ned om du har benet i lufta det er snakk om? Kan det være at du bare snører skoene altfor hardt høyt oppe? Jeg ser ikke hvordan en mykere såle skal hjelpe på den bevgelsen i ankelen du snakker om i så fall, med forbehold om at jeg misforstår totalt.

Jeg har forklart det ganske dårlig ser jeg. Altså, ankelen må ha god støtte så jeg ikke tråkker over. Da må fotbladet bøyes, sånn som når man går med vanlige sko. Og da må såla være mjuk nok til at det går an. Det er ikke ankelen som skal bøyes, i hvert fall ikke sideveis.

Skrevet
rokkitan skrev (4 minutter siden):

Svartisen skal ha støpt gummisåle både i NNN-BC

Den var uansett dønn stiv, så den gummien var ikke brukt for sine fleksible egenskaper.

Jeg trenger egentlig ikke full fleks i ankelen fram- og bakover, så lenge såla er såpass mjuk at jeg kan bøye foten. Men nå er vel alle modeller som finnes foreslått, takk for alle svar, alle sammen. Jeg får ta en sportsbutikkturné og bøye sko.

Skrevet (endret)
Olesøn skrev (8 minutter siden):

Den var uansett dønn stiv, så den gummien var ikke brukt for sine fleksible egenskaper.

Svartisen har glatt lær. Det er stivt når det er nytt og blir betydelig mykere med bruk, så når du prøver den i butikk så vil nok skoen føles stiv ut. Jeg er heller ikke helt solgt på løsningen i skaftet, men ser at det er mange som liker den og det kan hende det er akkurat det du er ute etter.

Sko med rutt/semsket skinn vil endre seg mindre og føles mer like ut i butikk og etter bruk. Sko i syntetiske stoffer vil også som oftest endre seg lite. Lykke til.

Endret av rokkitan
Skrevet (endret)

Jeg har hatt Svartisen, prøvde dem flere turer. Det er såla jeg refererer til som dønn stiv, ikke skoen ellers. Men ja, det plastikkstillaset hjalp heller ikke, kunne likegodt brukt en slalomstøvel.

Rotet akkurat fram mine gamle Alfa Skarvet, såla der er akseptabel. Så hvis det er noe som har såle med samme fleksibilitet, men betraktelig høyere skaft, så snakker vi. Ser forresten at de er i størrelse 47... Bruker 45-46 på andre Alfa-produkter, men mulig det har noe med bredden å gjøre.

Endret av Olesøn
Skrevet
Olesøn skrev (På 5.1.2025 den 2.26):
Lompa skrev (På 4.1.2025 den 17.55):

Fischer BCX.

Ser på produsentens hjemmeside at de har stiv såle. Og når det som vanligvis omtales som "fleksibel" såle er omtrent hardplast så regner jeg med at den også utgår. Men skal da sjekke den ut om jeg snubler over den, takk for tipset.

Hvis du ser på OTX, da? Den ser ut til å ha støtte/avstiving, som er hengslet i lengderetningen. Kanskje det kan avhjelpe noe på behovet for lengdemyk såle?

Skrevet (endret)

Det var vel den jeg merket meg, ja. 

Det må da finnes andre produsenter også, som har slik løsning på BC-sko, og ikke bare på NNN? Dersom det skulle være en farbar veg.

Rettelsen: Det var denne. Den du linker til er til NNN, tror jeg.

Endret av Larix
Lagt til.
Skrevet

Snakket med kundeservice på Alfa, de mente Outback er eneste modellen de har med høyt skaft. En rask sjekk sier at Outback har 17,5 cm, Skarvet har 16,5...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

• Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.